| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgas Temp
|
<< 1, 2 7727 besök totalt |
|
[quote="X-Man"][quote="Anders Jeppsson"]
Istället för att bli tokig är det istället läge att korrigera bränsle/luft så att alla cylindrarna går lika! _________________ Roland Johansson |
||||||
Exakt, jag ifrågsatte just poängen med att sätta den efter turbon. Dock skulle jag tro att om man sätter sensorn 10 cm från turbon så är det för långt ifrån agasportarna på en 951 där turbon sitter på andra sidan motorn. _________________ Anders Hansson |
||||||
ca 30cm från motorn... Och kom ihåg att det ska "stå upp"... _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
ok men då vet jag så upp menar du väll att den inte ska vara sne eller nått den ska vara rak ner. så kablen är uppot?
//Alex _________________ Alexander Sundquist |
||||||
om du tänker dig att du håller sonden i kablarna, så att den hänger rakt ner. Sen får du luta den max 45 grader åt "alla" håll... Det kan skilja lite från dom olika tillverkarna, men det är en väldigt bra tumregel... _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
|
[quote="X-Man"]
ok då fattar jag tackar så mycket
_________________ Alexander Sundquist |
||||||
|
Det här med att den ska vara 10 cm innan turbon gäller det alla bilar ?
Jag håller på att montera bort mitt avgassystem på en Porsche 964 turbo för att bland annat montera en EGT sensor. Allt jag läst såhär långt på ett antal Porsche forum (blan Rennlist och Imagine Auto) från folk som rejsar sina bilar och mekaniker är att optimala platsen är antingen 2.5 cm från blocket eller i kollektorröret. I den här tråden har jag förstått att syftet med att placera den nära turbon är att ha koll på temperaturen för att skydda densamma. Är det verkligen turbon som är den svaga länken i alla bilar ? Jag har koll på bränsleblandningen vilket är viktigt på min bil med tanke på att jag har mekanisk insprutning. Är mer orolig för att det blir för varmt i cylindern än att turbon inte skulle klara av temperaturen, tänker jag fel här ? Planen är att jag ska sätta givaren i kollektorröret för den närmaste cylinderraden. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Tänkre lika som du, vill ha koll på bränsleblandningen då man ska mappa den. kan ju bli för varmt i cylindrarna, så turbon lär nog hålla tycker jag..
Täner montera givaren där alla rör går ihop i kolletorn.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Tyvärr är ni väldigt fel ute... Vill ni ha koll på bränsle blandningen ska ni ha en BREDBANDS lambda, inget annat... Den enda nyttan man har av en avgastemp i mappningssyfte när det gäller bränsle mässigt, är i stort sett hur du kan ställa tändningen. och jag vill verkligen klargöra att har du en bil som ska mappas så är bredbandslambda ett måste, men även EGT. Man brukar montera egt'n 10cm före turbon för att där sitter alla rör ihop och det ger ett bra snittvärde från motorn. Och man vill ha koll på hur varmt turbon får det. En turbo vill sällan ha mer än 920-950 grader under en längre tid. Lite beroende på vad det sitter för "trimm axel/turbin" i turbon. _________________ Micke Wennberg oversteer - when passanger screams. Understeer - when driver screams. Idrott luktar svett, sport luktar bensin! |
||||||
Staffan har ju en Zeitronix bredbansdlambda på sin bil, likadan som väntar att monteras på min och det är den som ska användas till att logga EGT. Planen är att använda EGT som ett komplement till lambdan. Jag kan hålla med om att EGT kan användas för att kolla hur hög temp turbon får men för mig är det mer intressant att veta hur förbränningen funkar. Om man följer ditt resonemang kan det iofs vara intressant att sätta ett uttag när turbo också för att kunna vet vad det är för skillnad på tempen. Att sedan leta efter ett bra snittvärde är väl inte så himla intressesant om yttervärdena på den skala skiljer sig markant. _________________ Anders Hansson |
||||||
Som Anders skrev har jag en bredbandslambda. Jag kan på displayen läsa av EGT, Lambda och turbotryck. Displayen kommer jag att ha framför näsan när jag kör, tanken är att läsa av på rakorna och se att det inte är något värde som är åt pepparn, det kan ju gå ganska snabbt och fel håll om det inte är rätt. Har läst allt jag kommit åt i 5 år på olika 964 turbo forum. Det jag inte får ihop är att ingen av dom andra ägarna av 964 turbo, och några av dom har trimmat sina bilar med CIS till 400-500 hk, någon gång uttryckt en rädsla för att turbon skulle bli för varm. Det känns lite osannolikt att dom alla skulle ha missat det om det nu var ett vanligt problem. Det borde ju också stå en hel del om havererade turbos (utesluter turbos som inte är av märket KKK) vilket inte är fallet. Dom avgastemperaturvärden man brukar nämna ligger på 700-800 grader celcius, rekommendationen är att inte gå över 800 mätt i kollektorröret, vet inte hur långt från motorn det är, kanske 30 cm, då har jag säkert 1 m till turbon (väldigt osäker på sifforna). Min bil är ju relativt gammal, orginal laddar den den 0.7 bar med en kompression på 7, jag kör med 0.9 bar. Kanske är dom mer moderna bilarna, som laddar betydligt mer, konstruerade för att klara högra motortemperaturer så att temperaturen för turbon blir relevant, men att så inte är fallet för min bil ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Mätning med turbomotor skall ske vid turbininloppet, där nås max temperatur i grenröret. På exempelvis BMW's gamla F1 motorer hade man möjligheten att montera givare för avgastemperatur i grenrörets fläns mot turbon. Har man fler än ett inlopp får man skaffa fler än en givare.
Har man sugmotor och en givare så placeras denna lämpligen i kollektorn. När det gäller turboaggregat och avgastemperaturer så ska en turbo med turbin av inconel 713 (standard) klara upp till 950 grader utan att ge problem. Med bättre material så kan man höja ribban till 1050 grader. Om man har tänkt att köra sprintrace och kan tänka sig att byta turbon mellan loppen kan man åter igen höja ribban, då till uppåt 1150 grader. Med ett bra material i turbinen får då turbon en livslängd om ett par timmar. Vill man vara säker på att givaren tål temperaturen före en turbo utan att haverera så bör man satsa på en bra givare som ex. pentronics typ-k givare med hölje i inconel. Kostar dock kring tusenlappen. Fördröjning av visningen av temperaturen består i första hand på själva temperaturgivaren. |
||||||
|
Var för skulle jag inte placera sensorn vid utloppen? I min tankevärld är det en ypperlig plats då man vid fördetonation (pingande) genast kan se detta genom höjda temperaturer.
om man nu väljer att hålla sig under 800 grader och samtidigt väljer att mäta tempen vid turbon under samma förutsättningar för att ha underlag till en trend borde det väl inte vara några egentliga svåriheter att referera ett värde vid avgasporten till en uppskattat temperatur vid turbon? _________________ Anders Hansson |
||||||
Då större rör går ihop just in i turbon och större mängder avgaser där ska få fart på turbon och även komprimeras med tryckökning som följd har du högts temperatur just innan turbon. Antingen där alla rör går ihop eller i stort sett 10cm innan impellern... Tempen vid avgasventilen kan vara drygt 50 grader lägre nånstans gentemot tempen just innan turbinhjulet. Turbon är inte alltid svaga länken, även avgasventiler, ventilstyrningar samt kolvar mår dålig av för mycket värme. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Tackar!
Mycket bra information som kommit fram i den här tråden. Lite trådkapning från min sida, hoppas trådskaparen ursäktar. Skulle vara bra att känna till både temperaturen strax efter avgasporten och strax innan turbon, någonstans ska jag mäta, vore bra med en referens från båda ställen. Det som har varit den största lärdomen för mig av den tråden är att jag inte har så mycket marginaler att spela på om temperaturen stiger. Med tanke på att jag kör med relativt lågt turbotryck så tror jag inte att temperaturen kommer att vara ett problem i normalfallet, men bara att ha koll på läget känns bra. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
|
Hej Staffan!
En 3.3T motor har väldigt långa primärrör och går för det mesta fett så risken att man skrotar turbon pga. höga EGT är minimal (även med förhistorisk turbo som K27). om allt är som det ska går CIS för det mesta för fett. Det är sällan soppa som är problemet utan faktum att det inte går att suga tillräckligt med luft förbi luftkonan, vilket i sin tur begränsar effektuttag på 3.3 motorer. Dessutom är insuget väldigt dåligt gjort så att cylinder närmast föraren för det mesta går för fett (då den inte suger i sig tillräckligt med luft pga. insugsväg som är betydligt längre och krångligare än för mittcylindrar). Vill man få en 3.3 att gå någorlunda bra (för att vara CIS-motor) kan man koncentrera sig på mittcylindrar. Det är dom som går snålast. Är dom OK när det gäller EGT och lambda då är bortre cylindrar också OK i och med att dom får i sig mindre luft och mer soppa. Insprutningssystemet på 3.3:or är inte på något sätt optimalt effektmässigt men det är ytterst sällan att den skrotar motorn pga. för mager blandning (i alla fall så länge dom grundläggande saker som soppapump och filter fungerar). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Tack Goran! Med tanke på att det går 1,3 liter bensin per minut på svenska banor så hjälper nog soppan till att kyla
och mina loggningar av bränsleblandningen talar sitt tydliga språk, ligger på lambda 0.80 - 0.85 vid fullgas
_________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Lita på att det finns med i planen, skulle vara bra med dubbla tändstift också... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgas Temp
|
<< 1, 2 7727 besök totalt |