Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Kostnad för banracing...
2906 besök totalt
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Kostnad för banracing...

Hej

Jag undrar vad det kostar samt vad som krävs för en satsning av/för banåkande.
Vilken klass skall man satsa på?
Kostnad?
Vad behövs?
Hur gör jag?

Jag har alltid gillat att köra bil (sedan jag fick kortet förståss) och då framför allt att svänga, rattlås racing annser inte jag som skojj. Men man kan ju inte vara ute och åka på allmänna vägar så jag vill styra in mitt sikte mot bana.. Visst skulle man väll kunna stojja runt lite på div träffar och så, men siktet i det långa loppet är att få till en bil och köra en hel serie. Men vill ha hjälp att besvara mina ovanstående frågor, samt att jag säkert kommer att komma på några fler med tiden. Finns det möjlighet för en normal "knegare" att lyckas köra en serie med lite/inga sponsorer? Är inte ute efter att vinna första året, utan för att skaffa mig erfarenhet och självklart bli bättre samt förhoppningsvis kunna köra flera år. Och man vill ju inte vara helt utklassad när det gäller bitarna på bilen, så får väll bli en klass utan alltför mycket trimmande.

Bilarna som jag äger just nu, som någon av dem kommer bli banräjser är...
Lancia Dedra Integrale -92 (2L 8v Turbo och 4wd) <- vill helst köra denna
BMW 1602 -75 (2L 8v Motor)

Annledningen till att jag helst vill köra Lancian på bana är att jag sedan min första bil varit kär i 4wd... så j*kla mysigt att köra.

Så ni som kör/har kört någon banracing serie, kan väll vara snäll och ge mig ett hum om hur mycket det kostar. Eller är det bara ge upp tanken och ställa mig i ledet för rattracing istället?

Pratade med en kompis som säger att 50k räcker för att köra dragracing ett helt år, förutsatt att inget går sönder (detta med en bil i dem riktigt höga klasserna).

//ozze

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sökfunktionen ger dig fler svar än du önskar, om du provar den

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Vad det gäller banåkning med din BMW så kan du läsa mer här: www.bmwsc.com

Linköping
Här sen Jun 2004

Re: Kostnad för banracing...

Självklart ska du satsa på BMW:n

Nu är jag inte helt haj på alla racingserier, men jag tror inte att fyrhjulsdrift är tillåtet i några lägre klasser precis !!

Tycker heller inte att du ska förakta banträffarnas värde, dom är jättebra tillfällen att både lära sig banorna och att köra bil fort !!

Vad gäller kostnad är det ju fantastiskt svårt att säga vad det kommer att kosta, det billigaste alternativet är alltid att köpa en färdig racebil, men ska du utgå ifrån den du redan har så skulle jag ta det i hela i lite etapper.

Börja med att se över bilen lite generellt, så att allt är i ok skick, sen kan du uppgradera chassit till ett vettigt sådant, skaffa bra bromsbelägg och fixa en vettig stol. Vips så har du bilen klar för att testa banåkning med BMW Sport Club ( och ev andra... ) under säsongen -06.

Tycker du att banåkning var lika kul som du förväntat och att bilen känns ok kan du ju sedan ta det hela lite längre, rensa hela bilen, montera bur + allt annat som behövs för att kunna skaffa vagnbok på bilen. För att kunna köra i en lite lägre racingserie krävs inte så mycket mer, ofta får man ju inte göra så mycket med motor och inte heller med bilen i övrigt !!

Kan rekomendera BMW Cup ( som arrangeras av BMW Sport Club ) klass standard, tror man kan säga att BMW Cup erbjuder mest racing / krona i Sverige http://www.bmwsc.com/

Lycka till...

Racern:
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Citat:
Kan rekomendera BMW Cup ( som arrangeras av BMW Sport Club ) klass standard, tror man kan säga att BMW Cup erbjuder mest racing / krona i Sverige

Alternativ som finns är MGCC som jag upplever också är ett billigt sätt att åka racing på. Sen finns fördelen att man kan välja fler typer av bilar.
Man slipper alltså att tvingas åka bimmer-bil

/Joachim

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bistec skrev:

Kan rekomendera BMW Cup ( som arrangeras av BMW Sport Club ) klass standard, tror man kan säga att BMW Cup erbjuder mest racing / krona i Sverige

Vad är det för startavgift i bmw-cup?

Huddinge
Här sen Okt 2003

Kristian Larsson skrev:
Bistec skrev:

Ser ut som det kostar 300kr i anmälnings avg per tävlingshelg samt 1000kr i serie avg för 6st race,
vilket verkar hutlöst billigt thumbs up

I Pcsr där jag tävlar får man ca 5-6h bankörning vilket inkluderar tidsträning och två rejs för 850kr

Hur mycket bantid får man en tävlingshelg i Bmw-cup?

M v h

Linköping
Här sen Jun 2004

Kristian Larsson skrev:
Bistec skrev:

Inte klart för 2006 !!

2005 var det som följer:

1000 i serieavgift + 300 kr / deltävling och då är det två deltävlingar per tävlingshelg ( med viss reservation....)

Dessutom ingår 1 timmes träning vid varje tävlingstillfälle.

Alltså kan man slå ut det så att om man kör alla tävlingar blir det 800 per tävlingshelg, inkl 2 race och en timmes träning !!

Racern:
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Kostnad för banracing...
2906 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande