Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kamera i bilen, hur får jag in instrumenten digitalt?
1830 besök totalt
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare

Kanske skulle denna fråga ligga i skruva banåkarbil ?

Jag har en Mini DV i bilen, och det funkar ju jättebra men man saknar något, nämligen RPM, hastighet mm.

Finns det något digitalt att stoppa in i kamerans digitala ingång som kan fixa detta? Givetvis infällt i bilden.

Tänk om man sen kunde få G-krafter presenterade också, nåväl kanske inte så stora för min del, men icke desto mindre intressant.

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kamera i bilen, hur får jag in instrumenten digitalt?

964RS skrev:
Kanske skulle denna fråga ligga i skruva banåkarbil ?

Jag har en Mini DV i bilen, och det funkar ju jättebra men man saknar något, nämligen RPM, hastighet mm.

Finns det något digitalt att stoppa in i kamerans digitala ingång som kan fixa detta? Givetvis infällt i bilden.

Tänk om man sen kunde få G-krafter presenterade också, nåväl kanske inte så stora för min del, men icke desto mindre intressant.

/Anders

Är nog bara att bita i det sura äpplet, installera en logger och sedan föra över visare etc på en dator.

Ekerö
Här sen Apr 2004

Jag har en sådan manick. Den kallas "Video overlay unit". Den modellen som jag har kan digitalt lägga in hastighet, varvtal, gaspådrag, broms samt blinkers... Det finns en ännu värre modell som kan lägga in i princip vad som helst, typ oljetemperatur, turbotryck och vadhelst som du vill ha. Jag har köpt den från Drive Data i England: http://www.drivedata.com/ De har allt möjligt som är bra att ha om man vill dokumentera sin bilkörning på film...

Du kan ladda ner en film från min sajt, som jag tagit med en video overlay unit som dock bara visar hastigheten (har haft problem med att få fram varvtalet). Filmen är dessutom tagen med två bullet cameras som är ihopslagna med en picture-in-picture unit. Filmen visar ett varv på Nordschleife och finns att ladda hem här: http://lamborghini.gallardo.se/

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Byt Bil skrev:
Jag har en sådan manick. Den kallas "Video overlay unit".

Jamen det är ju precis en sådan jag söker, fast jag hade hoppas på att den var billigare .

Tack för svaret!

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Ett behov som jag inte visste jag hade stillades här!!

Anders,
gruppköp?!?!

Mora
Här sen Apr 2004

Byt Bil skrev:
Jag har en sådan manick. Den kallas "Video overlay unit".

Erik: Så som jag fattar så läggs hastigheten i via GPS.. stämmer det?
Isf slipper man istallera massa extra kablar, mm för att få hastigheten...

Fixhult
Här sen Apr 2004

En lösning som jag skulle kunna tänka mig är att få till varvtal och hastighet (eller vad man nu vill ha med) som stora LED-displayer på instrumentbrädan. Tillräckligt stora för att synas tydligt i bild iaf. Alla in-car filmer jag sett visar ju instrumentbräda och annan inredning till halva ytan och den kan man ju antingen använda till att fälla in loggad data eller se till att inredningen redan innehåller den data man vill (displayer eller reklam eller nåt).

om det sen är billigare att visa hastighet på en 3siffrig LED-display eller skaffa logger + videooverlay har jag ingen koll på. Det jag vet är iaf att min snikMustekkamera saknar video-in så det kan ju styra val av lösning.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dom där drivedata grejerna, hur kopplas dom in? Jag ser två koax-antennkabelkontakter men vem använder sånt nuförtiden? Känns väldigt VHS på nåt sätt.
Sen läggs datan på i realtid och man kan inte editera hur det skall visas när man väl har spelat in det? Eller har jag missat nåt?

BMW 330i -05
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004

Klucken skrev:

Erik: Så som jag fattar så läggs hastigheten i via GPS.. stämmer det?
Isf slipper man istallera massa extra kablar, mm för att få hastigheten...

Det stämmer. Hastigheten mäts med hjälp av GPS. Du har en liten fyrkantig magnet-antenn med tillhörande lång sladd som du sätter på t.ex. taket. Så den biten är väldigt enkel att installera.

Lite mer avancerat är det att få in varvtal, gaspådrag och broms. Då måste man ge sig in i bilens elektronikbox och leta fram rätt ställa att kopplia in sladdarna. Varvtal kan även tas direkt från en tändspole. Hur detta fungerar i praktiken har jag själv ingen aning om -om man inte är bilelektriker bör man nog vända sig till ett proffs...

Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004

MaZ skrev:
Dom där drivedata grejerna, hur kopplas dom in? Jag ser två koax-antennkabelkontakter men vem använder sånt nuförtiden? Känns väldigt VHS på nåt sätt.
Sen läggs datan på i realtid och man kan inte editera hur det skall visas när man väl har spelat in det? Eller har jag missat nåt?

En video-overlay-unit kräver att man har en analog videokälla både in och ut. I praktiken innebär det att du lägger in den ursprungliga bilden med hjälp av en bullet cam (alternativt två bullet cams och en picture-in-picture-unit) som kopplas på video-overlay-unit'ens ingång. Sedan kopplar man en sladd från utgången till antingen en videokamera med analogingång alternativt till en "mp3-spelare med videofunktion". (Kom inte på något bättre namn på en sådan manick...)

Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004

RS Patrik skrev:
Ett behov som jag inte visste jag hade stillades här!!

Anders,
gruppköp?!?!

RingRunners har tänkt att göra ett gruppinköp av ett liknande system som jag har, innehållande två bullet cams, picture-in-picture unit samt video-overlay unit. Möjligtvis att ni kan hänga på i samma inköpsrunda. Grundpriset för detta paket är £1295. Detta pris är exkl. rabatt, skatt och frakt. (Tanken är då att få ner priset genom att beställa flera samtidigt...)
om ni är intresserade, kan ni höra av er till mig. Dock senast den 15 december.

Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Erik,
jag är intresserad, men inte till det priset. Känns en aningen over-kill.

Mora
Här sen Apr 2004

Byt Bil skrev:
RingRunners har tänkt att göra ett gruppinköp av ett liknande system...
Hmmmm.
VI jobbar en del med video på jobbet.. kanske kan vara motiverat med företagsinköp..

Ekerö
Här sen Apr 2004

RS Patrik skrev:
Erik,
jag är intresserad, men inte till det priset. Känns en aningen over-kill.

Enklare variant är att bara köpa EN bullet cam samt video-overlay-unit:

Bullet cam: £125
VOU: £545 (samma som jag har)
VOU: £499 (enklare version med enbart hastighet)
Alla priser exkl. moms och frakt (samt diverse sladdar som behövs)...

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag tyckte att deras datalogger DL-1 verkade hyfsat prisvärd för 7000:-+moms och med många funktioner, inkl. möjlighet att lagra data för massor av timmars körning. Lite trist i en långloppsbil om endast den förste chaffisens data kommer med. Inbyggd 5 Hz GPS och accelerometrar är ju bra, liksom varvtal, fyra hjulhastigheter, etc..

Nån som har en uppfattning om hur den står sig mot andra dataloggers i pris och prestanda, samt kvalitet?

Med datalogger och film kan man ju lägga in vad som helst i bilden i efterhand, även om det är lite krångligare.

#24, #64, #88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

AndersY skrev:
Jag tyckte att deras datalogger [urlhttp://www.drivedata.com/datasheets/DL1datasheet.pdf]DL-1[/url] verkade hyfsat prisvärd för 7000:-+moms och med många funktioner, inkl. möjlighet att lagra data för massor av timmars körning. Lite trist i en långloppsbil om endast den förste chaffisens data kommer med. Inbyggd 5 Hz GPS och accelerometrar är ju bra, liksom varvtal, fyra hjulhastigheter, etc..

Nån som har en uppfattning om hur den står sig mot andra dataloggers i pris och prestanda, samt kvalitet?

Med datalogger och film kan man ju lägga in vad som helst i bilden i efterhand, även om det är lite krångligare.
DL1 är riktigt skoj att leka med även om man bara har accelerometrarna och GPSdata att börja med (dvs inte anslutit nåt mer än ström). Hanteringen av diverse grejjer i mjukvaran kan ju fortfarande göras bättre (inget är ju nånsin perfekt) men som analysverktyg finns det mesta (allt?) med. Men fokus är nog mera på depåteknikern än banåkaren som vill pyssla ihop fina filmer.
Jag upplevde det enklare att analysera tid genom sektion map spårval än att få med data i en video overlay (som grafer eller klockor). Men jag har bara lekt med data från en DL1 två gånger iofs.
Ett resultat av lek med DL1. Här är spårvalesoverlayen gjord med Photoshop eftersom jag inte hittade funktionen för att lägga in banlayout nånstans (den kanske finns gömd nånstans).

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Byt Bil skrev:
Hastigheten mäts med hjälp av GPS. Du har en liten fyrkantig magnet-antenn med tillhörande lång sladd som du sätter på t.ex. taket. Så den biten är väldigt enkel att installera.

Lite mer avancerat är det att få in varvtal, gaspådrag och broms. Då måste man ge sig in i bilens elektronikbox och leta fram rätt ställa att kopplia in sladdarna. Varvtal kan även tas direkt från en tändspole. Hur detta fungerar i praktiken har jag själv ingen aning om -om man inte är bilelektriker bör man nog vända sig till ett proffs...

Sådär ja, där har man fått fullt med idéer i skallen. Om man nu tar varvtal och allt annat ur bilens elektronik, varför då inte även ta hastigheten. Den finns ju som en puls från en givare på hjul eller diff på de flesta bilar från tidigt åttiotal. Dessutom ger ju GPS signalen en till två sekunders fördröjning, dvs inte rättvisande mot videon. En video overlay unit som den typ polisen använder finns ju från £60 att köpa i England och sedan en liten snutt i C++ eller något liknande...

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Köp grejerna direkt från källan istället.

http://www.race-technology.com/WebPage2/Products/Products_en.html

BMW 330i -05
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Jag tyckte att deras datalogger DL-1 verkade hyfsat prisvärd för 7000:-+moms och med många funktioner, inkl. möjlighet att lagra data för massor av timmars körning. Lite trist i en långloppsbil om endast den förste chaffisens data kommer med. Inbyggd 5 Hz GPS och accelerometrar är ju bra, liksom varvtal, fyra hjulhastigheter, etc..

DL1 ger hyfsat bra upplösning på data och har dugliga möjligheter för sensorer men analysprogrammet är kasst, men med tanke på priset så är måste man nog säga att den har rätt bra pris/prestanda.
Citera
Allmänt banåkaforum
1830 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande