| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Wilwood Superlite
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 14632 besök totalt |
|
Skivan är AP 20mm tjock och 305 mm diameter. Oket Är AP monoblock fyrkolvs x 45 mm= 1,3/4 tum.
Bilen väger 1190 kg. Men skivorna håller som sagt inte så många varv innan överhettning. Jag har dock slutat innan skivorna gått på lunch, så jag vet inte hur länge jag kunnat fortsätta. Kaliprarna är inget problem, men dom rekomederades av AP för aplikationen. Dom kan se små ut men är inte särskillt små vad gäller kolv och padarea, yttermåttet beror på att dom har stängd rygg som håller ihop dom, då blir dom korta. Padsen lyfts ur rakt upp, man tar bort myggstiften och järnplattan och snurrar skivan. Snabbt paddsbyte! Men visst går det att få in bromsar i 15 tumsfälgar.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Fint med en bild och mera info.. För att skivorna tar slut beror det på att dom är för små till din bil? Lr finns det andra skivor i den storleken som är bättre? Hur mycke effekt har du i din bil? Gissar på mycke... Komma nog åka mycke på mittsverige banan med min bil.. Inte så lång bana men mycke bromsande ändå.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Det beror på att det behövs mer massa-järn, för att kunna lagra mer värme under inbromsningen. Under en bromsning produceras mer värme än det hinner kylas bort, därför måste det finnas så mycket järn att det inte börjar glöda. Det spelar dock ingen roll om det är mer järn i form av diameter eller tjocklek på skivan. Alltså blir det i form av tjocklek när vi har att göra med en begränsad diameter. En tjock skiva är dessutom mer STABIL. Så det är inte odelat possitivt med stor diameter. Som vanligt handlar det om LÄMPLIG storlek. Det skall vara lämplig storlek även på padsen, är bilen lätt ska padsen vara mindre, annars får man åka fel hårdhet på pads eftersom driftstemperaturen blir fel. Stirra dig heller inte blind på antalet kolvar i oken, det handlar om RÄTT kolvyta. Antalet kolvar är en tryckfördelningsfråga för RÄTT padyta. (Jag har nog inte riktigt 800 hkr som nämdes här). Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Njäää, vi ska väl räkna area? eller? dels kan vi inte räkna bara på skivans ytterdiameter, vi måste ha slitytans innerdiameter också? (om nu belägget utnyttjar hela den) om vi ändå bara räknar på ytterdiameter utan att dra bort någon innerdiameter på dom jämförda fiktiva skivorna: Rotenur((240/2)²*1,8)*2 =322mm Mycket ? i mina "påståenden"
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
När det gäller area på belägg så är den inte mycket att räkna på vad gäller µ för beläggen. Vi kan ju ändra klampkraften (downforce...
). Däremot hävarmslängden på skivan som avgör friktionshastigheten vs momentkrtaften, kan vara av vikt för en beräkning. I övrigt räknar vi på kolvarean för att balansera mot huvudcylindrarna.
Håller vi likartat förhållande fram o bak på skivorna, diametermässigt, så klarar man sig rätt bra med cylinderbalansering och padyta mot viktfördelning under broms. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Tänkte jag kunde fråga i samma tråd om ett annat ok.. Nån som testat http://www.snowball.se/
Billet Fyrkolvs ok Bromsbelägg ingår ej. Samma mått som Wilwood dynalite. 4x38mm kolv. http://www.snowball.se/ms_pics/fyrko 1200:- st _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
Snowball är Dr ok mig veterligen. Dom klarar inte skivor av den tjocklek som går åt i banracing. Jag ifrågasätter även stabiliteten för banbruk, men det är jag som sagt osäker på.
|
||||
|
M3jonas har köpt ok från en BMW 730 och dom verkar vara lagom dyra.
Kolla hans tråd och fråga vad han betalt för dom. Har för mig han sa att det var billigt och dom påminner mkt om brembo till utseendet Annars tycker jag fortfarande att fiat coupe-oken är rätt för dig (1500:-/st ville säljaren ha) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Kanske ska tillägga att ISR är STRIKT racing. Inga damasker, tätningsringen monterad på kolven vilket gör mer slitage på själva oket av vägdamm osv. Dom behöver alltså kontinuerlig service, men så är det om man ska åka på allvar. Och så allvarliga är det inte många som har råd att vara.
|
||||
Ser jag illa, eller är där ingen forcerad kylning? Jag skulle ju tro att det gör skillnaden mellan 3 varv eller så många varv som chaffisen orkar. Men du har klart provat och kommit fram till att det inte hjälper med riktigt bra kylning? _________________ Pär Hylander |
||||
Du ser rätt. Det borde jag upplyst om. Jag har kylsystem liggande men använder det inte eftersom det sitter i vägen då jag inte behöver det för mina oftast korta tester. Men som Du säger, med kylningen på plats så kommer man säkert många fler varv. Jag använder ju väldigt mycket bakhjulsbroms med min viktfördelning, så med en mer framtung bil måste man ändå tänka över om kanske några mm mer tjocka skivor fram kan behövas än vad jag har. STCC, har ju en stor skillnad mellan fram och bakskivor, och ser ut att behöva det, och dom är kanske även något lättare än min bil, eller? Men dom har å andra sidan mindre effekt i och för sig. Hur som helst, jag borde naturligtvis testat hur mycket broms jag kan åstadkomma i praktiskt bruk med kylning monterat. Jag har ju bara testat bromskraft och fördlning för hela slanten. Mycket beroende på att bantestning är för omständigt, jag vill som sagt vara i fred när jag håller på så jag kan stanna och kolla osv när jag behöver. Det är ju så att NÄR jag testar någonting så vill jag testa på en någolunda specificerbart sätt, inte bara fara runt och säga att så här blev det. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Ja, det är nog inte helt lätt att mäta på ett relevant sätt. Slutresultatet både för en räserförare och för dig med ditt optimeringsdrivna synsätt borde ju vara att få tillräckligt bra bromsprestanda tillräckligt länge, men som du skrev så är det inte så specificeringsbart eller ens mätbart. Kanske inte helt relevant, men det bästa jag kan komma är att logga ngn temperatur under drift med och utan kylsystemet. Det jag tänker på är beröringsfri IR-mätning på bromskivans inre yttersida, dvs montera givaren innanför hjulet i hjulhuset, eller på bärarmen, men och andra sidan är det inte helt okomplicerat på en så blank yta (dvs låg emmisivitet)som en bromskiva. Men, kan man göra det och logga temperuturprofilerna under ett flertal varv med likartade körförutsättningar så borde det kunna bli intressant. Helst skulle man ju ha ett justebart luftflöd och logga det också (differenstryckmätning över en liten strypning?) för att kunna korrelera mot tillgänglig kyllyft. _________________ Pär Hylander |
||||
Dom där cupe oken verka rätt bra, kollat lite på skrotarna runt om i landet men verka inte finnas såna där brembo ok på fiat cupen, nån som vet om dom sitter endast på vissa modeller? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Acke har väl inga bilok? Han har åt några få personer gjort tester men säljer väl inte? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Har fått lite info om dom där brembo oken nu...
Samma OK sitter även på Peugeot 605 med V6 och på 406 Coupe men V6, Alfa 166 Men V6 Volvo S60R, S80 T6. Fiat Coupe med Turbo 5cyl. Visste inte att det va samma ok på en S60R, trodde dom va mycke störe, kan nog få tag i såna ok annars, men skivorna på S60R:en ha jag för mig är så stora... _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
tvivlar lite på att s60r har samma ok iom att dom har 316mm skivor. fast om fiaten har 305mm istället för 284mm som katalogen säger, så är ju det helt möjligt
Att 605 v6 hade dom var ju en glad nyhet _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Finns olika versioner på Coupén, vill minnas att 20v Turbo Plus har större bromsar. 305mm. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Wilwood Superlite
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 14632 besök totalt |