Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
21519 besök totalt |
Hur bygga "typ" solstad saab ?
Tjenare .. nu sähär i vinter mörktret så får man ju för sig en massa dumma ideer , jag kom helt plötsligt på att bygga en biltransport bil modell "solstad saab" är det någon här som har provat på , eller vet om ritning på ramen ? tacksam för all info jag kan få . ha de gött i vinter mörkret , för snart kommer våren .. baj baj o god jul på er ... _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
vet att det finns iallafall fanns ett företag som bygger rena rammar för dessa byggen farsan och jag ska bygga en sån inom snar framtid tänkte vi.kolla med bilprovningen eller sfro om detta.
_________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
||
[Tramsigt fredag-före-dopparedagen-inlägg]
Solstadsaab? Jag skulle vilja se en Solstad-Audi A8 3,7 FWD. Med aluminiumchassi naturligtvis. [/Tramsigt fredag-före-dopparedagen-inlägg] |
||
återkom gärna när du vet mer ... _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
Detta har jag oxå funderat på. Någon som vet vad för regler som gäller? En ide var att skaffa en baksmälld bil och lämna till Estland, där finns verkstäder som skruvar för oss svenskar inga pengar alls.
_________________ Joachim Qvarnström |
||
Det fanns ett företag som annonserade i Teknikens Värld för några år sedan. Har för mig att de hette Mekab, men kan minnas helt fel... Ska försöka komma ihåg att leta reda på deras annons nästa gång jag är ute hos mina föräldrar där det finns en ansenlig samling biltidningar.
Vet att Rent-a-Wreck (biluthyrningsfirma) har en SAAB 9000 biltransport. Har sett den några gånger utanför deras anläggning i Täby men har aldrig tänkt på att ta regnumret. Ska göra det om jag ser den igen. /ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||
Precis vad jag har hört. Hade en ryss på jobbet som alltid skickade sina bilar till Estland för att få åtgärdat allra minsta skada. Och enligt honom är de tydligen duktiga mekaniker också så om man på nåt sätt lyckas få sina krav översatta till estniska så är det nog inga större problem att lägga in en beställning på en solstasbil därifrån! _________________ Victor Frykholm |
||
2003 sålde Mekab en ram just för det här syftet, med luftfjädring dessutom. Vikt 250 kg,
lastar 2000 kg. Passar Audi, Saab, Volvo, Renault m.fl. Mekabträff på Hitta: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Det finns en tråd i "Racetech" som behandlar en del av detta, även i OT tror jag.
Men kortfattat så blir bilen reggad som amatörbyggt fordon (vilket betyder att det går bra att bygga på en krockad bil - bara den är rak - utan svensk identitet), SFRo-besiktning krävs förstås. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Finns väl möjligheter att bygga på framhjulsdrivna lätta lastbilar också (enklare raminfästning?).
om man drömmer rejält blir det väl en husbil med sovplats för två, skåp med plats för bil, öppningsbara sidor som bildar depåbox, osv osv. Men undrar hur en husbil med två axlar bak med spårvidd 180+ (2m bred) och en drivande framaxel med normalspårvidd blir att köra? Men med 8+ meter som totallängd är det ju knappast ett konbanevapen. ![]() http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=26 |
||
Jag har besiktat (SFRo-besiktning) ett bygge på Chrysler Voyager, 2 axlar, låååååång (gjord för att transportera en femtitals Cheva) och förutom att den var lite bökig att hantera på trånga utrymmen, så funkade den bra att köra.
Men personligen anser jag att hela meningen med ett liknande bygge är personbilskomfort, lågbyggt och rätt kompakt. Är det lastbil man vill ha, kan man oftast lika gärna bygga på en rambyggd (eller halvt rambyggd) sak som Transit, Trafic eller motsvarande direkt. För övrigt är det också en rekommendation att använda luftfjädring (eller gashydraulik...) åtminstone bak, både för att få bra egenskaper med/utan last och för att kunna lasta smidigt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tjenare . jag hittar inte dessa trådar du snackar om . _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
Här är en tråd i Racetech: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24322
Sök på "Biltransport" så får du upp fler träffar. /ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||
Här fanns det lite information. Bl.a. till ett företag som heter "Dalbo Fordonsteknik".
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Pratar man med en "sån-som-dig" när det gäller regler elr SBF? _________________ Joachim Qvarnström |
||
om ni går in på den här sidan, och så väljer "Cars" och sedan "Transporter" så finns det ett par biltransporter där.
![]() http://ottocars.net/Seiten/indexeins _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Tja...såvida man inte ska tävla med biltransporten är det "en sån som mig" (SFRo-besiktningsman) som man ska prata med i första hand ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
21519 besök totalt |