Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona -72
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (59815 totalt)
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
[quote="RS 1800"]Den här lokalen känner jag igen. SQR i Sollebrunn, är det Frank som mappat den?


Japp, det är Frank som sitter i kärran. Men vi gjorde bara en effektmätning, (som jag hoppas kunna slå till våren ) ingen mappning.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3339



Han mappade min bil i våras, ska ställa om kammarna och sen är det ny mappning på gång.

Har du nån utskrift från efektmätningen?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Jodå visst har jag en utskrift, men det är ju inte så många hästar att skryta med i detta utförandet...


_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Henrik Carlsson skrev:

Camber vä fram -1,58 hö fram -1,07 (misstänker att det är 2 olika övre länkarmar monterat nu, de skiljer nämligen exakt en halv grad med dom)

Caster vä fram 6,75 hö fram 6,85


Nu fick jag möjlighet att riva isär framvagnen, för översyn o sedan modifiering.

Trodde som sagt att det var olika övre länkarmar monterat på bilen, därav de olika cambervärdena.
Men det visade sig att de var lika, och vä fäste för den övre länkarmen hade fått sig en smäll/knäck . Vilket borde leda till mer camber o caster. Samtidigt var hö övre länkarms bussningar feltillverkade, vilket gav en casterökning på hö sida. Därför kunde castervärden vara så lika som de var trots att vä sida var skadad.

Ännu lite mera kött på benen, bara att sätta igång med modifieringen av länkarmarna m.m.

Fick även monterat bridgestone-däcken på fälgarna idag , är bra sugen på härlig solvarm asfalt nu .

Efter en snabb provmontering på bilen, besannades mina farhågor. Bakaxeln från Opel manta B som sitter monterad blir lite för bred med de feta r-däcken på. Det kommer definitivt att spruta glasfiber-bitar från skärmbreddarna om jag inte byter till en smalare bakaxel.(Att fälgarna har et0 gör det inte lättare heller.) Så det blir till att slänga ihop en original ascona a axel med diffbroms i.
Som den ekorre man är, har jag ju givetvis lite bakaxlar liggandes o väntar ...

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag har ett par frågor om dina bromsar (igen..).

Hur stora fälgar måste du ha för att få plats med saab-bromsarna?

Hade du nån ritning på adaptern för skivorna fram?

_________________
William Ekström
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
William Ekström skrev:
Jag har ett par frågor om dina bromsar (igen..).

Hur stora fälgar måste du ha för att få plats med saab-bromsarna?

Hade du nån ritning på adaptern för skivorna fram?



hehe... bara att fråga på, det är bara roligt!

Jag har inte provat några mindre fälgar än de 15" jag åker med. Saab har 15" plåtfälgar original på de snikutrustade kärrorna som dessa bromsar sitter på. Så 15" borde vara det minsta, men med tanke på att de sitter längre in på Opeln än va de gör på saaben så borde, (kanske ) 14" motorsportfälgar gå att klämma över. Men det är som sagt en gissning.

Jag har tyvärr ingen ritning på adaptrarna, har mycket i luften just nu så jag vill inte lova att jag ska rita av dem i den närmaste framtiden. Har du ingen brådska så kan jag noga ordna det tids nog.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
bobkatt
Teckomatorp
Här sen Mar 2005
Inlägg: 5



hoppas att det går bra att jag ställer några frågor

blir ju sugen att bygga en egen "tuffe" Opel när man ser din bil.. thumbs up

är det omständigt att slänga i en volvomotor som du har gjort,
eller är det bara andra motorfästen som behövs i grova drag?

växellådan ser ju ut att passa utan att behöva kapa i kardan tunnelen,
men finns det plats för någon 5vxl variant?

hur mycket arbete är det att byta till volvo bakaxel,
passar den på bredden eller krävs det kapning?

mvh Tommy

_________________
Tommy Carlsson
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
bobkatt skrev:
hoppas att det går bra att jag ställer några frågor

blir ju sugen att bygga en egen "tuffe" Opel när man ser din bil.. thumbs up

är det omständigt att slänga i en volvomotor som du har gjort,
eller är det bara andra motorfästen som behövs i grova drag?

växellådan ser ju ut att passa utan att behöva kapa i kardan tunnelen,
men finns det plats för någon 5vxl variant?

hur mycket arbete är det att byta till volvo bakaxel,
passar den på bredden eller krävs det kapning?

mvh Tommy


-Tillverka nya motorfästen, lite modifiering av oljetråget (för framvagnsbalken) sen är motorn på plats!
En smula massering i kardantunneln så kopplingskåpan passar fint, det är väl ungefär vad som behövs göras.
Nån 5växlad låda kan nog passa hjälpligt, men minst lite moddning av tunneln är nog nödvändigt vid byte till 5växlat. (sitter ju en ganska liten o kort 4petad låda i bilen från början, så det är inte gott om plats direkt)

Sen kommer det till en himla massa merjobb som man aldrig tänker på i förväg..

tex, kardan, grenrör osv är bara några av alla detaljer som dyker upp som man måste modda...

En av fördelarna med volvomotorn är att grenröret kommer på rätt sida! Som dessvärre inte är fallet med tex C20XE motorn... Men har ändå satt en sån i en av mina andra ascona a...

Volvo-bakaxeln passar bra, men man måste på ena eller andra sättet bygga nya fästen... antingen i bakaxeln eller i bilen eller i båda. Simpelt(?) är ju isåfall att bygga 4länk som är en hyfsad allroundlösning, kanske inte helt optimalt för banåka men funkar för ändå hyfsat.

Bredden skiljer nästintill inget på axlarna, 1394mm på Ascona A och 1405mm på volvo 240.
Ascona B axeln är lite bredare 1449mm.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
bobkatt
Teckomatorp
Här sen Mar 2005
Inlägg: 5



tack för att du svarade

nu ska här letas ascona

_________________
Tommy Carlsson
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Hej Henrik !

Kul att se lite bilder på din fina Ascona.
Tror inte att jag svarade och tackade för bilderna på din modifierade kardantunnel...Tack !

Blev positivt överraskad av den låga vikten på bilen, trodde inte man kom under 1 ton
med bur och allt !
Det blir till att tynga ner Mantan inför SFRo besiktningen, har tänkt att besiktiga med LET.

Du tycks ju inte ligga på latsidan trots att du blivit biten av annat än motorsport

Själv går jag lite på halvfart, samlar inspiration och delar.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16952&highlight=manta (några bilder)

Som sagt.....jäkligt fin Opel !


/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Man tackar , alltid kul med lite uppskattning.

Vikten går nog att banta ner en hel del till men då börjar det kosta pengar också > ...
Har ändå lite ideer om hur jag ska banta bilen lite här o där, en bil kan ju aldrig väga för lite!

Just nu ligger byggandet iallafall på tillfällig is igen, kroppen har sagt ifrån igen . Men desto mer tid till att planera bygget o få ett ordentligt grepp om vad som ska göras .

Fick en dos med inspiration i januari, som ledde till att jag for till danmark o köpte konverteringsdelar för
ännu en C20 XE/LET . Köpte en komplett manta 1.8 motor, så nu har jag oljetråg & pickup, motorfästen, fördelarförflyttare, lös kopplingskåpa m.m. som ligger o väntar på att få vara med o varva .

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Kul att du också tänker köra med XE/LET !

Vi kanske kan peppa varandra och dela erfarenheter under bygget.
Jag har också hittat en 1,8 kåpa i Tyskland men söket forfarande ett oljetråg.
Det är möjligt att jag bygger om ett NE-tråg i plåt så länge. Fördelarproblemet hade
jag tänkt lösa med eftermarknadssprut och separata spolar.



/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3002



de var väl rensat de där Vet du vad den väger nu motför orginal?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Cassius: Väger ungefär som original faktiskt, efter lättning av allt onödigt har en del kg kommit tillbaka genom bur o större bromsar, stora hjul m.m. Tjänstevikten är i nuvarande utförande 1040kg istället för original 1020kg.

stalle: Jo, planerna finns men det är långsiktiga planer. Håller på att samla delar till det...
Du har väl sett min "bruks"-ascona a med C20XE? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36715
Fast den har du nog sett kanske, om du sett bilder på moddning av kardantunneln .

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Öken o åter öken, ingen bil färdig på långa vägar och sommarn är redan här.

Kroppen har fortsatt krångla i kombination med att dygnen saknar alldeles för många timmar...

Det är inte mycket som har hänt med bilen sista tiden, men jag har sålt mina weber 48:or och köpt ett Nira eftermarknadssprut.
Ett 65mm spjällhus från en Bmw har jag skaffat så det blir till att bygga en liten plenumkammare.

Har klurat en del på vilka hjulspindlar som skulle kunna passa mig bättre än originalet.
Antingen sänker jag det undre spindelledsfästet genom att svarva adaptrar/"tappar" eller så får jag svetsa ihop 2st spindlar till en för att få till det, om jag inte hittar en annan lämplig spindel.
Har sneglat lite på saab 9-3 /9-5 aluminumspindel, men vi får se jag har inte bestämt mig än som sagt!
Förslag på spindlar är välkommmet!
Spindel bör ha någorlunda avstånd (iallafall mer än asconans) mellan axeltappen och det nedre spindelledsfästet.

Vilket fall som helst är jag tvungen att börja tokskruva nu oavsett vad kroppen säger, jag har fått nog av inte skruva...

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Ac Schnitzer
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2005
Inlägg: 39



Henrik Carlsson skrev:
Öken o åter öken, ingen bil färdig på långa vägar och sommarn är redan här.

Kroppen har fortsatt krångla i kombination med att dygnen saknar alldeles för många timmar...

Det är inte mycket som har hänt med bilen sista tiden, men jag har sålt mina weber 48:or och köpt ett Nira eftermarknadssprut.
Ett 65mm spjällhus från en Bmw har jag skaffat så det blir till att bygga en liten plenumkammare.

Har klurat en del på vilka hjulspindlar som skulle kunna passa mig bättre än originalet.
Antingen sänker jag det undre spindelledsfästet genom att svarva adaptrar/"tappar" eller så får jag svetsa ihop 2st spindlar till en för att få till det, om jag inte hittar en annan lämplig spindel.
Har sneglat lite på saab 9-3 /9-5 aluminumspindel, men vi får se jag har inte bestämt mig än som sagt!
Förslag på spindlar är välkommmet!
Spindel bör ha någorlunda avstånd (iallafall mer än asconans) mellan axeltappen och det nedre spindelledsfästet.

Vilket fall som helst är jag tvungen att börja tokskruva nu oavsett vad kroppen säger, jag har fått nog av inte skruva...



Tråkigt och höra att du har problem med kroppen, väldigt jobbigt när saker kommer emellan för det man planerat!
Bilen din var, rättare sagt är ju kanonfin! Riktigt fint stuk med breddningen och resten av go sakerna (bortsett ifrån volvo snurran ) Måste passa på och fråga, har denna bil varit publicerad i Bilsport?

Ha de bra och krya på dig!
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Jodå, bilen va med i bilsport nr 11 2002.

Hehe, har hört mycket om mitt motorval. Men det är inte så noga för min del med märket, bara motorn går hyfsat bra och är stryktålig samt billig. Hittills har alla dessa kriterier uppnåtts.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Jagar smådelar o givare till styrsystemet mestadels nu. Har fått tag i det mesta för att mitt Nira ska bli ett komplett styrsystem.
Har fått svetsat ihop grenröret med en nyskuren fläns för att få bättre passform o flöde mot toppen.

En kompis hittade flong nya hjulspindlar från saab 900 88-93 på "saabfestivalens" utförsäljning i helgen.
De såg bra ut geometrisk sett med spindelledsfästena, lite lång styrarm va väl det största problemet men den går ju att korta.
Men nu sålde de bara ut vänster hjulspindel så det sket sig iallafall .

Framvagnen är ihopsvetsad efter lite ombyggnad för att få plats med grenröret.
Tyvärr blir det inte nån kontinutet i skruvandet, men det går åt rätt håll nu.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Har inte hänt så mycket nu på ett bra tag med bilen. Har dock planerat en del istället o dessutom rivit isär min extrabil ( ascona a med Opels 16v C20XE i) för lack. Den ska nog få träffa mina vänner banorna också så småningom...
Så här ser den ut när jag precis börjat strippa den:


Så fort den har kommit iväg till lackeraren hoppas jag komma igång med ban-asconan igen. Men det blir ju i det tempo som kroppen klarar (bra för mig, dåligt för bilen ) . Ska jaga mig själv iallafall så jag får köra lite bil igen är riktigt sugen.
Handlade en Mpm dashlogger till bilen på deras kampanj, ska bli gött med lite övervakning.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 381


Trådstartare
Har nu till slut tagit fram måtten på mina adaptrar för Saab-bromsskivorna.
Alltså 284mm, 24mm tjocka.
Vet inte riktigt hur jag ska lägga ut ritningen bara , så ni som vill ha en ritning skickar ett mail.

henrikowen@bredband.net

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Orthas
Bankeryd (jönköping)
Här sen Dec 2005
Inlägg: 59



hur gåre me bilen sugen på att se om det hänt nått nytt

_________________
Olle Syréhn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona -72
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (59815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande