Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Downforce fram/bak, optimal inställning ?
879 besök totalt
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225


Trådstartare
Downforce fram/bak, optimal inställning ?

Ta detta för vad det är ... jag vet i princip inget om aerodynamik

Lite förutsättningar:
Vinge fram(spoiler läppen), justerbar
Vinge bak, justerbar
50/50 viktfördelning
285 däck fram
335 däck bak
Bakhjulsdriven

För att få en helt neutral downforce inställning hur räknar man fram marktrycket fram respektive bak?

Lite funderingar, låt oss säga att bilen håller en konstant fart på 100Km/h och att det genererar 100Kg downforce i varje hörn på bilen, dvs 200Kg fram och 200Kg bak:
Är det detsamma som neutral?
Ska downforce vara högre fram eftersom däcken fram har mindre kontaktyta?
Ska downforce vara högre bak eftersom bilen är bakhjulsdriven?
Något mer som har stor påverkan i denna enkla approach till downforce?

Praktisk banerfarenhet är väl det som till sist gäller för att få den grad av överstyrning/understyrning man vill ha med så lite 'drag' som möjligt men det skulle vara intressant att veta hur man hittar en neutral utgångspunkt att göra justeringarna från.

Nu är det säkerligen någon som funderar på hur i he..... ska han veta vilket marktryck han har utan att hyra volvos vindtunnel
Det går med hjälp av tryckgivare(mekaniskt tryck) mäta exakt hur många kg tryck som är på varje coilover (fjäderben eller vad det kan heta på svenska).

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

man kan aldrig definiera neutral med hur mycket marktryck man har i varje ända. neutral är bilen när du tycker att den är det. Om du sedan sätter nån annan bakom ratten så är nog bilen inte neutral i hans upplevelse.
utgå från en tom bil utan aerodynamiska hjälpmedel.
därefter lägger man till aerodynamiska lösningar i en ända i taget för att inte kollra bort sig samt se vad som händer vid varje ändring.
i ditt fall är nog vinge bak det bästa och enklaste att börja med.
jag har sett ett par ggr att man använder längdlägesgivare på dämparna som loggas och kan tas fram i grafer.
ett par körningar på en raksträcka (i t.ex 70-90-110kmh o.s.v. Om man vågar ) som är hyggligt jämn brukar räcka för att se var man är nånstans i marktryck. sen återstår ju bara att göra detta ett par hundra ggr thumbs up .

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Downforce fram/bak, optimal inställning ?

seanr skrev:
Ta detta för vad det är ... jag vet i princip inget om aerodynamik

Lite förutsättningar:
Vinge fram(spoiler läppen), justerbar
Vinge bak, justerbar
50/50 viktfördelning
285 däck fram
335 däck bak
Bakhjulsdriven

För att få en helt neutral downforce inställning hur räknar man fram marktrycket fram respektive bak?

Lite funderingar, låt oss säga att bilen håller en konstant fart på 100Km/h och att det genererar 100Kg downforce i varje hörn på bilen, dvs 200Kg fram och 200Kg bak:
Är det detsamma som neutral?
Ska downforce vara högre fram eftersom däcken fram har mindre kontaktyta?
Ska downforce vara högre bak eftersom bilen är bakhjulsdriven?
Något mer som har stor påverkan i denna enkla approach till downforce?

Praktisk banerfarenhet är väl det som till sist gäller för att få den grad av överstyrning/understyrning man vill ha med så lite 'drag' som möjligt men det skulle vara intressant att veta hur man hittar en neutral utgångspunkt att göra justeringarna från.

Nu är det säkerligen någon som funderar på hur i he..... ska han veta vilket marktryck han har utan att hyra volvos vindtunnel
Det går med hjälp av tryckgivare(mekaniskt tryck) mäta exakt hur många kg tryck som är på varje coilover (fjäderben eller vad det kan heta på svenska).


Som Du vet så är det inte så kul å låsa upp bak bromsarna. Bilen vänder då lätt, å kommer med baken före. När det gäller down force så har detta sitt eget "tyngdcentrum", kallat downforce center. Detta centrum skall ligga bakom bilens viktcentrum. Så att bilen stabiliseras, å inte "vänder". Vi ser alltså till att bakhjulen greppar. Du kan inte räkna ut nån downforce, det är tester som gäller. Att bilen har 50-50 i viktfördelning gör den inte neutralstyrd. Duhar redan nu mer däck bak än fram vilket må vara bra för acceleration, men är inte i harmoni med 50-50 fördelning i en kurva. Eller under inbromsning.
Hur bilen styr är en inställningsfråga. Däcksdimensioner, fjädrar, K-fjädrar, stötdämpare och hjulgeomertri. Down force hör till dom värre sakerna att få ordning på, så om nån kommer med enkla lösningar så lyssna på ett annat öra. Om det inte är nån med stora kunnskaper om just din bilmodell. Å det är nästan den vägen man får gå. Corvette har det ju körts en hel del med i T,ex Trans Am.
Vill du ha mer preciceringar så fråga på.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Downforce fram/bak, optimal inställning ?
879 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande