Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (59815 totalt) |
[quote="RS 1800"]Den här lokalen känner jag igen. SQR i Sollebrunn, är det Frank som mappat den?
Japp, det är Frank som sitter i kärran. Men vi gjorde bara en effektmätning, (som jag hoppas kunna slå till våren ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Nu fick jag möjlighet att riva isär framvagnen, för översyn o sedan modifiering. Trodde som sagt att det var olika övre länkarmar monterat på bilen, därav de olika cambervärdena. Men det visade sig att de var lika, och vä fäste för den övre länkarmen hade fått sig en smäll/knäck ![]() Ännu lite mera kött på benen, bara att sätta igång med modifieringen av länkarmarna m.m. ![]() Fick även monterat bridgestone-däcken på fälgarna idag ![]() ![]() Efter en snabb provmontering på bilen, besannades mina farhågor. Bakaxeln från Opel manta B som sitter monterad blir lite för bred med de feta r-däcken på. Det kommer definitivt att spruta glasfiber-bitar från skärmbreddarna om jag inte byter till en smalare bakaxel.(Att fälgarna har et0 gör det inte lättare heller.) Så det blir till att slänga ihop en original ascona a axel med diffbroms i. Som den ekorre man är, har jag ju givetvis lite bakaxlar liggandes o väntar ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
hehe... bara att fråga på, det är bara roligt! ![]() Jag har inte provat några mindre fälgar än de 15" jag åker med. Saab har 15" plåtfälgar original på de snikutrustade kärrorna som dessa bromsar sitter på. Så 15" borde vara det minsta, men med tanke på att de sitter längre in på Opeln än va de gör på saaben så borde, (kanske ![]() Jag har tyvärr ingen ritning på adaptrarna, har mycket i luften just nu ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
hoppas att det går bra att jag ställer några frågor
![]() blir ju sugen att bygga en egen "tuffe" Opel när man ser din bil.. ![]() är det omständigt att slänga i en volvomotor som du har gjort, eller är det bara andra motorfästen som behövs i grova drag? växellådan ser ju ut att passa utan att behöva kapa i kardan tunnelen, men finns det plats för någon 5vxl variant? hur mycket arbete är det att byta till volvo bakaxel, passar den på bredden eller krävs det kapning? mvh Tommy _________________ Tommy Carlsson |
||
-Tillverka nya motorfästen, lite modifiering av oljetråget (för framvagnsbalken) sen är motorn på plats! En smula massering i kardantunneln så kopplingskåpan passar fint, det är väl ungefär vad som behövs göras. Nån 5växlad låda kan nog passa hjälpligt, men minst lite moddning av tunneln är nog nödvändigt vid byte till 5växlat. (sitter ju en ganska liten o kort 4petad låda i bilen från början, så det är inte gott om plats direkt) Sen kommer det till en himla massa merjobb som man aldrig tänker på i förväg.. ![]() tex, kardan, grenrör osv är bara några av alla detaljer som dyker upp som man måste modda... En av fördelarna med volvomotorn är att grenröret kommer på rätt sida! Som dessvärre inte är fallet med tex C20XE motorn... Men har ändå satt en sån i en av mina andra ascona a... Volvo-bakaxeln passar bra, men man måste på ena eller andra sättet bygga nya fästen... antingen i bakaxeln eller i bilen eller i båda. Simpelt(?) är ju isåfall att bygga 4länk som är en hyfsad allroundlösning, kanske inte helt optimalt för banåka men funkar för ändå hyfsat. Bredden skiljer nästintill inget på axlarna, 1394mm på Ascona A och 1405mm på volvo 240. Ascona B axeln är lite bredare 1449mm. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Hej Henrik !
Kul att se lite bilder på din fina Ascona. Tror inte att jag svarade och tackade för bilderna på din modifierade kardantunnel...Tack ! Blev positivt överraskad av den låga vikten på bilen, trodde inte man kom under 1 ton med bur och allt ! ![]() Det blir till att tynga ner Mantan inför SFRo besiktningen, har tänkt att besiktiga med LET. Du tycks ju inte ligga på latsidan trots att du blivit biten av annat än motorsport ![]() Själv går jag lite på halvfart, samlar inspiration och delar. ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Som sagt.....jäkligt fin Opel ! /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Man tackar
![]() Vikten går nog att banta ner en hel del till men då börjar det kosta pengar också > ![]() Har ändå lite ideer om hur jag ska banta bilen lite här o där, en bil kan ju aldrig väga för lite! ![]() Just nu ligger byggandet iallafall på tillfällig is igen, kroppen har sagt ifrån igen ![]() ![]() ![]() Fick en dos med inspiration i januari, som ledde till att jag for till danmark o köpte konverteringsdelar för ännu en C20 XE/LET ![]() ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Kul att du också tänker köra med XE/LET !
Vi kanske kan peppa varandra och dela erfarenheter under bygget. Jag har också hittat en 1,8 kåpa i Tyskland men söket forfarande ett oljetråg. Det är möjligt att jag bygger om ett NE-tråg i plåt så länge. Fördelarproblemet hade jag tänkt lösa med eftermarknadssprut och separata spolar. ![]() /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Cassius: Väger ungefär som original faktiskt, efter lättning av allt onödigt har en del kg kommit tillbaka genom bur o större bromsar, stora hjul m.m. Tjänstevikten är i nuvarande utförande 1040kg istället för original 1020kg.
stalle: Jo, planerna finns men det är långsiktiga planer. Håller på att samla delar till det... Du har väl sett min "bruks"-ascona a med C20XE? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fast den har du nog sett kanske, om du sett bilder på moddning av kardantunneln ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Öken o åter öken, ingen bil färdig på långa vägar och sommarn är redan här.
![]() Kroppen har fortsatt krångla i kombination med att dygnen saknar alldeles för många timmar... Det är inte mycket som har hänt med bilen sista tiden, men jag har sålt mina weber 48:or och köpt ett Nira eftermarknadssprut. Ett 65mm spjällhus från en Bmw har jag skaffat så det blir till att bygga en liten plenumkammare. Har klurat en del på vilka hjulspindlar som skulle kunna passa mig bättre än originalet. Antingen sänker jag det undre spindelledsfästet genom att svarva adaptrar/"tappar" eller så får jag svetsa ihop 2st spindlar till en för att få till det, om jag inte hittar en annan lämplig spindel. Har sneglat lite på saab 9-3 /9-5 aluminumspindel, men vi får se jag har inte bestämt mig än som sagt! Förslag på spindlar är välkommmet! ![]() Spindel bör ha någorlunda avstånd (iallafall mer än asconans) mellan axeltappen och det nedre spindelledsfästet. Vilket fall som helst är jag tvungen att börja tokskruva nu ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Tråkigt och höra att du har problem med kroppen, väldigt jobbigt när saker kommer emellan för det man planerat! Bilen din var, rättare sagt är ju kanonfin! Riktigt fint stuk med breddningen och resten av go sakerna (bortsett ifrån volvo snurran ![]() Ha de bra och krya på dig! |
||
Jodå, bilen va med i bilsport nr 11 2002.
![]() Hehe, har hört mycket om mitt motorval. Men det är inte så noga för min del med märket, bara motorn går hyfsat bra och är stryktålig samt billig. Hittills har alla dessa kriterier uppnåtts. ![]() _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Jagar smådelar o givare till styrsystemet mestadels nu. Har fått tag i det mesta för att mitt Nira ska bli ett komplett styrsystem.
Har fått svetsat ihop grenröret med en nyskuren fläns för att få bättre passform o flöde mot toppen. En kompis hittade flong nya hjulspindlar från saab 900 88-93 på "saabfestivalens" utförsäljning i helgen. De såg bra ut geometrisk sett med spindelledsfästena, lite lång styrarm va väl det största problemet men den går ju att korta. Men nu sålde de bara ut vänster hjulspindel så det sket sig iallafall ![]() Framvagnen är ihopsvetsad efter lite ombyggnad för att få plats med grenröret. Tyvärr blir det inte nån kontinutet i skruvandet, men det går åt rätt håll nu. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Har inte hänt så mycket nu på ett bra tag med bilen. Har dock planerat en del istället o dessutom rivit isär min extrabil ( ascona a
![]() ![]() Så här ser den ut när jag precis börjat strippa den: ![]() Så fort den har kommit iväg till lackeraren hoppas jag komma igång med ban-asconan igen. Men det blir ju i det tempo som kroppen klarar (bra för mig, dåligt för bilen ![]() Handlade en Mpm dashlogger till bilen på deras kampanj, ska bli gött med lite övervakning. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Har nu till slut tagit fram måtten på mina adaptrar för Saab-bromsskivorna.
Alltså 284mm, 24mm tjocka. Vet inte riktigt hur jag ska lägga ut ritningen bara ![]() henrikowen@bredband.net _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7 besök senaste veckan (59815 totalt) |