Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford Mustang GT slagen av Smart!
2311 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Ännu en bil har blivit slagen av Smart.

Denna gång var det dags för Ford Mustang GT att åka på pisk i slalombanan.

Ford Mustang GT (305 hk / 429 Nm)
0-100 km/h 6.1
0-160 km/h 14.0
0-200 km/h 23.5
402 m 14.3s / 162 km/h.

100-0 km/h 41.3 m!!!
200-0 km/h 164.4 m!!!

A-Sprint Varvtid
P 911 Carrera S 53,2 s
Smart ForFour Brabus 57,8 s
Ford Mustang GT 57,9 s (sämsta tiden uppmätt)

Gotland Ring
P 911 Carrera S 1.36,5 s
BMW M6 1.38,0 s
Lotus Elise 111R 1.38,5 s
Maserati GranSport 1.39,3
Ford Mustang GT 1.43,5 s (sämsta tiden uppmätt)

"Mätningarna på Mustang avspeglar inte riktigt känslan i styrningen. Siffrorna säger sportbil, känslan säger motorbåt"

"objektivt är Ford Mustang GT en katastorf i våra körprov. Den har för mycket effekt och för dåliga däck. ... Vi gillar bilen, helt enkelt."

Byt däck omedelbart verkar vara slutsatsen...

däck som satt på: Pirelli P Zero Nero M+S 235/55/ZR17 (USA-modell)
I Sverige har de slitageindex 220, i USA 440 mao hårt gummi som ska hålla länge.

http://www.automobil.se/ gjorde testet.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Ford Mustang GT slagen av Smart!

Erik B skrev:
däck som satt på: Pirelli P Zero Nero M+S 235/55/ZR17 (USA-modell)

Det är ju i vinterdäck eller i bästa fall året-rutnt-däck. thumbs down
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Nåt jag är lite orolig för i nästa Automobil (modellnörd så det står härliga till ) är att de kör med leverarade däck och levererade iställningar.

Vissa bilar beter sig ju rejält annorlunda med bara lite bättre däck och en hjulinställning som inte bara är "inom spec" utan lite sportigt ställd (iaf inte positiv camber).

Men vi får väl se i nästa nummer om Mazda gjort bort sig (risken är uppenbar)...

Med tanke på alla data i A-testen finns hjulvinklarna med (minns inte just nu)?

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Nåt jag är lite orolig för i nästa Automobil är att de kör med leverarade däck och levererade iställningar.

Hur ska man annars kunna jämföra och göra en rättvis bedömning?

Vad skulle då nästa steg vara? Steg 3 trim och slicks?

Tycker det ligger på tillverkaren att ta fram en bil som fungerar, inte välter osv.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Erik B skrev:
NiklasFalk skrev:
Nåt jag är lite orolig för i nästa Automobil är att de kör med leverarade däck och levererade iställningar.

Hur ska man annars kunna jämföra och göra en rättvis bedömning?

Vad skulle då nästa steg vara? Steg 3 trim och slicks?

Tycker det ligger på tillverkaren att ta fram en bil som fungerar, inte välter osv.
Iofs skall det vara test med levererade prylar, med det finns mycket att göra inom leveransmarginalerna. Däck får man väl stå ut med de levererade men man kan ju få drömma om en vettig hjulinställning (som fortfarande befinner sig inom leveransspecar).
Ska de inte ens justera lufttrycket heller?

Det var lite samma snack om deras GTI-test där skillnaderna mellan vissa modeller sannolikt var mindre än mellan två exemplar av samma modell.

om nu slutsatsen var att däcken var urusla på Mustangen, varför bad de inte om en uppsättning normala och körde iaf nåt av testen med dem med (jo, det kostar att testa, det vet jag)? Detta hade ju i så fall bevisat påståendet.

Men det beror ju lite på vad målgruppen är. Att få mest resa.nu-vänliga bil med minsta möjliga modifieringar kanske inte är Automobils enda målsättning. Det skulle även göra A-testet till ännu mer faktaspäckat och det är tillräckligt snurrigt som det är (orginal + Rdäck med justering dubblar ju data och kräver 2 bilar).

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:

om nu slutsatsen var att däcken var urusla på Mustangen, varför bad de inte om en uppsättning normala och körde iaf nåt av testen med dem med (jo, det kostar att testa, det vet jag)? Detta hade ju i så fall bevisat påståendet.

Jag vet att Automobil vid tidigare tester, t.ex Impreza mot EVo VIII, försökt få generalagenterna
att sätta vettiga däck på bilarna. EVo VIII:n handikappades ju svårt av sina Falken-däck, som
visserligen var nya, runda och svarta - men inte särskilt lämpliga för väghållningstester.

Det här visar väl snarare på ett kunskapsproblem hos billeverantörer/generalagenter, än på
bristande ambition vid testerna.....

Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Jag håller med dig Fredrik.
Det måste ändå ligga i generalagentens intresse att deras bil presterar så bra som möjligt och jag tycker Automobil lyfter fram det på ett bra sätt när de skriver att bilen förmodligen skulle bete sig bättre med andra däck.
Jag tycker absolut att de är i särklass seriösast på denna punkt. När såg ni senast Teknikens värld, Auto motor och sport eller Vi bilägare klaga på hjulvinklar och gummikvalitet?
De skriver ju också att de försökt förmå generalagenten montera bättre däck och om de inte tar den möjligheten så säger väl de lite om hur sugna de är på att sälja bilar och hur intresserade de är att deras produkter skall prestera så bra som möjligt. Hur stor är chansen att du som kund sen får hjälp med en fråga om din bil från den generalagenten är ju nästa fråga som dyker upp i mitt huvud.

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Man bör ju också ha i åtanke att Mustangen är testad med däck som jänkarna vill ha. Bilen säljs ju inte officiellt här i hemma så någon europa-anpassad-version finns ju egentligen inte att tillgå. De bilar som har testats här i sverige är ju snarare "grå-import".

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag skulle tro att de flesta som köper Mustang gör det för att den är cool vid korvmojen snarare än för att köra snabbt på en konbana. Då räcker det förmodligen att däcken är just runa och svarta.

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
Jag skulle tro att de flesta som köper Mustang gör det för att den är cool vid korvmojen snarare än för att köra snabbt på en konbana. Då räcker det förmodligen att däcken är just runa och svarta.

Mustangen har aldrig historiskt sett (utan modifieringar) varit speciellt bra på annat än rakt fram åka i Europeiska mått mätt. Att den ansetts bättre att svänga med än många andra jänkare i USA betyder ju ingenting här. Därför blir det förvirrande när deras marknadsföring för den amerikanska marknaden om "sportbilen" Mustang når Europa. Fel bil på fel plats i fel jämförelse under fel förutsättningar.

om man tagit en standad Mustang och en standard Smart och jämfört dem och sedan låtit Brabus fixa smarten och Saleen eller annan jänketrimfirma fixa Mustangen så hade det säker sett annorlunda ut.

Citera
hansson
Helsingborg
Här sen Jan 2005

Superswift skrev:
sweanders skrev:

Mustangen har aldrig historiskt sett (utan modifieringar) varit speciellt bra på annat än rakt fram åka i Europeiska mått mätt. Att den ansetts bättre att svänga med än många andra jänkare i USA betyder ju ingenting här. Därför blir det förvirrande när deras marknadsföring för den amerikanska marknaden om "sportbilen" Mustang når Europa. Fel bil på fel plats i fel jämförelse under fel förutsättningar.

om man tagit en standad Mustang och en standard Smart och jämfört dem och sedan låtit Brabus fixa smarten och Saleen eller annan jänketrimfirma fixa Mustangen så hade det säker sett annorlunda ut.

SANNING!!

Ronneby
Här sen Sep 2003

FredrikÅ skrev:

Jag vet att Automobil vid tidigare tester, t.ex Impreza mot EVo VIII, försökt få generalagenterna
att sätta vettiga däck på bilarna. EVo VIII:n handikappades ju svårt av sina Falken-däck, som
visserligen var nya, runda och svarta - men inte särskilt lämpliga för väghållningstester.

Det här visar väl snarare på ett kunskapsproblem hos billeverantörer/generalagenter, än på
bristande ambition vid testerna.....

Vad det gäller Evo VIII:an så har jag för mig att det till och med var så att de Falken-däcken som bilen hade inte var de som sitter på den vid leverans. De försökte få tag på en uppsättning korrekta däck men lyckades inte med det. Vilket ju var väldigt synd, för det förstörde ju mycket av testet.

Allmänt banåkaforum
2311 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande