Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8402 besök totalt |
Behöver hjälp med hållfasthetsberäkning.. Biltransport!
Hej! Jag har lite smått påbörjat ett bygge av en biltransport byggd på en Saab 900 -98. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med hållfasthetsberäkningar och var annars finns det mer mattegenier än här? Jag vet att det inte är en banbil jag bygger men den ska ju dra bilarna till o från banan så man kanske kan få skriva lite om den här ändå. Min tanke är att både för utseende, säkerhet, konstruktion och förstärkningsyfte börja med att bygga i en bur i bilen. En bur i denna stil hade jag tänkt att använda: http://www.svetsosmide.se/bur1.jpg Buren görs i 45*2.5mm svart stål. Huvudbågen hade jag tänkt att ställa på samma ställe som de gjort på denna bilen. http://www.saabphotos.com/gallery/Sa Det är ett starkt ställe på karossen där flera lager plåt från trösklar och balkar möts. Stöttorna som går bakåt hade jag dock inte tänkt använda som dom ser ut, utan dom ska istället peka mer utåt och fästas ca 1m bak i släpets ram. Detta ska enligt min mening bidra till en ganska stark konstruktion som motverkar att släpet viker sig. Dessutom har jag funderat på att m h a dörrsträvorna styva upp karossen ytterligare genom att svetsa 2mm plåt i underkant på dem ner till golvet/trösklarna. Själva släpet har jag tänkt att fästa i dels orginal-bakaxelns upphängning i karossen och dels i en balk som är tänkt att gå utmed golvet framme vid huvudbågen. Denna ritningen är meningen att föreställa upphängningen av släpet. ![]() 1. Denna balken är 160cm lång och ska vara början på släpet. 2. Denna ska fästas i en liknande balk som svetsas i karossen och ihop med bågen. 3. Detta är fästen som ska bultas i orginal-axelns upphängning i karossen Alla rambalkar ska vara gjorda i 100x50x3 mm fyrkantsprofiler. Bakaxlarna kommer vara placerade ungefär 2.5-3 meter längre bak än orginal. Hoppas det går att förstå hur jag menar och att det verkar vara en vettig konstruktion. och att nån kan uppskatta vad detta kan duga till. //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
1. Kolla dimensionerna på en biltrailer.
2. Det finns ett antal liknade objekt redan byggda, försöka hitta en och kolla på. 3. Sen har vi ju de som besiktigar amatörbyggda fordon,jag och förkortingar ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
Hej
3. SFRo, men som besiktningsmän ska vi egentligen inte "konsulta" med hållfasthetsberäkningar, jag har haft lite mailväxling med byggaren om detta. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
citat:
3. SFRo, men som besiktningsmän ska vi egentligen inte "konsulta" med hållfasthetsberäkningar, jag har haft lite mailväxling med byggaren om detta. Var inte riktigt min avsikt att ni skulle lösa problemet utan ge värdefulla tips. Typ vad att tänka på. Det är byggarns ANSVAR att det håller inte ert. _________________ Johan Sjölinder |
Tja, det handlar om att föra in krafterna från "släpet" i karossen där den kan ta lasten, normalt sett "golvbalkar", trösklar och balkarna runt tak/a/b-stolpe.
Att bygga bur kan jag tycka är lite överkurs, det brukar gå att få till det ändå. Stöttor från "släpramen" upp till B-stolpen brukar vara bra, tillsammans med någon balkkonstruktion som knyter ihop trösklar/golvbalkar med bakdelens balkar. Det normala är ju att karossen kapas nånstans mitt på bakdörrarna, så infästningen till original bakvagn har man sällan kvar (bilen brukar bli lång nog ändå). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Har ju varit o krypit under en biltransport byggd på Volvo 850, men det är nog inte så populärt om man skulle börja skruva bort alla plåtar och soppatanken mm för att se hur det verkligen ser ut.
Men av det jag såg så var det inte så fruktansvärt mycket förstärkningar i karossen. och av egen erfarenhet som metallarbetare, så kommer det defenitivt hålla om jag bygger som jag tänkt. Det är bara det problemet att jag inte har nån kunskap om hållfasthetsberäkningar, mer än att jag vet ungefär vad olika material klarar. Men jag får väl knalla ner till Högskolans bibliotek här i stan o sätta mig med ett gäng böcker och se vad jag kan lära mig. Blev ju arbetslös i veckan som gick så då kan jag ju sysselsätta mig med studier tills man bestämt sig för var jag ska jobba nu. och angående att orginal-fästen för bakvagnen sitter långt bak så gör det inte så mycket. Släpet kommer lappa över dessa med ca 30cm så bilen kommer inte bli längre än nödvändigt. Känns dumt o kapa bort grejer som är så bra att använda i konstruktionen. Men man kan ju alltid ändra sig. Tanken är ju att fästa in släpet på 3 ställen: orginalfästen Huvudbågen i buren i taket Balk i golvet mellan trösklarna precis bakom framstolarna Buren är inte bara för att stärka utan till stor del för "appearance"... har tänkt att det ska vara utställningsskick på dragarn ![]() Jag vill kunna ha en riktig utställningsbil på den och ställa ut dem tillsammans på mässor mm. //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
_________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
Hej igen!
Nån som har några åsikter, kan det funka? Vore ju kul om nån kunde åtminstonde säga att det ser helt åt h*lv*te ut så man kan lägga ner innan man gjort för mycket! ![]() //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
Inga böjda rör....om det inte är nödvändigt..!!
och den övre stöttan blir ju lite överflödig...om den undre finns. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Jag har själv liknande planer, men tänkte mig att utgå från en Citroen CX, vill ju ha den variabla fjädringen, då lasten på bakaxeln kommer variera med ett par hundra procent.
Blå sträck enligt butterfly, gröna rör för att stärka bakaxelupphänget. Förutsatt att bredden på rören tillåter att få in det transporterade godset mellan. ![]() |
Har också funderat på det där med böjda rör och det stämmer ju det som Butterfly säger så... raka rör från o med nu.
Likaså har jag funderat på en undre stötta som Butterfly ritat... detta måste ju ge en mycket stark konstruktion. Jag menar... kolla bara vilka fina och jämnstora trianglar den undre stöttan och dörrsträvan bildar. och angående bakstöttorna så har jag kollat på en 850 som endast har 2st ca 50cm långa stöttor i rör på 20mm diam. och den bilen hade ju ingen bur som dom va fästa i utan direkt i plåten... förmodligen är den förstärkt men den ar ju inga stöttor framåt som i buren jag ska bygga. För övrigt har jag kapat bilen nu så nu finns ingen återvändo oavsett vad som händer... de enda vägar som finns kvar nu leder till Godkänd Besiktning eller "KS Container" ![]() //Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
Fick du ihop nån bil? Skulle också vilja ha en. Men nån bur hade jag inte tänkt bygga, balkar fram som fäster i trösklarna måste räcka. Har byggt lastbilspåbyggnader och tittat lite på olika ramar till lätta lastbilar och din är definitivt starkare än de flesta.
_________________ Per Ferm |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8402 besök totalt |