Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
HJÄLP! - Skor o handskar...vad skall jag köpa?
<<   1, 2
3896 besök totalt
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

mcburn4ever skrev:
Stämmer det att om man har skinnratt skall handskarna vara av skinn, och om ratten är av mocka så skall även handskarna vara det? Måste det vara samma? Vad händer om man har skinn + mocka?

Så länge du matchar färgen på läderkepsen så är det lugnt.

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Såg att det var ny FIA standard för handskar from 2006-01-01.

Är Stand 21 handskarna godkända efter det ?

Hur är det med andra märken ?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Dea skrev:
Såg att det var ny FIA standard för handskar from 2006-01-01.

Är Stand 21 handskarna godkända efter det ?

Hur är det med andra märken ?

Den nya standarden är enbart krav i F1.

De nuvarande handskarna är inte godkända enligt den nya standarden.
OMP och Sparco har handskar i sin katalog men de går inte att beställa dem.

Standarden ställer krav på handskarna som gör att de blir obekväma och går sönder direkt.
Stand 21 jobbar på en lösning på problemet och släpper ingen ny handske innan den lever upp de krav som man rimligen kan ställa.
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Hade först ett par skinhandskar i då det satt en träratt i bilen när jag köpte den Den bytte jag sen ut till en mockaratt och då även mockahandskar. Mocka&mocka greppade bättre. Trivdes bra med mockhandskarna och fortsatte med dom i min nuvarande bil med skinratt och det funkade helt OK...tills jag fick för mig att återigen plocka fram de gamla skinnhandskarna. Det var skillnad! Skinnet suger fast i skinnet på ett helt annat sätt än mockan.

så jag rekommenderar nog att följa myten...mocka på mocka, skinn på skinn om det är grepp du är ute efter.

Sen kan jag varmt rekommendera Sparcos grejer och kvaliten på sömmar, utseende etc tycker jag personligen är överlägset OMP eller GA. Stand21 är bra grejer men kostar också lite mer.

Porsche prylar är ju inget speciellt i sig. Förut var det Sparco, nu kör de Puma. Det man betalar överpris för är designen och logotypen.

Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har provat runt med diverse prylar själv och jobbat med många proffesionella förare. Alla är överens om en sak. Stand 21 är bäst. Har man däremot spons från OMP eller Sparco så tvingas man använda dem, men då brukar det heller inte vara speciellt svårt att få specialsydda grejjer som funkar bra. Den enda andra overall jag sett som funkat riktigt bra utan att se ut som en baby-overall med Gällivarehäng är Alpine Star. Riktigt snygg.

På handsksidan har jag provat GH, OMP och Momo, nu har jag Stand 21s höga skinn-handskar med utvändig söm, rekommenderas varmt. Kommer köpa ett nytt par igen. Även mina Stand 21 skor är ljusår bättre än mina fd. Sparco-tofflor. Hjälmen (numera också Stand 21) tog jag mått till på Birmingham-mässan och beställde ett halvår senare, perfekt passform. Alla mina gamla hjälmar är av typen "one shape fitts all" och alla trycker som attan på någon punkt på huvudet. Med Stand 21s system skräddarsys det perfekt.

Med skor och handskar (som är förbrukning) kan man prova runt lite och se vad som passar en själv bäst, men på hjälmsidan finns verkligen ingen anledning att göra som jag och nu ha fem olika hjälmar där de fyra första är dåliga kompromisser för att jag en gång i tiden tyckte att Stand 21 var för dyrt. hade blivit mycket billigare att köpa den direkt...

/ Jonas Jarlmark
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Har köpt ett par röda Sparco Premium handskar..

och beställt ett par grå Sparco Speed Way..

Det som spred en del smolk i glädjebägaren var att när jag kom hem från Jan & Lisa Motorsport så upptäckte jag att en söm var kass på handskarna..vid ena fingret..
Tråkigt! Pratade med Lisa i telefon direkt, och det är inga problem alls, jag får dom utbytta...är väl mer att det kändes lite "B". Trodde kvaliten var bättre..

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Har vägarna förbi Stockholm i slútet av veckan, tänkte titta in i Stand 21 showrommet och prova lite (om det är öppet förstås). tyvärr höjde dom priserna lite igår.... så går det när man inte betämmer sig...

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Ingen verkar ha testat AlpineStars handskar?
Jag köpte mina hos ISA-Racing i våras och är kanonnöjd! thumbs up
Har kört med Sparco de senaste 5 åren och Alpinestars passform är oerhört mycket bättre.

Någon som känner till en svensk återförsäljare av AlpineStars racinggrejer?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
ViktorHuggare
Västerås
Här sen Jun 2005

Jag brukar byta handskar två ggr per år ungefär, och skor varannat. Av alla jag har haft så känner jag ingen större skillnad när adrenalinet pumpar och svetten rinner :P Jag kollar bara på designen, man måste ju se snygg ut i depån

Värnamo
Här sen Dec 2002

TPR skrev:

Någon som känner till en svensk återförsäljare av AlpineStars racinggrejer?

http://www.alpinestars-auto.se/default.aspx?main=ShowPage.aspx&Pag . . . .

Även Rallyimport säljer dem, http://www.rallyimport.se/

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Tackar! thumbs up
Behöver nya skor till årets säsong och de AlpineStars som jag testade hos ISA Racing var grymma...
Tror det var Tech 1-R skorna.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
HJÄLP! - Skor o handskar...vad skall jag köpa?
<<   1, 2
3896 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande