| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring mina rörramsritningar
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (14736 totalt) |
Att bygga ett VRIDSTYVFT chassi i crom-mylly rör är bortkasade pengar. Styvheten är beroende av yta och avstånd från vridingscentum pluss elastisetetsmodulen. Elastisetetsmodulen är ca lika för ALLA stålsorter. Skall man bärimot bygga ett chassi som skall flexa rätt mycket är crommolly rör helt rätt. Flyt, resttöjningsgränsen är riält mycket högre i crom myllyrör. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re: Funderingar kring mina rörramsritningar
Skriver man såhär så antar jag att man är beredd på viss kritik. Särskillt när man har läst på rejsa några år, då borde man ha sett hur det kan gå till ibland.. Däremot kan man ju vara lite försiktig när man kritiserar, som vanligt så blir det inte samma sak vid tangentbordet som mellan fyra ögon.. Att skriva "inte så genomtänkt" tycker jag är lite hårt när det framgår ganska klart att bilen är på "genomtänknings-stadiet". Leta rätt på tråden med Minin som skulle få dubbla a-armar runtom och bakmonterad saab-motor, den tråden tycker jag är bra, med kritik som framförs och mottages på rätt sätt. Edit: oj, nu missuppfattade jag det här. Det inte genomtänkta handlade visst om en helt annan bil (vilket nästan hela tråden verkar göra när man läser lite nogrannare...) Den diskussionen har jag inte tänkt blanda mig i! |
||||
om han är intresserad av eventuella förbättringar/vill lära sej mer så finns det nog troligen inget bättre ställe på internet (svensktalande då) än rejsa att besöka ... här finns många personer som kan massor ... nu verkar det jue meningslöst att tala över hans huvud i denna fråga, dessutom i någon annans tråd (förlåt Bjarne ) så vi lämnar det här tycker jag.
säger fuling att det är saker som inte är genomtänkta (av det han sett på bilderna antar jag) så är det säkerligen så. han brukar veta vad han pratar om .... |
||||
Det tror jag också, han kan ju uppenbarligen massor. Därför jag tycker det är "drygt" att skriva att "det inte är genomtänkt" utan att utveckla och skriva vad... Men nog om oscars bil nu från min sida, han får skriva själv isåfall. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
|
På min hemsida http://goto.glocalnet.net/Hemipanter
Även den "stolpe mot taket" variant som Jonas nämner finns med. Likväl som en kryssning i vindrutan testades fast detta inte är med på bilderna, vilket gav mer än förstärkning i dörrhålet på, men inte på en oklädd ram. Samma tester har gjorts i full skala på min egen bil med mätverktyg på alla tänkbara platser på bilen, vilket också finns med. Att rutan var ett känsligt ställe bevisades av att den sprack vid testet. Men du kan se ALLA måttförändringar som skedde på bilen. Det är inte samma som din ram, men det är ändå av värde att titta på. Vridstyvhetssiffror finns med. Det visar även att ett så "sopigt" material som extruderad aluminium i form av ett kryss, nära nog tredubblar vridstyvheten på bilen. Krocksäkerhet är dock en annan femma. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
tack för alla svar, men aggresiviteten mot varandra kan vi ta i en annan tråd.
jag har en ganska lång historia av forum-användande, inte bara på rejsa, så jag vet ganska bra hur man ska tolka inlägg som kan tyckas vara stötande. no hard feelings från min sida iaf. de inlägg som faktiskt handlar om min design är alla bra, jag anser att det inte fins en sak som är rätt och allt annat är fel, därför kan jag inte ha en perfekt ram, varken från början eller på slutet. förhoppningsvis kan denna tråd hjälpa mig att få bort de största misstagen jag gjort!
den del av bygget jag funderat mest kring utan att få till en bra lösning är de turkosa rören som korsats framför lådan som bakaxeln ska ligga i. Och de lila/rosa som går upp till huvudbågen. i framvagnen så är det ett blått rör som går ned mot det gröna röret från stötdämparmonteringspunkten, funderingen är om det ska gå dit eller till burstolpen... som någon har påpekat så bör det ljusblåa korset flyttas så det går samman med de ljusgula bitarna också. att alla bitar sen i en monteringspunkt inte ligger exakt rätt med varandra har med 3dsm:s nogranhet att göra, blir så himmla mycket pill att få det precist. lägger hellre energin på att tänka kring konstruktionen. angående materialval har jag bara kollat på vad folk brukar använda och räknat lite lätt på det. har hört nått om att CrOMo är bökigt att svetsa och att det behövs nån värmebehandling efteråt
ska rita om lite när jag kommer hem, är hos kusinerna och bakar smaskiga pepparkakor nu.
pepparkakshuset ska nu limmas (kanske kan jag använda lite nyförvärvade trianguleringskunskaper där?)
_________________ Björn Forsberg |
||||
|
pepparkakshuset blev grejt!
nu har jag ritat lite mer, har ritat in godtyckliga bärarmar och dämpare/fjädrar. Och ändrat lite efter lite idéer som ni hade! fjäder/dämpare ska fästas i en box av plåt som byggs mellan de röda och mörk-turkos-blåa "benen" som bildar ett V. var så himmla bökigt att rita in det i bilden.
närbild:
samma box här, fast mellan de beiga rören.
några mer designmissar ni som ni ser? _________________ Björn Forsberg |
||||
Nu ser det bra ut framför bakvagnen, i stället för det där krysset. A-armarna, särskillt de nedre har för kort bas mot ramen, samt att coilovers är för långa. Det kan verka petigt att nämna men vi måste ha rätt proportioner så att fästena hamnar i rörens skärningspunkter. Det är speciellt viktig vad gäller coiloversinfästningarna då det är dessa som förmedlar vridkrafter in i chassiet. Det är dessa fyra punkter som är så att säga utgångspunkter för trianguleringen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
jo, bärarmslängden har jag funderat lite på, på bilderna är de iaf längre nedtill.
jag håller iaf på att luska ut lite mått på subaruprylar och sånt. ska bli skoj att se hur mycke plats de egentligen tar är det nån som vet om CrOMo försvårar tillverkningsprocessen? som jag tidigare nämnt så har jag läst nåt om att det måste varm-härdas eller något?! vet inte sanningshalten i det men hade gärna fått ett svar om det är möjligt!
_________________ Björn Forsberg |
||||
|
längden på coiloversarna är just nu satta efter chassiet, i verkligeheten byggs det nog åt andra hållet. där coiloversen hamnar sätts övre infästning.
vad tror ni om att göra en box som jag försökte förklara? här kommer en närbild där jag försökt rita hur jag menar, riktigt svårt att få till det i 3dsm... det gröna är coiloversen och den ska fästas i den bruna plattan! och de rosa bitarna är de rör som finns i framvagnen nu fast de är röda och mörk-turkos!
_________________ Björn Forsberg |
||||
|
jag har då iaf tänkt TIG-svetsa ramen...kanske får man tigga ett par bitar nånstans ifrån och svetsa och sedan prova styrka...
Göran: enligt mina mått (som iofs kommer från fablernas värld) så är det 30cm mellan A-armarnas fästpunkter i ramen, alltså vågrätt avstånd... antar att det är de måtten du syftar på när du säger basen? _________________ Björn Forsberg |
||||
|
Som Göran skrev ser fjäderbenen fram för långa ut, kan tyckas vara en petitess, men har betydelse för nästa anmärkning. Ramen ser lite hög ut i fram? om du utgår från framvagnens infästningspunkter (bärarmar och fjäderben) så gör inte rören ovanför eller framför dessa så hemskt mycket nytta i förhållande till sin vikt.
Utgå, som sagt, ifrån vettiga fästpunkter för bärarmar och fjäderben och designa ramen efter det. Om du sen vill plocka på krockstrukturer, är det en annan sak. Bärarmarna ser rätt korta ut, har det med boxer-konfigurationen att göra? Vad gäller bakvagnen ser den ut att också tjäna på att lägga ut fästpunkterna först. Det sitter mer material ovanför än vad som verkar nyttigt. Jag tror inte heller att det är nödvändigt med den där "lådan" i bak. Kanske inkräktar på bärarmslängden, men här tror iaf jag att du suboptimerat på just den. Vad som har att höra med längd och vinklar på bärarmar är vilka spindlar du tänkt använda. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
förutom de saker andra har nämt (som du också har rättat en del av) så är min tanke bara
hur ska du lyckas få drivlina mm att bli mekbart ? motor är en sak men växellådan, kardan, diffen och avgasröret kommer du inte ha nånstans att sätta om du inte drar det inne i bilen och då blir det svårt att meka med det i efterhand sen när det gäller krocksäkerhet så vad menar du ? en karos som tål vad som helst eller en kaross som absorberar kraften så du slipper ta hela smällen (deformationssoner) för som du ritat så tycker jag att det ser väldigt stadigt ut men det betyder också att det blir DU som tar hela kraften vid en smäll (en inbromsning från 100-0 på 10cm eller än på 1m ger en ruskig skilnad i belastning på kroppen) men den delen vet inte jag hur man räknar på så om det är sån säkerhet så kan möjligen nån annan hjälpa till
till sist har du gjort nån skiss på hur bilen ska seut när den är klar? (karosen altså) för jag reagerar också på det höga frampartiet // Rullen _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
deformationszoner är helt klart värt att tänka på, man kan då bygga de rör som sträcker sig framför infästning av bärarmar och coilovers svagare, så de bromsar stoppet.
föhoppningsvis behöver jag inte mecka
allvarligt talat så vet jag inte hur ofta det är man meckar med exempelvis växellådan, men de gånger jag har gjort det i standardbilar har det inte varit så hemskt enkelt de heller. Nån form av kardantunnel borde dock vara fiffig att ha, om en drivaxel går av vill man ju inte att den ska flaxa omkring inne i kupén. Vad säger SFRo-Gustaf om det? räcker det med att bygga några bågar över axeln och klä med 1mm plåt eller liknande? höjden på främre delen av bilen är också antaganden som hör hemma i fablernas värld
de främre bärarmarn kommer mest troligt bli längre, återkommer till det ämnet när jag skaffat mått på motorn och växellåda! åter igen, tack för all konstruktiv kritik, skitkul att se att folk orkar lägga ned energi på mitt lilla projekt! (eller det är ju inte så litet vid en närmare eftertanke!)
_________________ Björn Forsberg |
||||
|
Det är så mycket rör...så man blir yr i huvudet.
Vi kan väl börja sortera lite....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
och.....Det går nog åt ett x i bågen bak....men jag fick inte plats.
Edit: Sänker du sedan fronten....som ni varit inne på.....så kommer kryset i dörren att se bättre ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Jag tror fortfarande att det lila korset i golvet kommer ställa till en massa problem men jag vet inte heller hur styvft det behöver vara men det är ett senare problem
(såg att du sänkt fronten men behålt takhöhjden) det jag undra nu var vilka mått har du räknat på att bilen ska ha eller vilka mått är det den har nu? (totalhöjd med normal markfrigång, axelavstånd och spårvid) undra bara vilka mått det är på bygget sen vet jag inte om det är nått man ska tänka på i detta stadiet (efter som jag inte byggt nån bil än) men tänka ut vad man kan använda för vindruta för det måste nästan bli från nån bifintlig bil fast med det stora utbudet så är det karche inte nått probelm det modeller från swift, micra, till 206cc till 911or mm så kache det inte blir så svårt att hitta om måtten ligger i närheten av nått märke på rutan bara en tanke _________________ // Mikeal Rylen |
||||
|
Ja, det är knepigt det här. Jag skulle vilja se riktiga proportioner på det hela. Sedan så kommer jag tillbaka till att trianguleringen måste utgå från de platser där krafterna går in i fackverket. Det är först och främst coiloverinfästningarna , 4 st. Sedan de fyra undre A-armarna.
Skillanden dem emellan är att coiloversarna ger VRIDANDE krafter in i chassiet medan A-armarna ger HORISONTELLA krafter, alltså från sidobelastningar samt broms o acc. Vi ska därför låta rören trianguleringsmässigt sammanstråla i coiloversinfästningen. Vi ska kryssa de undre A-armsinfästningarna, och inte låta dessa sitta i sidan på rören. Du måste utgå ifrån upplägget av bilen i övrigt. Sätt in motor o drivlina, Stolar, ratt o pedalställ, alla hjul på plats, rätt takhöjd samt att allt skall rymmas innanför den kaross Du tänker använda. Lägg sedan upp en proportionsmässigt bättre ram. Då kommer Du att se att saker och ting av nöden hamnar på andra platser än de är nu, vilket förändrar rördragningarna. Du bör även berätta vad det är för bil Du tänker bygga. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring mina rörramsritningar
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (14736 totalt) |

