Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3823 besök totalt |
Automobils projekt 968?
Köpt nyaste nummret av min nya favorit tidning, Automobil och ivrigt ögnade igenom den... Kom fram till Projekt 968 som jag följt med stort intresse. Nu när allt är "fixat" på bilen, fräscha bussningar, extrema hjulvinklar, värsting chassi mm mm allt verkligen är som det ska vara. Borde inte bilen gå bättre...?!? eller är det jag som är ute å cyklar? Borde den inte klara mer än en hudradel mer i g-kraft mot en "standard" bil utan värsting r-däck? Eller är det Carrera S'en som är så otroligt bra? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re: Automobils projekt 968?
Med tanke på att chassiets grundkonstruktionen är från 944an som började tillverkas 82-83 så är det helt ok. Intressant är hur mycket den förbättrats mot sitt eget ursprung. Vad hade den presterat när den rulla av bandet. Mycket intressant projekt. ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Jag läste igenom artikeln igår men missade om man där fanns några varvtidsjämförelser. Är det någon som lade märke till det? För mig säger inte data som tiondelars G-krafterom lika mycket som en varvtidsförbättring indikerar.
![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Re: Automobils projekt 968?
Tycker också att projektet är intressant, men blev lite förvånad då man sätter in "sitta still stolar" och 4 punktsbälten utan att först ha monterat åtmonstone en huvudbåge... Inte roligt att sitta i den bilen om den slår runt! Edit: Sorry om det blev OT? ![]()
_________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
Kan vi inte ta och döda myten en gång för alla, om att man slår ihjäl sig om man har racestolar och racebälten utan båge.
om man slår runt och taket trycks in, så krävs det en j****a massa g-krafter. Dessa krafter vill även kasta din kropp upp i taket s.a.s. Det går liksom inte att "vika undan" huvudet oavsett om man sitter i ett 3 el. 4/6-punktsbälten. Prova att hänga i knävecken ett par meter upp och släpp taget. Meddela mig sen (från sjukhuset ![]() ![]() Det är och förblir bättre om kroppen sitter fast (i ett 4/6-punktsbälte), så att man iaf inte åker upp ur stolen och minskar utrymmet mellan tak och huvud ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag har inte tidningen framför mig och jag minns inte de exakta siffrorna men deras 968cs var något snabbare än en 997 carreraS runt Gotland Ring. Det är alltså den snabbaste bil runt "ringen" som de testat och publicerat. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Det är och förblir bättre om kroppen sitter fast (i ett 4/6-punktsbälte), så att man iaf inte åker upp ur stolen och minskar utrymmet mellan tak och huvud
![]() Jag är inne på ditt spår, jag har själv erfarenhet av att rulla med fyrpunktsbälte utan bur. Man sitter helt enkelt för dåligt fast i vanliga trepunkts bälten. Det är dock inte särskilt bra om taket skulle jämna sig med dörrhandtagen... _________________ Avregistrerad användare |
||||
om taket är så långt ner, så kan du skita i bältet hursomhelst ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Angående Automobils projektbil
Hej alla. Kul att ni gillar vårt projekt. Med våra senaste modifikationer klarade 968:an Gotland Ring på 1.36,0 min. En förbättring med 2 sekunder sedan första gången vi körde runt banan (med R-däck), och 0,6 sekunder snabbare är 911 Carrera S. 968:an är alltså snabbast av alla bilar vi testat runt banan. Projekt 968 är ett långtidsprojekt, och vi tar insatserna i tur och ordning. I valet mellan bur och skalstolar med 4-punktsbälte valde vi att satsa på det senare. Båda är nödvändiga för att kunna köra säkert med bilen, men vi valde att montera skalstolarna och säkerhetsbältena först. Skalstol och bälte ökar säkerheten och hjälper samtidigt föraren att sitta fast under körning, medan buren mest gör nytta när olyckan är ett faktum. Bur kommer troligtvis att monteras senare, i samband med att vi tar ut den nästa år. mvh Jonas Sahlström, Automobil _________________ Jonas Sahlström |
||||
Tycker att det är helt otroligt att man med relativt små medel kan slå en Carrera S med en så gammal bil.
Detta om något betyder ju verkligen att om man med rätt medel förbättrar sin bil, så behöver man ingen dyr sportbil för att kunna köra fort ![]() Chassie + bromsar så har du en rolig banträffsbil som kör ifrån många "sportbilar" ![]() Följer också reportagen med stort intresse. Även om jag själv inte förstår de lite mer avancerade sidorna ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Relativt är rätt ord, de har ju trots allt kostat på den 80-90 tusen har jag för mig. Inte mycket jämfört med vad en ny Carrera S kostar men ändå ganska mycket pengar att uppgradera en bil för. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Re: Angående Automobils projektbil
Jonas först tack för den intressantaste Svenska biltidningen ![]() Hur mycket snabbare tror du er bil nu blir på tullinge i www.challenge.nu mot sist ni körde där? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Tar mest tillfället i akt och vill berömma Automobilredaktionen för ett makalöst lyft det senaste året. Är förstaårsprenumerant nu sedan A-testet och Projekt 968 införts men har läst lite då och då innan. Kommer helt säkert fortsätta prenumerera nästa år också!
![]() Fortsätt i er nya helfräscha anda! ![]() Det märks förresten att ni är här inne och smygläser lite då och då och faktiskt har koll på banåkasverige! Ett gigantiskt plus det också! ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Egentligen ska man inte göra sådana här inlägg, men jag instämmer! Finns ingen annan svensk tidning som är i närheten. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Det är under "A-sprint"-avdelningen som Automobil har väldigt mycket diagram och fakta m.m. Det känns lite overkill för en som mig som inte är så oerhört tekniskt intresserad som vissa andra här är. Det mesta fattar jag ju, det är ju bara hastighetskurvor, accelerationskurvor m.m. Men vad är retardation ![]() Men detta är inte meningen som gnäll! Hade jag haft intresset att lära mig det hade jag läst de sidorna nogrannare. Det uppskattas säkert av fler prenumeranter än tvärtom. Sedan så tycker jag att det ser väldigt huller om buller ut ![]() Summa summarum: För Rashs smak så är de tekniska sidorna på A-sprint lite overkill. Men det är säkert kul för alla som är mer seriöst intresserad av sånt än mig ![]() Men Automobil är favoriten tillsammans med Automotor&sport. Håller med alla andra om Automobils uppryckning senaste året ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Japp ![]() Det är samma sak fast tvärt om. acceleration = hastihhets öking per tidsenhet (ax) retardation=hastighets minsking per tidsenhet (broms) acceleration är lite förenklata relateart till motoreffekten och greppet retardation= i prinsip bara till greppet Vad de föröker sätta siffor på är 1. ax (max) 2. broms (max) 3. sidobelsing (max) Rash: Fråga på bara, det finns hopp för dig också ![]() ![]()
Jag klassar inte LEDA stötdämpare som värstingar utan ett prisvärt alternativ. Ligger i samma härad som mycket annat. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3823 besök totalt |