Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1995 besök totalt |
Asc B & vägh: från sellholm
God kväll. Jag har mailat och fått svar från sellholm om väghållnings sats till en Asc B -79 med volvo maskin volvo axel, Skall gå drifting, söker "kit" som är välbeprövat och bra som grund. Va säger ni om detta svaret? "Hej Ursäkta sent svar. Lite priser på delar som är anpassad för bana/drifting. Framdämpare Bilstein/Sellholm 3200paret Framfjädrar ca 50 mm sänkta 1700paret Coilover ben bak kompletta 9500 paret (med fjädrar etc passar på orginal stötdämpar infästning ) Som sagt dessa delar är anpassade i längd/hårdhet för att passa drifting/ban körning. Lev tid ca 4 veckor" Kan det här vara något för mig som är ny inom ämnet? Det finns mkt framtida planer och ser långt i tids perspektiv på bygget, så någon bra grund är inte fel, Kommentera gärna _________________ Ascona B -79 TURBO, 0737412923 /Dan |
||
Re: Asc B & vägh: från sellholm
Janne är duktig och har seriöst bra koll så han kan helt klart rekommenderas. (dessutom var han själv en mycket bra rally-förare en gång i tiden) |
||
Jan Sellholm..... |
||
Men som helt grön skulle jag skulle jag gå på beggade grejor typ tex från rally.
Sen köra så mycket som möligt. och under tiden försöka lära mig vad och varför om väghålling. ps Jag är skadad ![]() ![]() Fjäderkonstater och dämpargrafer vill jag se. _________________ Johan Sjölinder |
||
Svar
Sellhols säljer inga kitt utan plockar fram matriel efter önskemål med stor erfarenhet. Ett billigare alternativ är att sätta ut en gratis annons på resultatservice till den bilen finns det massor av begangnat i folks garagen. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
[quote="fuling"]Men som helt grön skulle jag skulle jag gå på beggade grejor typ tex från rally.
Sen köra så mycket som möligt. och under tiden försöka lära mig vad och varför om väghålling. ps Jag är skadad ![]() ![]() Fjäderkonstater och dämpargrafer vill jag se.[/quote Skadad ![]() ?? Jag har fått för mig att jag inte kan andvända rally saker till racing mkt som skiljer, Tja det vet du bättre än mig, Jo jag har haft annons ute nu i snart 3 månader, Folk med beg har hört av sig men inget som verkar tillfredställande, Därför söker jag någon som kan plocka ihop ett "kit" givet vis någon med kunskap därför får jag som är utan den varan öppna plånboken. _________________ Ascona B -79 TURBO, 0737412923 /Dan |
||
citat:
?? Jag har fått för mig att jag inte kan andvända rally saker till racing mkt som skiljer, Tja det vet du bättre än mig, Ja förutsättingrna är olika men skull man gämnföra med std är rally grejor ![]() Banbilar är lägre och lägre bil måste vara hårdare avfjädrade för att inte slå igenom. Men kapar man fjädrar blir de hårdare. Blir det rätt, vad nu rätt är?, på ett st ÅÅÅpel har jag igen aning om. citat: Jo jag har haft annons ute nu i snart 3 månader, Folk med beg har hört av sig men inget som verkar tillfredställande, Vad var inte tillfredställande? citat: Därför söker jag någon som kan plocka ihop ett "kit" givet vis någon med kunskap därför får jag som är utan den varan öppna plånboken. Konskap kan man få om intresse finns. Så vill eller kan man inte så köper man ett kit och hoppas att det funkar. OBS nu inget ont om Sellholm i detta. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag är intresserad, Beror på grad/tid, Har du något att säga om detta kit:et som kan vara till nytta för mig? inget illa ment. Om inte annat ber jag om en spec, och beställer, Skall bara höra med jan sellolm först, Se vad han tycker och resonerar kring detta
_________________ Ascona B -79 TURBO, 0737412923 /Dan |
||
citat:
Har du något att säga om detta kit:et som kan vara till nytta för mig? Med den igångsdata jag har, INGEN aning. Säkert bättre än std, som Per Fogelberg och Fredrik - SLC så har Sellholm ärfarenhet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Svaret jag fick:
Hej Vi har gjort en del drifting delar men ej till Ascona/Manta framvagnen. Bakbenen är höjd justerbara Dämpare+höjd fram är ej justerbar. Fjädern fram har hårdhet på ca 125kg/cm Bakfjädern 50 kg/cm Dämpvärde fram 500/250 bak 350/180 Returen är ngt överdimensionerad för att förhindra "roll" på karossen. Kan detta vara något för "en start i väghållnings världen"? _________________ Ascona B -79 TURBO, 0737412923 /Dan |
||
Nu har vi lite att börja med, behöverl lite till.
1. Vad väger bilen? 2. viktfördeling? (fram/bak) 3. MR fram =??? (utväxlingsförhållandet mellan fjäder och hjulkonstant) 4. Står bakfjädrnan direkt på bakaxen? _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1995 besök totalt |