Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2443 besök totalt |
Bogserölor
Måste man ha bogser öglor på en Sevenliknande bil ? det borde vara lättare o binda i störtbågen. och om man nu måste så funderar jag på om det skulle duga med en wire typ katastråf wire _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
Bogseröglorna ska följa SBF:s generella bestämmelser för alla racebilar. Innerdiameter minst 60 mm vill jag minnas... Wire brukar kunna vara ok om den har minst den diametern. Jag har åtminstone sett bilar med den lösningen bli godkända i tävlingsbesiktningen.
Kolla i det gemensamma tekniska reglementet på SBF:s hemsida och följ de anvisningarna så ska det inte vara något problem! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Störtbågen har åtminstonde innerdiameter mer än 60mm........
Jag har markerat med gul tejp på bågen och en gul pil med texten "TOW". Vet inte om de ändrat lydelsen när de reviderat reglerna (bl.a. godkänndes mindre öglor tidigare) så att det måste sitta en fram resp bak... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
Öglor
Formel bilar behöver ju inte ha uglor pga att störtbågen fungerar att bogsera i och då funderar jag över hur en bil som min (seven) inte skulle kunna bogseras i bågen. Bak är det inga problem med ögla men fram blir det broblem med noskonen _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
Öglor
Formel bilar behöver ju inte ha uglor pga att störtbågen fungerar att bogsera i och då funderar jag över hur en bil som min (seven) inte skulle kunna bogseras i bågen. Bak är det inga problem med ögla men fram blir det broblem med noskonen _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
Säkrast är ju att du ringer din lokale besiktningsman och frågar. Det borde ju vara ok att dra i bågen tycker man...
För kanske 3 år sedan körde vi Roadsport/Modsport/RS-Clubman på Anderstorp. I princip alla bilar fick då anmärkning i vagnboken på att bogseröglorna var för små. Vissa bilar hade haft samma öglor i 10 år eller mer och aldrig fått klagomål tidigare. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Dumt o !!
Ja det är nog dum o trotsa besiktningsmännen,får bygga ett noskonsfäste som tål lite tuffa tag hadde tängt att inte göra det då det är bra med lite demolerings zon. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
Hur är det med bandöglor (med lämplig dragklass)?
Beroende på hur rädd du är om noskonen så kan ju bandet vara fäst en bra bit in. öglan ska ju användas till att dra i så den behöver ju inte stå emot tryck (så du behöver ju inte bygga ut ramen för det). |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2443 besök totalt |