Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4140 besök totalt |
Motivmåla hjälm?
Hej, Tänkte lämna in min hjälm i vinter för att få den att se lite roligare ut (istället för vit) och undrar om det finns någon RIKTIGT duktig motivmålare som även sysslar med hjälmar? ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
_________________ mvh Philip Lundh |
||||
Hmm en kompis flickväns pappa..
Detta har han lackat åt min kompis: http://ninjaz.kicks-ass.net/jookan/ Kommer dock inte fasen på vad dom heter i efternamn.. tidigare hemsida var http://home.swipnet.se/paintit/ men den tycks inte finnas längre.. Hmm. jag och namn.. Kan ringa honom någon kväll och fråga om det är intressant? Edit: Dick Nystedt enl. google låter bekant, exakt stavning är jag inte säker på _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Finns en äldre tråd som diskuterar säkerheten och motivlackade hjälmar..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16736&highlight=hj%E4lm+lack Tydligen förlorar den FIA-klassningen om den lackas eller nåt åt det hållet.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
www.360gfx.com är riktigt duktiga, visst det kostar en slant men det är det värt!!
![]() _________________ Olle Erixon |
||||
Nej det är inte sant, åtminstone inte ännu. FIA funderar dock på att införa krav på certifiering av lackerare. Det innebär att hjälmar lackerade av ej certiferade lackerare förlorar FIA-godkännandet. |
||||
_________________ Tim Olofsson |
||||
Tack för era svar
![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Det lät inte inte så farligt ![]() _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||||
Neje inga såna summor för tusan ![]() www.luckydesign.it _________________ Nils Erixon |
||||
Läste denna tråd där 360gfx hade fått lite kritik:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Någon som har erfarenheter av www.daveart.com _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Av de hjälmar jag sett från 360gfx på riktigt nära håll/hållt i, cirka 10-15 stycken, har absolut ingen haft några som helst brister i lackeringsarbetet. De är superläckra och de har inte haft några som helst bekymmer med lacken eller maskeringsarbetet osv. Vad jag vet om daveart.com är väl egentligen bara att han allt som oftast lackar hockeymasker, han är enormt känd i staterna och har fått mycket uppmärksamhet i olika media, hockeytidningar mm. Har väl lackat de flesta elitseriemålvakters masker och många i NHL så det kanske är väldigt lååång väntetid för att få något lackat.. J ämför de firmorna du tänkt att anlita vad gäller priser, väntetid osv, hoppas du blir nöjd! _________________ Nils Erixon |
||||
Du har säkert rätt, de verkar proffsiga och har goda referenser. Kontaktar båda företag så får vi se hur det blir. Tack för hjälpen iaf ![]() ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Re: Motivmåla hjälm?
Vad har du tänkt dig för motiv? Det är fö läckert med lackad hjälm. Vad kör ni med för hjälmar? Vad rekommenderas att köpa och var? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Re: Motivmåla hjälm?
Själv kör jag med en Peltor G6 på banträffarna och med Peltor G10 när det är karting som gäller. Till att börja med, vad ska du ha hjälmen till och i vilken utsträckning? Tävling/banträffar? Vissa gillar att köra med integralhjälm, andra inte. Ska du ha öppen hjälm hade jag satsat på Peltors G6:a men integral har jag ingen vidare koll på. Kolla med johann här på forumet, han har bra koll på det där! _________________ Nils Erixon |
||||
Jag tycker man skall satsa på en FIA-godkänd hjälm och då helst en som uppfyller SNELL SA 2000 eller SNELL SA 2005 och givetvis godkänd för HANS av FIA.
Ur skyddsynpunkt är en integralhjälm bättre och kombinerar man den med HANS så spelar det ingen roll om den är lite tyngre än en öppen hjälm. Det finns dock de som absolut föredrar en öppen hjälm av det ena eller andra skälet och det funkar med en sån också, iaf i en täckt bil. Jag rekommenderar givetvis Stand 21:s hjälmar men det finns bra hjälmar från andra tillverkare. om man skall tävla i en täckt bil inom en snar framtid och absolut inte har råd med både HANS och HANS-godkänd hjälm finns det dock i princip bara ett val, Peltor G6. Den hjälmen är bara godkänd för täckta bilar i nationella tävlingar i Sverige och det går inte använda tillsammans med HANS. Så för den som tänkt sig tänkt sig tävla i både öppna och täckta bilar, vill använda HANS nu eller på sikt, och/eller skall tävla i internationella tävlingar eller utanför Sverige alternativt inte skall tävla ännu på några så tycker jag man skall satsa på en täckt hjälm med SNELL SA 2005 (därmed FIA godkänd). |
||||
JA....... Om du använder Hans |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4140 besök totalt |