Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4729 besök totalt |
pit-to-car radio...
Hej på er! Jag skulle behöva få tips på bra lösningar (pris/prestanda)när det gäller pit-to-car kommunikation. Vad finns det på marknaden som får användas i Sverige? Vilka regler gäller för frekvensband o.s.v. Dessutom behöver troligen föraren använda strupmikrofon då bilskrället är av det högljuddare slaget. Tacksam för tips! MVH/ Michael Karpers |
||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Finns det inte GSM baserade lösningar också?
Detdäringa "Push2Talk" har man ju hört nåt om. En mobil borde ju inte ha några större täckningsproblem iaf och några kontatkortsleverantörer har ju 0:- för kommunikation inom nätet... |
||
Tyvärr kan man få problem att hålla samtalet uppe i hastigheter över 160km/h. Att göra handover är bara att glömma. Dessutom tycker jag det verkar lite halvtrassligt att sitta och slå nummer eller söka i telefonboken när man kör bana.
Mitt tips är PMR radio som finns i variierande priser lite var stans. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||
Tack för tipset MaZ,
Problemet är att vi under den senaste säsongen försökte använda två Cobra MT900 för kommunikation. Den i bilen med en Alan x17 strupmikrofon. Men det blev inte bra. Jag vet inte om det var bristen på extern antenn, för mycket brandväggar, för mycket buller, för lite uteffekt eller för mycket störningar från MSD-tändningen som satt en halv meter ifrån som var det stora problemet. Men bra blev det inte. Var man hyffsat nära och motorn inte var på högvarv då fungerade det, men kom man längre bort dränktes det i odefinierat sprak och brak. Hittade http://www.bikeman.se/html/upg_sv/bm Något tips på bra radioanläggningar? Det finns exempel ute på nätet, men faen vet vad som är värt att satsa på. T.ex http://www.racepartsusa.com/shop/cat http://www.hrpworld.com/index.cfm?fo Frågan är dock om det går att göra det mer kostnadseffektivt. MVH/ Michael K |
||
Jodå, det kan den mycket väl vara, bara lösningen fungerar!
Tyvärr gäller väl den gamla sanningen, man får det man betalar för... Då uppkommer genast frågan, vad är en riktig Rally/Raceradio? Tittar man in på Peltors produkter använder de i sina broschyrer radioapparater typ Motorola GP340. Även Kenwood TK360 förekommer. Jag tror att det ur störningssynpunkt är vettigt med möjligheten att ansluta extern antenn i bilen. Dessutom noterade jag faktiskt att Peltors hjälmar är för tunga för att uppfylla SBF:s krav. En Jet-hjälm får bara väga 950gr med komradio monterad... Som sagt, tacksam för fler tips! MVH/ Michael Karpers |
||
Peltor har ju FIA godkända med radio i. Halva startfältet i Rally VM åker ju med peltor. Är de inte samma hjälm regler i rally och racing? Men täckt bil då förstås.
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Hej på dig Johan,
Jag måste ju erkänna att hjälmen klär dig utomordentligt! ![]() Till Superkart: Här är länken till Gemensamma Tekniska regler på SBF:s hemsida. I slutet finns hjälmvikterna angivna. Håller med om att det verkar udda. http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Reg MVH/ Michael K |
||
Detta va märkligt! om jag förstår allt rätt så innebär de att alla som åker med Peltor hjälmar med intercom är ute på hal is.
![]() ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
De flesta som kör rally använder just G6 med intercom. |
||
Vikt o regler...
Hej, Prexis vägt min G6 med intercomhörlurar, mik-arm och svarta skärmen med liten plastkant (inte anknäbben m.a.o.) ... 920g, vilket innebär att det inte är några probs... Mvh Anders #28 GoaGubbarRacing _________________ Anders S - Go Gubbe |
||
Re: pit-to-car radio...
Licensfri radio i Sverige (se PTSFS 2004:8) Följande radiosystem har rimligt små antenner: PMR (UHF 446MHz) har sin begränsning pga. den låga uteffekten: 0.5W. I reklam skryter man med "upp till 3km räckvidd" vilket i verklig terräng rör sig snarare om max 1-1.5km och även då med visst brus. Det finns många tillbehör till PMR apparater, bla. bommikrofoner med öppet element för viss ljud cancellering, även strupmikar. Extern antenn på PMR är ovanligt eftersom den inte får öka uteffekten över max. 0.5W (tror jag?) Billigaste systemet, konsumentkvalitet för det mesta, under 1500:- får man två hyfsade handapparater med laddare och headset. Jaktradio Lantbruksradio (VHF 155MHz) Är kanske ett mer intressant alternativ eftersom uteffekten kan vara upp till 5W vilket borde ge marginal för vilken svensk racebana som helst. Externa antenner får användas(?). Finns massor med jaktmodeller och tillbehör. Kostar mer, varje handapparat kan gå loss på över 2000 + tillbehör, dvs. under 5000:- för två hyfsade handapparater med laddare och headset. Amatörradio (144-145, 432-438MHz) Här finns massor med alternativ, VHF/UHF och effektklasser, man kan ha en radio i bilen som sänder t.ex 50W och med extern antenn, även GPS går att ansluta, så kan man dra nytta av dom finesserna. Lite dyrare grejor än jakt/lantbruksradio och man måste först avlägga ett kompetensprov hos SSA (www.ssa.se) = endast för entusiasterna ![]() Pris ungefär som jaktradio, kan bli mer om man ska ha mer effekt och antenner. Man kan ju förbättra PMR lösningen genom att i pit skaffa en bättre separat mottagare med en stor effektiv antenn, då måste man höra bilen med PMR apparajten varvet runt. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||
|
||
160km/h - ![]() Både GSM och 3G borde väl klara långt över 160km/h med röstsamtal ? Fördelen med GSM/3G är ju att det börjar komma hjälmar med Bluetoth headset, Röststyrduppringning har väl alla mobiler, sen trådlöst headset - kan det bli bättre ![]() _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||
Personligen tror jag inte att ett headset utvecklat för normala telefonsamtal har skuggan av en chans i en rejsbil. Det blir nog ett stort brus av alltihop, blandat med skrap.
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Vilken typ av licens är det som behövs för Julas "MarinRadio". VHF med 2W från handenheten (25W från basstation).
Hur blir man "ertappad" och vad är boten? Basstation Handenhet |
||
Re: pit-to-car radio...
Toppen!! ![]() ![]() Precis en sådan översikt har jag letat efter med ljus & lykta! Tack! |
||
http://www.cobra.com/index.php?page= |
||
det är många faktorer som spelar roll.... MT900 är PMR, endast 0.5W uteffekt (med bra batterier!) och med en liten inbyggd kompromissantenn inne i en bilkupe lär det bli svaga signaler redan innan 500m avstånd, sen är det så att på UHF är fading ganska intensivt och försämrar hörbarheten ytterligare. Man måste mao. ha en rejäl marginal på signalen från bilen för att slippa undan brus och fading i "pit"mottagaren. Hade bilen haft 5W och en yttre antenn slipper man kraftig fading. Sen, om PMR radion var strömförsörjd via bilens elsystem lär tändsystem & generator ha bidragit till ytterligare försämring av den redan svaga 0.5W signalen. Oljud överlagras på radiosignalen soms edan hörs klart och tydligt i mottagaren. Kör på batteri eller använd riktig avstörningsbox mellan radio och elsystemet. och - en öppen mikrofon på bom cancellerar visst ljud, men mycket oljud lär braka rakt in i den stackars budgetprodukten MT900 och därmed orsaka kraftig distortion, det måste gå att reglera ljudet från mic->radio fär att få rätt nivå på audio. proffsprylar kan passbandreglering av micljudet. Rallymikar (m.fl) kan vara öppna dynamiska element dvs. dom cancellerar samma ljud som finns bakom/framför miken. MC-intercom för integralhjälm kan ha elektret-mikar eftersom dom sitter inne i en relativt tyst miljö. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4729 besök totalt |