Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Automobils projekt 968?
1, 2   >>
3823 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771


Trådstartare
Automobils projekt 968?

Köpt nyaste nummret av min nya favorit tidning, Automobil och ivrigt ögnade igenom den...

Kom fram till Projekt 968 som jag följt med stort intresse.

Nu när allt är "fixat" på bilen, fräscha bussningar, extrema hjulvinklar, värsting chassi mm mm allt verkligen är som det ska vara.

Borde inte bilen gå bättre...?!? eller är det jag som är ute å cyklar?

Borde den inte klara mer än en hudradel mer i g-kraft mot en "standard" bil utan värsting r-däck?

Eller är det Carrera S'en som är så otroligt bra?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Re: Automobils projekt 968?

ThomasT skrev:
Köpt nyaste nummret av min nya favorit tidning, Automobil och ivrigt ögnade igenom den...

Kom fram till Projekt 968 som jag följt med stort intresse.

Nu när allt är "fixat" på bilen, fräscha bussningar, extrema hjulvinklar, värsting chassi mm mm allt verkligen är som det ska vara.

Borde inte bilen gå bättre...?!? eller är det jag som är ute å cyklar?

Borde den inte klara mer än en hudradel mer i g-kraft mot en "standard" bil utan värsting r-däck?

Eller är det Carrera S'en som är så otroligt bra?


Med tanke på att chassiets grundkonstruktionen är från 944an som började tillverkas 82-83
så är det helt ok. Intressant är hur mycket den förbättrats mot sitt eget ursprung.
Vad hade den presterat när den rulla av bandet.

Mycket intressant projekt. thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Jag läste igenom artikeln igår men missade om man där fanns några varvtidsjämförelser. Är det någon som lade märke till det? För mig säger inte data som tiondelars G-krafterom lika mycket som en varvtidsförbättring indikerar.

_________________
Anders Hansson
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Re: Automobils projekt 968?

Tycker också att projektet är intressant, men blev lite förvånad då man sätter in "sitta still stolar" och 4 punktsbälten utan att först ha monterat åtmonstone en huvudbåge... Inte roligt att sitta i den bilen om den slår runt!

Edit: Sorry om det blev OT?

ThomasT skrev:
Köpt nyaste nummret av min nya favorit tidning, Automobil och ivrigt ögnade igenom den...

Kom fram till Projekt 968 som jag följt med stort intresse.

Nu när allt är "fixat" på bilen, fräscha bussningar, extrema hjulvinklar, värsting chassi mm mm allt verkligen är som det ska vara.

Borde inte bilen gå bättre...?!? eller är det jag som är ute å cyklar?

Borde den inte klara mer än en hudradel mer i g-kraft mot en "standard" bil utan värsting r-däck?

Eller är det Carrera S'en som är så otroligt bra?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan vi inte ta och döda myten en gång för alla, om att man slår ihjäl sig om man har racestolar och racebälten utan båge.

om man slår runt och taket trycks in, så krävs det en j****a massa g-krafter.
Dessa krafter vill även kasta din kropp upp i taket s.a.s.

Det går liksom inte att "vika undan" huvudet oavsett om man sitter i ett 3 el. 4/6-punktsbälten.

Prova att hänga i knävecken ett par meter upp och släpp taget. Meddela mig sen (från sjukhuset )om du kunde vika undan huvudet eller ta emot dig med händerna

Det är och förblir bättre om kroppen sitter fast (i ett 4/6-punktsbälte), så att man iaf inte åker upp ur stolen och minskar utrymmet mellan tak och huvud thumbs up .

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



sweanders skrev:
Jag läste igenom artikeln igår men missade om man där fanns några varvtidsjämförelser. Är det någon som lade märke till det? För mig säger inte data som tiondelars G-krafterom lika mycket som en varvtidsförbättring indikerar.


Jag har inte tidningen framför mig och jag minns inte de exakta siffrorna men deras 968cs var något snabbare än en 997 carreraS runt Gotland Ring. Det är alltså den snabbaste bil runt "ringen" som de testat och publicerat.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Det är och förblir bättre om kroppen sitter fast (i ett 4/6-punktsbälte), så att man iaf inte åker upp ur stolen och minskar utrymmet mellan tak och huvud thumbs up .[/quote]

Jag är inne på ditt spår, jag har själv erfarenhet av att rulla med fyrpunktsbälte utan bur. Man sitter helt enkelt för dåligt fast i vanliga trepunkts bälten. Det är dock inte särskilt bra om taket skulle jämna sig med dörrhandtagen...

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Avregistrerad anv. skrev:
Det är och förblir bättre om kroppen sitter fast (i ett 4/6-punktsbälte), så att man iaf inte åker upp ur stolen och minskar utrymmet mellan tak och huvud thumbs up
Jag är inne på ditt spår, jag har själv erfarenhet av att rulla med fyrpunktsbälte utan bur. Man sitter helt enkelt för dåligt fast i vanliga trepunkts bälten. Det är dock inte särskilt bra om taket skulle jämna sig med dörrhandtagen...


om taket är så långt ner, så kan du skita i bältet hursomhelst

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Automobil_Jonas_S
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 6



Angående Automobils projektbil

Hej alla.
Kul att ni gillar vårt projekt. Med våra senaste modifikationer klarade 968:an Gotland Ring på 1.36,0 min. En förbättring med 2 sekunder sedan första gången vi körde runt banan (med R-däck), och 0,6 sekunder snabbare är 911 Carrera S. 968:an är alltså snabbast av alla bilar vi testat runt banan.
Projekt 968 är ett långtidsprojekt, och vi tar insatserna i tur och ordning. I valet mellan bur och skalstolar med 4-punktsbälte valde vi att satsa på det senare. Båda är nödvändiga för att kunna köra säkert med bilen, men vi valde att montera skalstolarna och säkerhetsbältena först.
Skalstol och bälte ökar säkerheten och hjälper samtidigt föraren att sitta fast under körning, medan buren mest gör nytta när olyckan är ett faktum.
Bur kommer troligtvis att monteras senare, i samband med att vi tar ut den nästa år.
mvh
Jonas Sahlström, Automobil

_________________
Jonas Sahlström
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Tycker att det är helt otroligt att man med relativt små medel kan slå en Carrera S med en så gammal bil.
Detta om något betyder ju verkligen att om man med rätt medel förbättrar sin bil, så behöver man ingen dyr sportbil för att kunna köra fort

Chassie + bromsar så har du en rolig banträffsbil som kör ifrån många "sportbilar" thumbs up

Följer också reportagen med stort intresse. Även om jag själv inte förstår de lite mer avancerade sidorna så uppskattar säkert de flesta det.

_________________
Rachid Rachid
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Även om jag själv inte förstår de lite mer avancerade sidorna så uppskattar säkert de flesta det.


Vad är det du inte förstår?

Jag kanske kan reda ut vissa frågetäcken.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Rash skrev:
Tycker att det är helt otroligt att man med relativt små medel kan slå en Carrera S med en så gammal bil.


Relativt är rätt ord, de har ju trots allt kostat på den 80-90 tusen har jag för mig. Inte mycket jämfört med vad en ny Carrera S kostar men ändå ganska mycket pengar att uppgradera en bil för.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Inte hadde väl Carrera S r-däck när den testades?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re: Angående Automobils projektbil

Automobil_Jonas_S skrev:
Hej alla.
Kul att ni gillar vårt projekt. Med våra senaste modifikationer klarade 968:an Gotland Ring på 1.36,0 min. En förbättring med 2 sekunder sedan första gången vi körde runt banan (med R-däck), och 0,6 sekunder snabbare är 911 Carrera S. 968:an är alltså snabbast av alla bilar vi testat runt banan.
Projekt 968 är ett långtidsprojekt, och vi tar insatserna i tur och ordning. I valet mellan bur och skalstolar med 4-punktsbälte valde vi att satsa på det senare. Båda är nödvändiga för att kunna köra säkert med bilen, men vi valde att montera skalstolarna och säkerhetsbältena först.
Skalstol och bälte ökar säkerheten och hjälper samtidigt föraren att sitta fast under körning, medan buren mest gör nytta när olyckan är ett faktum.
Bur kommer troligtvis att monteras senare, i samband med att vi tar ut den nästa år.
mvh
Jonas Sahlström, Automobil


Jonas först tack för den intressantaste Svenska biltidningen thumbs up

Hur mycket snabbare tror du er bil nu blir på tullinge i www.challenge.nu mot sist ni körde där?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Tar mest tillfället i akt och vill berömma Automobilredaktionen för ett makalöst lyft det senaste året. Är förstaårsprenumerant nu sedan A-testet och Projekt 968 införts men har läst lite då och då innan. Kommer helt säkert fortsätta prenumerera nästa år också!
Fortsätt i er nya helfräscha anda! thumbs up

Det märks förresten att ni är här inne och smygläser lite då och då och faktiskt har koll på banåkasverige! Ett gigantiskt plus det också! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Göte RS6 S skrev:
Inte hadde väl Carrera S r-däck när den testades?

Nej, dess tider är med gatdäck.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Claes Haglund skrev:
Tar mest tillfället i akt och vill berömma Automobilredaktionen för ett makalöst lyft det senaste året.

Egentligen ska man inte göra sådana här inlägg, men jag instämmer!
Finns ingen annan svensk tidning som är i närheten.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Passar också på att göra thumbs up för den "nya" Automobil!

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



fuling skrev:
Citat:
Även om jag själv inte förstår de lite mer avancerade sidorna så uppskattar säkert de flesta det.


Vad är det du inte förstår?

Jag kanske kan reda ut vissa frågetäcken.


Det är under "A-sprint"-avdelningen som Automobil har väldigt mycket diagram och fakta m.m.
Det känns lite overkill för en som mig som inte är så oerhört tekniskt intresserad som vissa andra här är.
Det mesta fattar jag ju, det är ju bara hastighetskurvor, accelerationskurvor m.m.
Men vad är retardation Någon kraft när man bromsar har jag fattat det som?
Men detta är inte meningen som gnäll! Hade jag haft intresset att lära mig det hade jag läst de sidorna nogrannare.
Det uppskattas säkert av fler prenumeranter än tvärtom.

Sedan så tycker jag att det ser väldigt huller om buller ut

Summa summarum: För Rashs smak så är de tekniska sidorna på A-sprint lite overkill. Men det är säkert kul för alla som är mer seriöst intresserad av sånt än mig thumbs up

Men Automobil är favoriten tillsammans med Automotor&sport. Håller med alla andra om Automobils uppryckning senaste året thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



retardation är motsats till acceleration om jag förstått det rätt.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

david-o skrev:
retardation är motsats till acceleration om jag förstått det rätt.


Japp thumbs up

Det är samma sak fast tvärt om.
acceleration = hastihhets öking per tidsenhet (ax)
retardation=hastighets minsking per tidsenhet (broms)

acceleration är lite förenklata relateart till motoreffekten och greppet
retardation= i prinsip bara till greppet

Vad de föröker sätta siffor på är
1. ax (max)
2. broms (max)
3. sidobelsing (max)



Rash:
Fråga på bara, det finns hopp för dig också

Citat:
värsting chassi

Jag klassar inte LEDA stötdämpare som värstingar utan ett prisvärt alternativ.
Ligger i samma härad som mycket annat.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Automobils projekt 968?
1, 2   >>
3823 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande