Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skillnad på att köra Formel-bil och Touring-bil ?
1357 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Har aldrig kört en formel-bil och undrar vad som skiljer i körning/körteknik/känsla mellan dessa ?

om jag uppfattar det rätt så verkar det som om formel-folk stannar i dessa klasser och vice versa .

/Joachim

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Skillnad på att köra Formel-bil och Touring-bil ?

Josen skrev:
Har aldrig kört en formel-bil och undrar vad som skiljer i körning/körteknik/känsla mellan dessa ?

om jag uppfattar det rätt så verkar det som om formel-folk stannar i dessa klasser och vice versa .

/Joachim

Är väl som att jämföra äpplen med apelsiner...

Formelbil = räjsbil

Touringbil = ombyggd standard bil.

Gissa vilken som ger mest stående hår på ryggen. Ta pappas gamla vobblo 240, montera bur och släng ut reservhjulet samt kör räjsing hmm

Kanske inte konkret svar på frågan men lite tips

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är inte Rickard Rydell skolad i formelbil?

Täby
Här sen Feb 2003

Jo, de flesta vinnare i standardbilar har sin skolning i formelbilar, med Ekström som lysande undantag.

#24, #64, #88
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Formelbilar har ju betydligt mer downforce, så det skiljer sig väl ganska mycket på den punkten.

Minns i InCar 956 så kör inte Derek Bell idealspåret på ringen jämt, för att groundeffekten funkar bättre utanför idealspåren ibland.

A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

nu kanske jag inte har mest erfarenhet av alla på det här forumet i ngn av biltyperna, men den absolut största skillnaden tycker jag är direktheten i styrning, gas och broms. Innan man har tänkt har man gjort det man ska. Det är kompromisslöst i en formelbil så att säga. (även om det givetvis finns väldigt kompromisslösa touringbilar givetvis)

Här sen Nov 2002

Alex Eklöw skrev:
nu kanske jag inte har mest erfarenhet av alla på det här forumet i ngn av biltyperna, men den absolut största skillnaden tycker jag är direktheten i styrning, gas och broms. Innan man har tänkt har man gjort det man ska. Det är kompromisslöst i en formelbil så att säga. (även om det givetvis finns väldigt kompromisslösa touringbilar givetvis)

bra sammanfattat men man kan lägga till en STooOR skillnad med mellan typerna ... Och det är vikten...

En formelbil väger sällan mer än 500Kg och touringbilar brukar oftast landa på 1000Kg eller mer.
Det gör att att blir så oerhört mera precist i en formelbil.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Dum fråga kanske men går att att köra med 'ställ' med en formel-bil på samma sätt som en RWD Touring bil ? Nu skall man kanske inte köra med ställ för att det skall gå fort iofisg...

/Joachim

Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Josen skrev:
Dum fråga kanske men går att att köra med 'ställ' med en formel-bil på samma sätt som en RWD Touring bil ? Nu skall man kanske inte köra med ställ för att det skall gå fort iofisg...

/Joachim

Minardi och Jordan bilarna har ju bevisat att det går att köra F1 med ställ iår Speciellt om inte annat Ville på Spa

Men jag har svårt att tänka mig att det går att göra lika kontrollerat som i en standardbil. Är det mindre vikter är ju "den förlåtande gränsen" väldigt minimal.

Det är iallafall så jag resonerar, men kan ha fel..

Här sen Nov 2002

Josen skrev:

/Joachim

oftast kör man inte på "ställ" med en Formelbil, men det händer ändå i vissa klasser när fästet inte räcker till för effekten... se t.ex F1 där det gärna går på lite småsläpp ut ur kurvorna....... fast man har tractioncontrol för att minimera det.

men om du går lite tillbaks i tiden så åkte ju t.ex 70tals F1orn på rätt mycket ställ ...... (men inte så mycket som vissa touringbilar)

ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005

Josen skrev:

/Joachim

Eftersom vingarna skapar så mycket downforce och fäste så försvinner mycket när man väl går över gränsen. Så uppfattar jag iaf. Jag körde en FRenault en heldag på anderstorp i höstas. Fästet var grymt trots att det var kallt, men när det fick för fort så fick man kraftig kasst i bakvagnen som gjorde att man blev skitnödig . Jag har iof bara tävlat i radical innan, men den kunde man drifta lite med. Det är nog mycket också att den är mjukare i fjädringen.

och som Alex Eklöw säger så är det mycket svårare att känna gränsen innan det släpper, vilket man kan göra med en vanlig bil. Men det är nog mycket beroende av slicksen kanske?

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Kongo skrev:
Josen skrev:

/Joachim

Eftersom vingarna skapar så mycket downforce och fäste så försvinner mycket när man väl går över gränsen. Så uppfattar jag iaf. Jag körde en FRenault en heldag på anderstorp i höstas. Fästet var grymt trots att det var kallt, men när det fick för fort så fick man kraftig kasst i bakvagnen som gjorde att man blev skitnödig . Jag har iof bara tävlat i radical innan, men den kunde man drifta lite med. Det är nog mycket också att den är mjukare i fjädringen.

och som Alex Eklöw säger så är det mycket svårare att känna gränsen innan det släpper, vilket man kan göra med en vanlig bil. Men det är nog mycket beroende av slicksen kanske?

Tjenare Viktor! Kul att du har hittat hit också!

Mjo, som vi har pratat om är det svårt att känna var gränsen går, det finns inte som jag har upplevt i både radical och täckt bil en grå gräns man kan befinna sig i utan att tänka mycke på det. I Renaultn var gränsen knivskarp...

/ Alex

1357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande