Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 6981 besök totalt |
Volvo 245 GL -88 isbil *skrotad*
Med en viss rädsla startar jag denna tråd. Bilen går endast på isen, men å andra sidan, så går den bäst där åxå. Vi är 2 polare som delar körglädje och kostnader. Bilen byggs enligt konceptet "det ska kunna gå fullt igenom 3 böjen!.." och pga det så tror jag att bilen kanske får vara med här.... oki en liten summering på bilen, vad som gjorts,och kvar att göra. Vi prioriterar köregenskaper framför toppfart. gjort. motorbottendel b23 (fick göras om pga ras efter 40 mil) ![]() portad 531 topp, med b230f insprut från orginalmotorn henat om loppen, nya ringar och lager, rubbet. (fick göras om pga ras efter 40 mil) ![]() höjt bränsetrycket till 4.1kg extraktor plus 2.5" system varvstopp flyttat till 7000 rpm lättat bilen omk 150kg bytt till m45 flyttat battriet bak elektrisk fläkt ställbartkamdrev 5st borch profi på takräcket 3,73:1 slutväxel (orginal var 3:33 eller nått!) hårdare motorkudda ska göras 1 nya däck. (klisterlappen) 2 byta till 4.10:1 slutväxel (den ligger bara och väntar!) 3 etanolkonvertera 4 är att vems ska utforskas Större spjällhus (65mm radie) 380cc spridare (och allt som vi kommer på vartefter...) bättre stolar i bilen byta alla bustingar i bakvagnen byta alla busningar i framvagnen Stag mellan fjädertornen stag mellan hjulhusen bak mindre remskiva till vevaxeln lätta ännu mer styva upp bakdelen byta dämpare och fjädrar runt om. en ev vassare kam. försöka flytta vikten bättre.. tar vi isbanekörningen lite för hårt? Slut kommentaren från förra vintern..
![]() Nu är nya motorn på väg ihop.. Planerna för bilen håller just på att ta form... Men jag gissar på att det kommer att innefatta uppstagning... Det gäller att inte komma sist... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
bilder från innan motorn åkte ur..
![]() blir enklare att skruva om man slipper en slirfläkt...ford focus är donator ![]() Nu ligger motorn i sina beståndsdelar i ett bad av disel... Till botten delen finns allt hemma, så snart kommer den att åka ihop. Men toppen väntar vi med, tille vi vet om det blir VEMS som insprut Primärt just nu är att staga upp bilen, och nya bustningar till bakvagnen. Nya krängningshämmare fram och bak, och styvare fjädrar... Tur att inte isen verkar komma tidigt iår.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Man ser allt mycket klarare i kunskapens ljus!
Åkte igår in med toppen till H. Kickmeyer som det första han sa var 1an cylinder får för lite soppa, ventilen är vit . (kolven var delvis smält vid kolvbulten ) 2an får åxå torligen för lite. Så nu måste vi kolla upp spridarna. Det kan altså vara det som dräpte motorn förra året. Nu får iaf 531 toppen i sig 38mm ventiler på avgas sidan. Vet dock inte vilka spridare som jag bör införskaffa, för bilen är tänkt att gå på etanol, och orginalspridarna verkar inte räcka till. just nu siktar vi på kompförhållande 12:1 _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
på volvo marknaden i nyköping såg gjordes följande fynd
bosch röda spridare (352cc/min @ 3.0bar) orginal var omk 200cc/min ny koppling i kartong det blir bra för etanolen... Måste nog putta upp en bild, rent vackert att se 66mm spjällhus mot 56mm _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Jo i detta fall så blir det nog typ startgas vid start... En sak som man vanligen stippar bort är juh luftförvärmningen, men den bygger vi väll tillbaka... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Nog för att det är volvo ... men vad tusan... så länge man har skoj!
![]() ![]() orginal spjällhus (skitigt!) ![]() Bmw 528/630 insug... Bling ![]() Amatör som man är togs det inga innan blästring.. ![]() Halvklart? ![]() Rött ![]() Vi är less på att bli skitiga, så nu ska allt tvättas,och snyggas till Motor bygget kommer nog igång under veckan... Saknar vettiga kolvar ![]() Donera mig en uppsättning av smidda kolvar och du gör min fru lyckligare ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
lite ändringar
![]() Hi-jackers bak (ride-levlers med stor justermån) (vägen till isbanan brukar kräva "normal" markfrigång Krängningshämmare fram från en 265a = grov 1mm alu plåt som får bli dörrsidor.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
hmm, jag hoppas någon läser denna tråden för nu behöver jag hjälp med att hitta bilder på hur man bygger wattlänk.
Kostade på hela bakvagnen en omgång nya bustningar, och sen var det någon som sa att vi borde bygga watt länk pga att vi ändå åker mest kruvor... Bilder på implementationer:) vad man bör tänka på ossv... Just nu håller vi på att byta slutväxeln, så det vore juh lämpligt att göra "allt i ett" _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Förbättringen med en wattlänk kontra panhard är försumbar för dig. lägg tid på annat istället ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Uhh, kan en motivering vara på plats? Vad bör vi bygga? _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Egentligen behöver man ju inte göra så mycket mer än att höja bränsletrycket, eller i alla fall se till att motorn får mer etanol än den fick bensin. E85 (etanolen i pumpen) är ju lite mindre effektivt än bensin, så det behövs större mängd. Men annars ska det inte vara några problem. Rätta mig om jag har fel. |
||
nje, basic är att ge mer bränsle och mer förtändning.
Mer effekt får du dessuotom av planing ossv... uppdatera lite... Som sagt rivit ner hela bakvagnen för uppdatering av alla bustningar ![]() målat upp och snyggat till bärarmar,stag och dyligt (enklare och se felen om det inte är tokgrisigt!) nya dämpare (hijackers med skit bra kompressor ![]() ![]() håller på med att förlänga fjäder stopparna nya sänkfjädrar 4.10:1 slutväxeln får ny och fin olja.. ![]() tanken är utkastad... för stor! ![]() mindre tank på G. kommer att placeras rak ovanför bakaxeln dubbla krängningshämmare bak. GLT modellen + standard. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Henry är klar med toppen. (531 topp med 44/38 och fullradiesäten och duktigt öppnad på avgassidan)
Så nu kommer blocket att planas 0.6mm henry henar om blocket och toppen kommer att riktplanas. Nya avgasröret håller på att ta form. "riktiga sportstolar" monterade NY m45a på väg. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Banan plogas upp snart ![]() Mycket har gjorts men bilen är inte klar för isen än.... Väntar på motorn ska bli helt klar... men.. det är inte helg än... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Här byggs det vidare...
Igår bidde jag ägare till en komplett b230 marinblockare med 2.5L marinvev Den kommer nog att trivas bra med resten av prylarna.. Siktet är inställt på att besikta bilen (som std bil) För att vi ska kunna modifera den till grus/isbil , men den kaross vi har idag är bara ett skal, det byts ut när vi hittar en bättre... typ Opel ascona b, eller dyligt.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
![]() det verkar finnas ett problem här..... hmmm... det kanske är dags att byta ut hela fjäderbenet mot något färskare.. ![]() Sån tur var hände på vägen ut ur garaget... Och inte i 130 på isen.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 6981 besök totalt |