Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M535 -87 | 1, 2, 3, 4 >> 13501 besök totalt |
Hejsan!
Bilen är i fråga en Bmw m535 ifrån 1987 (samma år som ja föddes) och den har gått 17200mil, den är alpinvit och Blå sportinrednig samt har original BBS split fälgarna med 205*55,16 fram, 225*55,16 bak! Bilen är mycket fint skött av tidigare ägare så som olja filter + allmän kontroll var 500rade mil! Tyvärr stannade bilen för tidigare ägaren och startade inte på 6 år och de va då ja kom in i bilden! fick bilen för hela 9000 kronor vilket den värkligen va värd! Felet var ett relä som var sönder, de fick ja gratis när ja monterade bort larmet som var ur funktion. Satt ett exakt likadant relä på skärmen som ja satt till Databoxens matning! sen gick den som en pärla. Dagen efter min födelsedag stack jag och min kompis Erikjakan här på forumet ner till Hyltebruk, ca 5 mil utanför Halmstad för att kolla och köpa bilen! Tvekade inte en sekund på att den va värd 9000, me tanke på bilantalet o.s.v.. När vi väl var framme för var bilen i bra skick för att ha stått i 6 och varav ett halv år utomhus! Planen med bilen är att få en relativt fin förstabil att rejsa runt i och även åka på banträffar och konbana då mitt intresse bilvit stort för detta! Har dokumentation på bilen sen de e ny och den e svensksåld. Vikt ligger på runt 1430kg skulle ja tro, snålt utrustad = rejsigt ! Effekten ligger på 204 med Pulsair, ska monteras bort så får man nog dom 14 saknade hästarna? 0- 100 på 7.5 enligt fabrik samt att bilen har en lamelldiffad Axel.. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Lite lista på de som ska/har utförst på bilen! * Montera mitt Pipercross skumfilter. (X) * Laga all rost samt lacka för att få en duglig tillsvidare-lack! (X) * Montera sänkningssatsen för att få lite bättre vägegenskaper och få ner bilen dom 2 sista behövande centimetrarna. (X) * Byta dåliga bromsrör. (/) * Ny olja och filter! bilen sväljer 5.8 liter olja (service). (X) * Fräscha till motorrummet samt lacka ventilkåpa. ( ) * Få lite ordning på ABS'n ( ) * Tvätta och polera! ( ) Finns även massa småsaker som ska fixas men allt behöver man jue inte skriva upp Lägger upp nån bild på den så ni får se hur den ser ut åxå! Påväg hem! *Klicka på länkarna för att se resten!* Service bok och original instruktionsbok http://files.upl.silentwhisper.net/u Inredning med standard slitaget på förarstolen..... http://files.upl.silentwhisper.net/u Fina fälgar och original "sänkning". http://files.upl.silentwhisper.net/u Bakifrån hos gamla ägaren, saknas lite inredning i skuffen.. rejsigt värre! http://files.upl.silentwhisper.net/u Usch rost tycker vi inte om! >, dock lagad i nuläge! http://files.upl.silentwhisper.net/u Motorn! vilket underbart motorljud! http://files.upl.silentwhisper.net/u Nyare bilder: Ute och fryser, dock rostlös och lägre! http://files.upl.silentwhisper.net/u Stolt ägare..... vet att huvet ser lite dålig ut, skall vattenslipad rubbas och poleras.. hoppas på bättre resultat! http://files.upl.silentwhisper.net/u Gärna lite komentarer! Mvh oliver! _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
När ja först såg bilen på Autopower tänkte ja att ja inte kan åka en vit bil.. sov på saken och kom på att ja blev tvungen att köpa den för den var ursnygg! Mvh oliver e28 racing! _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
Tack du =) Vet inte om ja vill sälja den, klart allt e till salu för rätt pengar... men vad är rätt pengar? Mvh oliver _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
Tog lite nya bilder imorse!
Sida/fram syns.. hyffsat låg blev den! http://files.upl.silentwhisper.net/u Framifrån! denna blick. http://files.upl.silentwhisper.net/u Bilen gick visst 103 lr va de va på 2an! Mvh oliver _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Intressant =) Hur kommer det sig? Har du jobbat på BMW eller har du haft/har några själv? _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Nä, jag hade en e28 M535a. Som jag bytte/skruva isär/skruva tillbaka ALLTING på hela bilen på.
Samt att jag senare byggde om till tyrrbo. ABS:en är enkel att få online. Kontrollera att du har en fungerande bromsbomb. Det har du med all sannolikhet om bilen känns normal att bromsa med. Är bromsbomben pajj så trycker man ner pedalen och inget händer den första sekunden. Sen ultrabromsar det hehe. Iaf är bromsbomen hel är det kuggkransarna som man måste fixa till. Jag skrapade mina med stålborste samt tog ett sandpapper och höll emot samtidigt som jag snurra på hjulet. Det är viktigt att ytterdiam på kuggarna inte "kastar" . Samt att kuggarna är kuggar och inte har rostat bort. Men gör bara rent kransarna så lär abs:en fungera igen. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Kul med en vit E28 till.
ABS probl. är vanligt, oftast kuggkransen som är dålig (rostig, kuggarna försvinner) givaren har inget att läsa på. Får nog erkänna att jag har rätt bra koll på dessa 535 E28:or. _________________ Henrik Andersson |
||
Haha
jo har kollat på kransarna bak, dom e inte bortrostade men de e massa grus o.s.v.. mellan kuggarna! försökte göra rent en liten plattmejsel samt wd40 men de va visst inte de som va felet! som du sa _maniac_, bromsarna funkar bra, man kan bromsa lite och låsa upp helt. antar att de e gått med givarna eller kransarna! enkelt att ta låss dessa bak? Mvh oliver _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
Kransarna är lite jobb, givarna brukar man ta sönder när man ska lossa dom pga. att man inte får ut dom rost osv. är en sak som kan ställa till det med det mesta, har för mig att man kan mäta upp givarna men kommer inte ihåg vad det är för värde man ska ha för att dom ska vara ok.
Kanske någon annan som kan svara på det. _________________ Henrik Andersson |
||
Andresson!
kan tänka mig att dom pajjar. 18 år gamla och i plast.. hehe får ta och kolla upp varför Absen bråkar, eftersom den funkar ibland borde de inte vara ett såå svårt fel.. ovenholm. Tackar, håller med dig helt. ser riktigt läcker ut.. måste tvätta och polera så den blir lite blank! har du nånsin kört en? otroliga bilar måste ja säga, riktigt riktigt skön att åka i.. Och motor ljudet går inte av för hackor heller.. för att vara en originalare! ....................................................... Ska efter jul beställa lite roliga saker ifrån Mekonomen/Bmw. Nummerskyltsbelysning 2st Silentblocks 2st Ventilkåpspackning (så ja kan lacka ventilkåpa och ställa ventilspelet!) 1st Bränslefilter 1st olja till v-låda och bakaxel ?? nåra lär behövas, 1.5 i lådan och 1.7 liter i axeln. Stripning ala original m535.. 1st och såklart 2 st Bmw emblem till den 2st Mvh oliver _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
okej, om du får chansen.. kör en!
Jo ja ska köpa emlem! bra att du sa de, hade glömmt de.. dom som satt original hade klarlacken släppt på och såg inte alls bra ut. Mvh oliver _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||
hm, är de den oliver som bor någonstans bakom någon driva asconaprylar djupt inne i eriks garage ?
Läcker kärra du skaffat, när är det beskting ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
70, 120, 170, 230, 240 eller nåt i den stilen har jag för mej (3,07:1). _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M535 -87 | 1, 2, 3, 4 >> 13501 besök totalt |