Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Bäst hk per krona är nog en SAAB 2.0T eller 2.3T. Den är extremt tålig, lättillgänglig, billig och levererar efter chippning 250hk hela dagen lång utan att öppna motorn. En högvarvig Alfa sugmotor som levererar samma effekt kommer att kosta skjortan och ha livslängd av en fjäril. Personligen tycker jag mer om 2.3 motorer än om 2.0. Dom levererar mer vrid och kräver inte lika mycket handpåläggning för att fungera.

Det är bara B2x4 motorer som gäller, dvs. dom gjorda mellan 94 och 98. Motorer gjorda före 94 är för stora (vinklat block) och dom gjorda efter 98 är klent uppbyggda och för komplicerade (svagare kolvar, mer komplicerad insprutning).

Enda alternativ som är möjligtvis billigare och enklare är turboladdad B230 Volvofyra. Denna är dock bra mycket längre än SAAB-ditto och betydligt mindre avancerad rent tekniskt (åttaventilstoppar, sämre insprutning osv.)

Visst finns det ballare motorer och visst finns det lättare motorer men vill man ha något tillgängligt men ändå bra så är det inhemska motorer som gäller.

Finland
Här sen Jan 2004

beepbeep skrev:
Bäst hk per krona är nog en SAAB 2.0T eller 2.3T.
Visst finns det ballare motorer och visst finns det lättare motorer men vill man ha något tillgängligt men ändå bra så är det inhemska motorer som gäller.

Nackdelen med en sådan maskin är ju att de är rätt så stora, höga framförallt. Har gjutjärnsblock vilket väger och ställer rätt så stora krav på transmissionen i övrigt.

Ett lättare och smidigare val är ju en 2,0t motor från S/V40 eller en T4 spis, block gjort i aluminium och passar ihop med volvos låda från 960. Det knepiga med dessa motorer är att de hade fortlöpande utbyte på delarna under produktionen så en viss årsmodell kan ha rejält hållbara stakar medans en annan årsmodell inte har det. Lite knepigt men det finns de som har kunskap och vet vilka chassienummer dom bättre rovorna sitter i.

Det är ju ändå en volvomaskin så priserna på dem kan ju inte vara hutlösa och de flesta som bygger och trimmar väljer ju att utgå från den tyngre och klumpigare 5-cylindriga versionen.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

SAAB B2x4 väger 154 kg med alla pryttlar i alla fall.

Passar Volvo T4 motor mot 960 växellåda? Anledning att jag undrar är att T4 har tvärställd motor till skillnad från 960. Annars låter det som ett bra alternativ också (kanske inte 500hk på orginalstakar men det räcker för en italiennsk kexracer). Jag uppskattar SAAB motorer pga. mycket avancerad insprutning (Trionic 5) men antar att det är ännu billigare att trimma Volvospisar.

Växjö
Här sen Jun 2005

Vet inte om T4-motorn passar mot 960-lådan, men T5-motorn gör det. Vet en som bygger en Volvo 142:a med den uppsättningen.

Umeå
Här sen Maj 2004

Alfons skrev:
Vet inte om T4-motorn passar mot 960-lådan, men T5-motorn gör det. Vet en som bygger en Volvo 142:a med den uppsättningen.

Alla vitmotorer passar mot samma växellådor, och 960 är den enda bakhjulsdrivna med vitmotor.

Annars är det ju ingen större match att passa ihop motorn man vill ha med en vättig låda, oavsett fabrikat.

Problemet brukar annars vara att de motorer man vill ha inte passar med de lådor man kan tänka sig att köra med.

hur mycket väger bertonen egentligen, kan det vara ide att satsa på en lätt motor, suzuki swift gti med överladdning skall ju gå bra.

--VVTS--
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Magnus L skrev:

hur mycket väger bertonen egentligen, kan det vara ide att satsa på en lätt motor, suzuki swift gti med överladdning skall ju gå bra.

original väger en 1750 GTV 1040kg enligt en bok jag har liggande (tjänstevikt antar jag).

Högsby
Här sen Okt 2004

En nackdel med ex T4 maskinen är att den är så "ny", om man vill göra det enkelt och plocka med sprut och tändning.
Den har imobilizer och grejor, så det är mycket skit man måste ha med tex tändningslås o immobox.

/Mikael

Stenungsund
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
Bäst hk per krona är nog en SAAB 2.0T eller 2.3T. Den är extremt tålig, lättillgänglig, billig och levererar efter chippning 250hk hela dagen lång utan att öppna motorn. En högvarvig Alfa sugmotor som levererar samma effekt kommer att kosta skjortan och ha livslängd av en fjäril. Personligen tycker jag mer om 2.3 motorer än om 2.0. Dom levererar mer vrid och kräver inte lika mycket handpåläggning för att fungera.

Det är bara B2x4 motorer som gäller, dvs. dom gjorda mellan 94 och 98. Motorer gjorda före 94 är för stora (vinklat block) och dom gjorda efter 98 är klent uppbyggda och för komplicerade (svagare kolvar, mer komplicerad insprutning).

Enda alternativ som är möjligtvis billigare och enklare är turboladdad B230 Volvofyra. Denna är dock bra mycket längre än SAAB-ditto och betydligt mindre avancerad rent tekniskt (åttaventilstoppar, sämre insprutning osv.)

Vad finns för vxllådor som passar för dom som vill köra bahjulsdrivet. Finns Opellådor som passar och pallar eller måste man snickra till en adapter.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Carlsson skrev:
beepbeep skrev:

Vad finns för vxllådor som passar för dom som vill köra bahjulsdrivet. Finns Opellådor som passar och pallar eller måste man snickra till en adapter.

Opel omega 2.0 passar rakt av (fyrcylindrig). Annars får man fixa adapterplatta.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lysande. Nu har man fått en del att fundera på. Men jag vet inte om jag blivit något klokare...

Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

T4:an är klart en trevlig maskin dock 1.8L, mitt tips är att gå på 2.0T fast sätta T4:ans turbo på.
Tyvärr är den nertrimmad elektroniskt till 165hk men med ett chipsbyte passerar den 200hk

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Mitt tips är en B204L från en skrotad SAAB 900/9000 Turbo 94-98 + Opel omega 2.0 växellåda + Aero turbo + lite chip på det. Kostar billigt, levererar mer effekt oöppnad än Alfa V6 med alla fantasiprylar på och tål att skruvas upp ännu mer om man orkar öppna spisen och byta vissa pryttlar.

(Förslag för 400+ hk: mer chip, kammar från Enem, större turbo)

B234 om man vill ha mer vrid och mindre varv.

Risk för skador är obefintlig under 300hk, och skulle det ändå hända finns delar på varje skrot.

Jönköping
Här sen Apr 2003

omega 2,0 lådan klarar 250 Nm enligt fabrik, sägs det på diverse forum. Den har beteckningen R25. Skulle tro att den totalkollapsar med 400 Nm SAAB-vrid, det är trots allt en standardlåda till snikigaste omegamodellen.
Finns en låda som heter R25/R28 också, men den har CIH-sprängkåpa (alltså den riktiga Opelmotorn) och troligen grövre drevsats. Själva huset på de båda lådorna är lika stora, men det skiljer lite i storlek på hardyskivan. R25/R28 lådan har hydraulisk koppling, R25 vajer.
Detta är vad jag vet, eftersom det är grejer jag själv klabbat med. R25/R28 lådan klarar 270 Nm från en 24 V 6a iaf, trots över 30 000 mil på nacken.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Då får man väl snickra ihop en adapterplatta med valfri Bader Mainhoff Wagen växellåda? Jag bjussar på bultmönster på motorsidan.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Nått sånt här kanske?

http://www.gm.com/company/gmtunersource/html/race_shop_build_book.htm

Då kan du bränna ur mest effekt i alla fall hehe (OBS: Detta är motorn som Saabs s.k tekniker säger inte tål trim!! Återfinns i både Saab'ar, oplar och Chevor. Finns org. med turbo i Saabarna har jag för mig!)

Regards, Johan Eriksson.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Cassius skrev:
Nått sånt här kanske?

http://www.gm.com/company/gmtunersource/html/race_shop_build_book.htm

Då kan du bränna ur mest effekt i alla fall hehe (OBS: Detta är motorn som Saabs s.k tekniker säger inte tål trim!! Återfinns i både Saab'ar, oplar och Chevor. Finns org. med turbo i Saabarna har jag för mig!)

Nejnejnej... Ge inte Kraniel dumma idéer nu... en sån där sitter i en bil alldeles för nära Kraniels alfa... Vill inte komma till garaget en helg och se att det har skett ett motorbyte... Å andra sidan kryllar garaget av sådana motorer som är lättare att plocka...

Fast varför oroar jag mig egentligen, kraniels mekhastighet jämförs ju närmast med inlandsisen så det är ju ingen överhängade risk att något sker den närmaste tiden...

Avesta
Här sen Nov 2005

Saab fyra, billigare och tåligare motorer att plocka effekt ur finns knappt. Skulle jag ha sattsat på iaf. även om jag aldrig ägt en saab själv.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
meldert skrev:
Fast varför oroar jag mig egentligen, kraniels mekhastighet jämförs ju närmast med inlandsisen så det är ju ingen överhängade risk att något sker den närmaste tiden...

Jag smälter ikapp dig.

"Engine Assembly 600hp - 1400hp" låter trevligt. Lagom liksom på något sätt. Inte för lite och inte för... lite.

För övrigt satt (sitter?) det en omega 2,0-låda med vajerkoppling i Lådbilen. Klockrena slag med rätt länkage, inte dumt alls. Med den starkare varianten och hydraulisk koppling kanske det kan bli riktigt bra, det år jag verkligen sätter några planer i verket.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

GM's "trimpaket" för Ecotec fyror låter tufft men det är inget annat än marknadsföringsknep för en i övrigt högst alldaglig och medioker motor.

Du skulle kunna göra en liknande PDF för vilken motorfoamilj som helst...det är "bara" att byta ut stakar, kolvar,block, lyftare, kammar, turbo och allt annat.

Ecotec orginal (som den sitter i SAAB 9-3, oplar osv.) är en returburksmotor i lättmetall med siamesade foder och ganska svaga stakar. Inget under av trimmvänlighet direkt...visst kan man få upp det i hyfsadde effekter genom att byta i stort sätt allt men det är betydligt billigare att trimma en SAAB gjutjärnsspis. Då behövs det inga blockgördel, tuffare stakar, kolvar osv.

Göteborg
Här sen Jan 2005

beepbeep: Helt rätt, men jag har inte sett nått annat "recept" som är gjort på de där sättet

Kraniel skrev:
meldert skrev:

Jag smälter ikapp dig.

"Engine Assembly 600hp - 1400hp" låter trevligt. Lagom liksom på något sätt. Inte för lite och inte för... lite.

För övrigt satt (sitter?) det en omega 2,0-låda med vajerkoppling i Lådbilen. Klockrena slag med rätt länkage, inte dumt alls. Med den starkare varianten och hydraulisk koppling kanske det kan bli riktigt bra, det år jag verkligen sätter några planer i verket.

Har du en omega låda finns de bara en motor att välja på! Saab's gjutjärns spis, kortmotorn! Fanns väl mellan 94 och 98 har jag för mig? om du vll ha mer bottenvrid (2,3an) eller mer högvarv (2,0an) är upp till dig! Men kom ihåg att R25an med vajerkoppling inte pallar just mer än 300hk och R28an med hydralisk pallar ca 350hk så du kan ju inte trimma ihäl dom! och de är effekter med Opel motorer! Saab's vridmomentsmonster vet jag inte när dom skrotar dom lådorna! De fina är ju då att kortmotorn passar på omegans bultmänster! Fast ska du ha en R28 måste du plocka den från en omega B eftersom de är OHC mönstret som passar och inte CIH mönstret hehe, lite krängligt kanske men

(Personligen tycker jag omegans låda är lite för "såsig" för racing, har en Bordward låda i ZX'en som känns mycket finare! Sånna hittar du i RWD Cosworth också och där har du ett till motor alternativ )

Regards, Johan Eriksson.
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Cassius skrev:
(Personligen tycker jag omegans låda är lite för "såsig" för racing, har en Bordward låda i ZX'en som känns mycket finare! Sånna hittar du i RWD Cosworth också och där har du ett till motor alternativ )

Menar du inte Borg Warner T5? De sitter i Sierra Cosworth RWD och i ett par Mustanger har jag för mej.

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (12220 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande