Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Någon som läst denna bok??
1804 besök totalt
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej!

Jag läste att denna bok skulle vara väldigt nyttig och informativ att läsa om man körde mkt bana. Någon här som har läst eller bläddrat i den?

Titel:
Going Faster: Mastering the Art of Race Driving : The Skip Barber Racing School

Länk till boken hos Amazon:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0837602270/103-0617550-7 . . . .

Philip Lundh
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag köpte den i London och brukar bläddra omväxlande i den och i "Drive to win - the essential guide to race driving" av Caroll Smith, av dom två böckerna så tycker jag att Going Faster är den bättre, den är lättare att ta till sig.

Det finns säkert fler på forumet med betydligt mer erfarenhet av både körning och böcker än vad jag har men för mig som nybörjare tycker jag att den gav en del.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Jag fick den för ett par dagar sen. Köpte den på rekommendation bl a från www.miata.net.
249 kr hos www.internetbokhandeln.se

Har inte kommit så långt än, men den verkar lovande thumbs up

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Jepp, köpte den för ett par år sedan, har nog läst den 3 gånger nu.
Kan verkligen rekommendera den, klart bästa förarutbildningsbok jag läst.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag kom att tänka på att jag vill ha lite vinterlektyr nu i väntan på våren och letade fram den här tråden. Nu när jag gick in på amazon för att kolla upp den här boken såg jag att det finns en dvd med samma namn! Vet någon något om den?
http://www.amazon.com/gp/product/B0006A9I2A/ref=pd_sim_b_3/103-7011519 . . . .

Har det kommit en annan bok under det här senaste året som rekommenderas framför denna?

Edit: Såg precis att det fanns en recension av DVD:n.. lät inte så lovande!
Citat:
I had originally bought the Going Faster book and then bought the dvd. After reading the book and I was pretty disappointed at the content of dvd.

Pros:
- Certain techniques, such and double clutching and downshifting without the clutch were tremendously easier to learn by watching it rather than reading it in the book.

Cons:
- Don't get this dvd if you want to learn more about cars or tuning. Aspects of the car like toe in/out, camber angle, shock absorbers, caster angles, etc. are not covered
- Not as technical as the book. Most people would consider this a good thing but in my opinion the more info you have the faster you can go.
- The video seems like something created for a PBS special in the 80's. That's not completely negative but I would have liked to seen a more modern day video

overall, I think the dvd is best for beginner and those who are just starting out. Don't bother with it if you already know some stuff about racing and cars. I would also suggest you get the book if you do plan on getting this dvd.

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Have it as well and can recomand it.
Some pages are worth reading over and over.

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Teknisk, metodisk och analytisk bok om körteknik med massa tips. Klart läsvärd, om och om igen.

Komplettera den med nåt psykologiskt - Ross Bentleys "Speed Secrets" så är du heltäckt! thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
1804 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande