Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
RBC 2005/2006
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9503 besök totalt
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

FredrikÅ skrev:
Cédric skrev:
....men att resa sig ur karten och springa fram skrikandes mot en annan förare under race tycker jag är lite väl mycket. Även en annan herre visade också på lite löjligt beteende med "hämndaktioner" och dyl....

Det låter som en helt normal, galen och trevlig RBC-kväll uppe i Stockholm!

Slightly worse than we are used to but we were many participants.
I was mr nice guy in qualifying race 2 since my hopes were really non existant and the crash made me think (at least for 15 minutes or so). Took me 8 laps to take one place... So I went back to more agression in the C finals and took 5 or 6 positions, Myran told me they were on the verge of puting out the black flag on me That would have been fully warranted (sorry Alex )
In the end I gave as much as I received....Er... May be that was part of the problem

A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Håller med om att det var en ganska stökig kväll. Framför allt i B o C-finalerna, A-finalen har jag inte så bra koll på erftersom jag ju körde där själv, men där tyckte jag starten fungerade bättre än i de andra finalerna, i alla fall från det jag såg, tror att en del måste inse att man inte vinner racet i första kurvan som du brukar uttrycka det Lars, sedan att man kanske smågruffas lite när starten har gått o man helt enkelt markerar lite lätt att man ligger bakom o e snabbare tycker jag inte e så farligt, men det ska ju aldrig gå så långt att folk gör illa sig!

Hade verkligen bra flyt igår, hoppas man kan få det att hålla även senare!

Någon som har bilder från kvällen föresten, Cédric?

/ Alex

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

tillägg till min föregående post:

Som jag ser det e det starten som e det mest kritiska, i de två/tre första kurvorna verkar det som om de flesta skiter i o bromsa utan använde andra kartar för det momentet. Kanske vore rullande start ett alternativ? om man radar upp på rakan efter huset, och sedan kör i led bort genom slalomen i maka tempo, varpå startern flaggar när han tyckker att 1an kan få dra på lite. Sedan e det omkörning förbjuden innan start/mål-linjen eller startern om man så vill. Tror att det kanske skulle hjälpa mot de värsta startolyckorna som ju oftast uppträder när folk ligger brevid varandra o prejas, om man kör i ett enda led hela vägen o har rullande start kanske det skulle hjälpa. Då har man ju troligen ett någorlunda homogent startfält genom de första kurvorna... va tror ni andra?

/ Alex

Stockholm
Här sen Jan 2004

or increase the distance between cars at the start so the one in the left lane gets a chance to get in the right lane without risking to spin.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alex Eklöw skrev:

*Startförslag*
...va tror ni andra?

Rullande start kan vara ett alternativ. Men att förbjuda omkörningar i starten känns som att stympa racen.

I övrigt tycker jag att det kanske är lite drastiskt att börja göra om en massa efter att ha haft en stökig tävling. Med tanke på allt snack som är nu så är jag övertygad om att det kommer att se betydlig bättre ut vid nästa tillfälle.

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

VincentM skrev:
or increase the distance between cars at the start so the one in the left lane gets a chance to get in the right lane without risking to spin.

kan också va en lösning på problemet, för det e väl just det att bilar ligger brevid varandra i starten som e problemet på den trånga banan vi kör på!

HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Alex Eklöw skrev:

*Startförslag*
...va tror ni andra?

Rullande start kan vara ett alternativ. Men att förbjuda omkörningar i starten känns som att stympa racen.

I övrigt tycker jag att det kanske är lite drastiskt att börja göra om en massa efter att ha haft en stökig tävling. Med tanke på allt snack som är nu så är jag övertygad om att det kommer att se betydlig bättre ut vid nästa tillfälle.

Håhåjaja. Känner igen domedagsprofetiorna från tidigare år. Av någon anledning tenderar höstens andra race att vara det värsta varje år.

Det är femte säsongen vi kör efter samma upplägg. Tror inte heller att det finns anledning att ändra alltför mycket efter ett problematiskt race. För övrigt utgjorde stöket en mindre del av totalupplevelsen, så riktigt så illa som det låtit från en del håll var det verkligen inte. För den som blir vänd eller påkörd är det förstås trist, men det är bara att komma igen vid nästa tillfälle.

Bot och bättring kompletterat med domare utrustade med falkögon önskas till nästa omgång. Till sist - kom ihåg att detta trots allt bara är en lek.

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Men är verkligen startkrascherna så farliga då? Det är ju mest en massa bökande i låg hastighet och är förstås förargerliga för de som blir drabbade. men det känns inte precis som några livsfarliga krascher.
Då är det värre när man kör lite väl hårt i höga hastigheter och t.ex. tror sig ha hittat en lämplig lucka på innern in i en fullgaskurva när luckan är 9 cm bred.

#24, #64, #88
Citera
Myran
Sthlm
Här sen Nov 2003

AndersY skrev:
Men är verkligen startkrascherna så farliga då? Det är ju mest en massa bökande i låg hastighet och är förstås förargerliga för de som blir drabbade. men det känns inte precis som några livsfarliga krascher.
Då är det värre när man kör lite väl hårt i höga hastigheter och t.ex. tror sig ha hittat en lämplig lucka på innern in i en fullgaskurva när luckan är 9 cm bred.

hahaha... jadu anders! nej dom är inte direkt livshotande men däremot så är det inte nått som själv kartarna tycker så mycke om. Om vi fick som vi ville så ska de inte va 1 enda ihop stötning men som vi självklart ser som en ren omöjlighet. men när kartar börjar ställa sig på varann så tycker ja de har gått lite för hårt till. men det är mitt tycke.

angående att flytta startrutorna så kan ja säga att det inte kommer att hända iom att det är i stortsätt bara under rbc det går så hårt till. alla är startsnabba och alla vill komma först över mål linjen.

men nått som jag har märkt av är att det är (observera) OFTAST hårdare körning när Mr Stefan inte är närvarande. vilket ja bara kan komma fram till 1 sak och det är att han har mer inflytande och mer respekt från samtliga deltagare. Och så tycker ja självklart inte att det ska vara. Oavsett vem som står vid datorn och är överdomare så ska ju racen se likadana ut som om Mr Stefan skulle va där.
(om ni undrar varför jag skriver Mr Stefan så är det ju för att han är min chef och han kanske läser detta )
tack för mej och hoppas det blir lugnare nästa race!
//Myran

RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
På tisdag den 29 november är det dags för tredje omgången av årets RBC.

Nedanstående har varit duktiga och anmält sig, men jag saknar fortfarande några trogna deltagare. Nykomlingar är givetvis också välkomna. Skicka ett mail så snart som möjligt till mig, tack!

Lars Wiezell
Myran
Martin Czernik
Erik Selim Lundkvist
Jesper Nilsson
Marcus Palnér
Vincent Mannent
Jonas Jarlmark
Peter Gutniak
Stefan Irlander
Henning olsson
Fredrik Lestrup
oscar Ek
Björn Ågren
Björn Carleflod
Helena Lindin
Rickard olsson
Alexander Eklöw
Andreas Möller
Cedric Nyberg

Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
I morgon kväll är det dags för höstens sista RBC. Anmälningsläget är litet tunnt, men ska man döma av antalet muntliga positiva besked jag fick på mässan lär vi bli några stacken. För att underlätta för mig och framför allt för Ragge, som sköter pappersexercisen är jag tacksam för ett mail med besked från de som tänkt åka.

Nedanstående skötsamma förare är redan anmälda:

Lars Wiezell
Myran
Martin Czernik
Erik Selim Lundkvist
Jesper Nilsson
Marcus Palnér
Vincent Mannent
Jonas Jarlmark
Peter Gutniak
Stefan Irlander
Henning olsson
Fredrik Lestrup
oscar Ek
Björn Ågren
Björn Carleflod
Helena Lindin
Rickard olsson
Alexander Eklöw
Andreas Möller
Cedric Nyberg
Gustav Wikman
Christian Tollstrup

Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nu bär det av till Racetown för RBC 3. Följande har sagt att det kommer. Anar att några fler dyker upp, det finns fortfarande plats för fler.

Publik är alltid välkommen.

Anmälda RBC 2 2005-11-29

Lars Wiezell
Myran
Martin Czernik
Erik Selim Lundkvist
Jesper Nilsson
Marcus Palnér
Vincent Mannent
Jonas Jarlmark
Peter Gutniak
Stefan Irlander
Henning olsson
Fredrik Lestrup
oscar Ek
Björn Carleflod
Helena Lindin
Rickard olsson
Alexander Eklöw
Andreas Möller
Cedric Nyberg
Gustav Wikman
Christian Tollstrup
Viktor Huggare
Thomas Grunert
Johan Skön
Alexandra Jarlmark
Rasmus Lindin
Claes Runnström
Kalle Dejemyr

Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Resultat RBC 3:

A-Final

1. Fredrik Lestrup
2. Marcus Bergman
3. Marcus Palnér
4. Jesper Nilsson
5. Kalle Dejemyr
6. Gustav Wikman
7. Peter Gutniak
8. Helena Lindin
9. Alexander Eklöw
10. Vincent Mannent
11. Lars Wiezell
12. Oscar Ek

B-Final

1. Helena Lindin
2. Oscar EK
3. alexander Eklöw
4. Steffo olsson
5. Rasmus Lindin
6. Cedric Nyberg
7. Stefan Irlander
8. Victor Huggare
9. Christian Tollstrup
10. Andreas Möller
11. Myran
12. Björn Carleflod

C-final (med reservation för ändringar)

1. Cedric Nyberg
2. Andreas Möller
3. Christian tollstrup
4. Björn Carleflod
5. Jonas Jarlmark
6. Erik Selim Lundkvist
7. Henning ohlsson
8. Anneli olsson
9. Claes Runnström
10. Rickard olsson
11. Alexandra Jarlmark

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Var inte generalen med själv?
Tyckte det var många vanligtvis snabba i C-finalen. Lite bökande, eller börjar det bli extremt tätt mellan förarna?

#24, #64, #88
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
editerat nedan

och jo det blir svar ja på båda frågorna. Nu får jag nog sluta jobba.......

Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

It's geting very tight. Looking at the bottom of the top 15 times (where I belong) before the finals I think 6 or 7 drivers were between 27,24 and 27,26. Being fast is not enough, you need either to be super fast (like Fredrik thumbs up ) or lucky ! Compared to last year I feel slow, may be it's because there are more pro drivers than last year or may be it's because I am just plain slow . It doesn't matter to much as long as you are lucky to have someone to race with. Lars I still have a big smile on my face from our fights yesterday the fact that I came on top in the finals out of sheer luck/opportunistic behaviour makes it even better

RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Gårdagens andra kvalheat var bland det allra roligast jag kört i RBC. All respekt till Vincent som knep andraplattsen framför näsan på mig. Millimeterrättvisa är ordet.

Nog är det tätt alltid, lägger ut resultatet med bästatider för kvällen. Det framgår att nu gå det undan.....

A-Final

1. Fredrik Lestrup 26.73
2. Marcus Bergman 26.91
3. Marcus Palnér 26.92
4. Jesper Nilsson 26.87
5. Kalle Dejemyr 27.09
6. Gustav Wikman 27.14
7. Peter Gutniak 27.09
8. Helena Lindin 27.05
9. Alexander Eklöw 27.12
10. Vincent Mannent 27.16
11. Lars Wiezell 27.00
12. Oscar Ek 26.88 men soppatorsk i finalen

B-Final

1. Helena Lindin
2. Oscar EK
3. alexander Eklöw
4. Steffo olsson 26.97
5. Rasmus Lindin 27.24
6. Cedric Nyberg 27.52
7. Stefan Irlander 27.25
8. Victor Huggare 27.35
9. Christian Tollstrup 27.56
10. Andreas Möller 27.25
11. Myran 27.25
12. Björn Carleflod 27.01

C-final (med reservation för ändringar)

1. Cedric Nyberg
2. Andreas Möller
3. Christian tollstrup
4. Björn Carleflod
5. Jonas Jarlmark 27.36
6. Erik Selim Lundkvist 27.36
7. Henning ohlsson 27.73
8. Anneli olsson 27.40
9. Claes Runnström 27.67
10. Rickard olsson 27.08
11. Alexandra Jarlmark 27.25

Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Trådstartare
kan väl tillägga att eftersom det gått mer än trettiosex sekunder sedan A-finalen är jag inte längre ilsk på grund av det öde som drabbade mig

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Soppatorsk var lite annorlunda - småotur.
Med tanke på att det brukar gå som fortast i A-finalen när allt har blivit varmt så kan man säga att nästan alla ryms inom en halv sekund. Halvtight, speciellt då kartarna säkert också skiljer sig åt med nån tiondel.

#24, #64, #88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Riktigt skoj va det, mycket lugnare än sist.
Helt sjukt att jag hamnade där jag hamnade med tanke på hur lite jag kört, hur långsam jag är och vilket motstånd som fanns på banan. Menmen, som vincent sa så måste man antingen va skitsnabb eller ha tur. Jag hårdsatsar på den senare delen, och det har ju funkat rätt hyffsat den här säsongen .

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

jag tycker att de nya hårdare reglerna gjorde allt mycket bättre, plötsligt blev racingen mycket tätate iom att man inte riktigt vågade småknuffas längre. Så ihärdiga fajter som jag hade med Huggare har jag nog aldrig haft i RBC tidigare!

Skitkul!

/ alex

RBC 2005/2006
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9503 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande