| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (12220 totalt) |
|
Helt riktigt så var de dom hette!
Kom inte ihåg riktigt ordentligt Fast jag tror inte de är en T5a i ZX'en de är nog nått klenare :P
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Alla omegalådor som inte suttit ihop med 2.4 liters fyra eller en rak sexa passar (frågetecken A-omega diesel) Altså även lådor från V-sexor, och de skall vara starkare än 2.0 Däremot så är omegalådan stor, och det finns färdiga svep för att passa ihop Opelmaskiner med Ford typ9, kenske en vättigare lösning för de med saabplaner. Opel C20XE/C20LET är trevliga maskiner det med. |
||||||
|
En maserati biturbo motor förstås, vi mätte lite oseriöst i garaget och kom fram till att det skulle bli tajt men möjligheten fanns.
Jag köpte en krockad bil för 14.000 kronor i Tyskland. Motorn finns finns numera i Norge och går som attan i en annan Maserati. Titta här så läcker...
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Hade först en -83a biturbo med förgasare, gick kanonbra. Körde nästan 1000 mil med den utan problem. Sanslös segdragning, fantastiskt ljud med abart avgas, dock var bensinförbrukningen astronomisk. Insprutningsmotorerna är fantastiskt bra. Det som var värdelöst med de tidiga biturbobilarna var elsystem och rostskydd men drivlinorna har alltid varit bra för att vara högprestandabilar.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Jag frågade lite på våran Alfafilial (Bilvalet) och tydligen är dom lite bökiga att serva då kamdrivningen till andra kammen sitter på andra sidan motorn. Funderar på en Ghibli Cup själv faktiskt men nu ska vi lägga ner Bilvalet. Då blir det kanske svårt med underhåll och jag har aldrigt rört en skruv på en Italiensk bil. Maserati är sååå högriskprojekt i mina ögon att jag knappt vågar köpa en sådan trotts att jag har tillgång till verkstäder och det finns folk som bara mekar Alfa/Fiat hela dagen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Hej Goran,
Nu är ju det här Kraniels tråd, men förhoppningvis finner Kraniel nytta av den här diskussionen. Biturbons 24v motorer, (2.24v, 424.4v, 228.4v, 430.4v, Racing) hade dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad, alltså fyra totalt. Dessa drevs av en främre rem på de två yttre. De inre gick som slavar på de yttre med hjälp av en kedja på baksidan. Denna kedja skall bytas när ett visst slapp uppstår, sådär runt en 8-10.000 mil. Rätt stort intervall med de bilar vi pratar om här. På Maserati biturbos 18v motorer, bla annat förgasarmotorn, fanns bara en enkel kamaxel per cylinderrad som drevs med rem. /Anders P.S. Tyvärr så går nog inte en Porsche boxersexa ner i Bertonen, annars hade det varit optimalt.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
det finns ju lite olika förslag nu
och jag tror som goran och de andra att en saab motor är bäst och villigast men problemet är då växellådan men ska inte alla nya bilar inom koncernen ha samma fästen för isåfall borde väll chevas lådor också passa och vissa av dom borde tåla vridet tycker jag (i en trimmad b234 så blir det en del vrid som troligen sliter sönder det mesta bland låder om man tar det från en personbil (gissar jag på)) goran har du kollat om inte chevas lådor/kopling passar på saabs motorer? _________________ // Mikeal Rylen |
||||||
|
ITALIENSKA BILAR SKALL HA ITALIENSKA MOTORER!!!
och så är dom ju så snygga också... /A p.s. vad är det för fel på originalmotorn, ja alltså en trimmad sådan? _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Lägg den istället för baksäte, då får den plats..... |
||||||
|
Jag gillar inte turbo, och det bör vara en italiensk motor, så jag säger:
-GTA-motorn på 3,2 liter och 250 hk eller -Ferrarimotorn som sitter i Lancia Thema 8.32 _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||||||
|
Allt annat än Alfa gör den ju till en hybrid. Med tanke på att försöket med biltullar bara varar till 31 juli och den väl knappast kommer att vara klar till dess
är det inte ens lönt med helgerån bara för att slippa skatten.
Har förståelse för att det finns motiv för att stoppa i vad som helst i en kaross, men i min ögon känns det ändå inte riktigt rätt. Även om jag naturligtvis kan beundra ett maxat bygge, är det är så att säga en annan skola än den jag är fostrad i. _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||||||
Köp min Cup din fegis
Gällande Kraniels motorval tänker jag föreslå en överladdad twinsparkfyra. Rätt märke och allt. Ett alternativ är ju BMWs S14motor (den från m3E30). Jag anser nämligen att Bertonecoupeer skall ha fyrcylindriga motorer (även om Maseratis v6a är både lätt och bra) _________________ Martin Öling |
||||||
|
En motor som är ngt av en Dark Horse är en 16v Nissan 2-L från Primera GT, Billig beg, lätt, varvillig som få, Ganska små yttermått. själv hade jag funderat på en sådan och skaffat ett eftermarknassprut som kan hantera övertryck, samt en mitsubishi. turbo i storleken 16-19t. ett halvkilos laddtryck med kanonrespons borde ge körbarhet så det räcker, inte så dumt faktiskt.
_________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||
Det sitter väl en SR20DE i Primera GT? Isåfall är det nog bättre att satsa på en SR20DET på en gång, om man tänkt överladda. |
||||||
|
Angående saabmotor, läs ett par blad i denna tråden så du ser vad som är bytt och resultatet(effekten)
http://forum.saabturboclub.com/viewt mvh Dennis _________________ Dennis Mollberg |
||||||
|
Funderingarna går vidare. Om man skruvar ner förväntningarna ett par snäpp, går på enkelhet, driftsäkerhet och låga kostnader istället och går på en original Alfa 75 Turbomotor istället för att försöka få in bilen i mer konkurrenskraftiga klasser, slipper jag bygga om drivlinan och får ändå ett ganska trevligt drivpaket under huven.
Den här spisen hittade jag på ett annonsforum: "Nyckelfärdig 105-seriekonverterad 75 Turbomotor, orginal prom/tryck=välbehållen motor. Ca 80 mil sedan senaste genomgång. Klar för 105-serie, dvs tråg, pump, grenrör, intercooler(modifierad original), svänghjul mm mm modifierat. Lättat svänghjul medföljer. Bara att lyfta i. 18 500 kr. Trimbox, ny turbo(20 mil) etc finns." Men då uppstår frågan vad en dylik motor skulle ha för nominell effekt i olika racingreglementen, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bästa motorn i Brutal-Bertonen?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (12220 totalt) |

