Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
RC kontra länkarmsinfästning...
2414 besök totalt
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Yo! ni som vet nåt, svara på det här.

tes: RC på en bakhjulsdriven bil skall vara högre bak än fram. Kollar man på bilder av f1or så kan man se detta tydligt på höjden på de undre länkarmarna. De sitter högre bak än fram. De undre länkarmarna har jag lärt får absolut ej peka uppåt ( i normal läge), då fjädern får ta all sidkraft. Detta ger att för att optimalt ställa in en 116gtv (dubbla länkarmar fram, stel axel bak) så justerar man höjden fram så att undre länkarmen ( infästnings punkterna) pekar rakt ut, detta ger RC i fram. Sedan är det lätt att flytta RC bak så det blir högre än fram. Detta förutsätter original att original infästningar behålls i fram, annars kan man ju modda RC neråt.

stämmer detta eller är det heltokit?

eller skall man frångå eventuella regler och sänka max ändå, vilket ger snabbast varvtider?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1. RC på en bakhjulsdriven bil skall vara högre bak än fram.

svar 1:
Ja, men kan någon tala om varför? och dett gäller om jag fattat rätt alla bilar.

2. Kollar man på bilder av f1or så kan man se detta tydligt på höjden på de undre länkarmarna.
De sitter högre bak än fram.

svar 2:
Var infästingspunkterna sitter säger inte ett ski... var rc hamnar tyvärr.
Utan det är lutingrna på övre och undre bärarmen.

3. De undre länkarmarna har jag lärt får absolut ej peka uppåt ( i normal läge),
då fjädern får ta all sidkraft.

svar 3:
Hmm, nja spelar ingen större roll vart de pekar men det är lättare att få ner rc om de lutar lite uppåt mot hjulet.
Skall man få ett rc som ligger någulunda till vid roll så är det bra om skäringspunkten mellan övre och undre bärarm kommer långt utanför motsående hjul.

4. Detta ger att för att optimalt ställa i en 116gtv (dubbla länkarmar fram,
stel axel bak) så justerar man höjden fram så att undre länkarmen
( infästnings punkterna) pekar rakt ut, detta ger RC i fram.
Sedan är det lätt att flytta RC bak så det blir högre än fram.
Detta förutsätter original att original infästningar behålls i fram, annars kan man ju modda RC neråt.

svar 4:
På en stelaxel brukar alltid rc ligga tämligen högt.
Spelar inte så stor roll så länge fjädrarna sitter en bit i på axen så krängningsstyvheten blir för stor.
Varför det inte spelar så stor roll är pga att man inte har någon jacking på stela axlar.

Lågt rc fram ger låg jacking om nu framvagnsgeometrin inte är helt vanskapt.

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
De gubbar jag pratat med säger att det blir heltokigt om länkarmen pekar uppåt,man får helt fel marktryck. Är det fel att leda sidkraften rakt genom länkarmen till chassiet? om detta stämmer så borde f1ornas undre länkarmar peka tämligen rakt ut och bak så är de markant "närmare" varandra på spindeln, samt undre sitter högre vilket stöder min tes att länkarmarnas infästningar ger RC för det finns en optimal vinkel på undre, för alla bilar. Om man däremot själv bygger hjulupphängningar så kan man bestämma rc själv, men ej på en standard bil? Slutsats: ha gärna lågt rc men sabba inte geometrin, eller är lågt rc tom dåligt om tyngdpunkten är hög?

Det vore intressant om nån har coilovers monterade, samt rc bak med flera fästpunkter att testa vad som går snabbast.

visst är det så att en framhjulsdriven bil skal ha högre rc fram än bak?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur får man fram rc?

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
det vet du säkert, kollar du om jag vet?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ja

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det är lätt att på ett papper sitta och rita fram ett rc, men det är helt felaktigt att luta länkarmarna hursomhelst för att uppnå detta rc. jag menar att med en standard bil får man kalkylera med de förutsättningar som finns, att ändra höjden så att lutningen på länkarmarna ger rätt rc är enligt mej lika bra som att plana toppen mot garagegolvet...

de "riktiga" racebilar jag studerat har inga "uppåt"pekande länkarmar, det verkar snarare vara rakt ut som är "rätt". Ang f1 så har jag ej någon exakt ritning men man kan väl tänka lite utan att precisera på millimetern. De har "rätt" lutning på de undre länkarmarna och har flyttat rc med hjälp av infästnings höjden. Om fjädringen "slipper" jobba med sidkrafter så kan den ju bättre användas till gupp.

tokigt eller?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Frågeställningen är bra......men sluta för guds skull att använda F1or som gemförelse.

När man lärt sig så mycket om hjulhäng....att man får klart för sig att man inte kommit halvvägs enns....så ser man att en F1a är åt helvete fel....med de regler som gäller för en racebil som bygger på en standardbil.
I F1 är det helt andra saker som styr...tydligen.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag tycker att kolla f1or som jämförelse är helrätt, man ser tydligt att undre länkarmarna är raka, samt att de för att uppnå ett högre rc sitter högre upp i bak...

Jag menar, om uppåtlutande länkarmar var bättre så skulle de väl ha det i f1, när de ändå moddar rc med infästningshöjder...

Hela grejen med mitt resonemang är egentligen enkel. Om man har en standard hjulupphänging så är minsta rc givet då man ej "får" rikta undre länkarmen uppåt.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ANTEROW skrev:
Jag tycker att kolla f1or som jämförelse är helrätt,

ok...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Jag tycker att kolla f1or som jämförelse är helrätt, man ser tydligt att undre länkarmarna är raka, samt att de för att uppnå ett högre rc sitter högre upp i bak...

Nja man måste ha hela geometrin för att bestämma rc. F1:or har jä.... långa bärarmar med lite lutning.
om nu bara den övre lutar LITE neråt i inkant kommer skäringspunkten för övre och undre bärarmen hamna jä...... långt bort. Detta ger ett HÄMST långt rc.
Är bärarmana HELT paralelle så kommer rc manna i markplanet.
Sen är F1or ett kapitel för sig pga att hela fjädringen är en stor kompromiss för att inte paja ärodynamiken.

Det går inte att bara titta på en sak i en geometri utan ALLT måste med för att se vad som händer vid krängning, nigning vid ax och broms.
och fram för allt, vad vill man uppnå.

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
det är alltså helt ok med en undre länkarm som pekar uppåt?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ja varför inte? Kan både peka upp och ner.
Men man bör undvika stora vinklar.

Vad använder du rc till?

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
jag tror att man gör en stor miss om man pekar uppåt med länken då fjädern får ta mycket sidkraft. sen rc kontra tyngdpunkt avgör ochså hur mycket fjädern får jobba.det jag menar med f1orna är att de har ej uppåt pek på länken men av nån anliedning sitter de undre högre i bak(högre rc?). det blir helfel med oppåtlänk samt sänkt rc, och varför sänker de flesta (tror jag) alfa åkare rc bak på sina stela axlar. Det blir obegripligt för mig, finns det nån som kan motivera detta? fuling?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Länkarmarna bak på F1 sitter som de gör därför att diffusorn skall få utrymme. Dom får ÄNDÅ göra sidorna mycket lägre än mittsektionen om Du studerar hur det ser ut.
Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Här en bild av Ferrari som jag plåtat sjäv på en två år gammal bil. Vi ser hur diffusorn
avgör A-armsmonteringen.
Göran Malmberg

Umeå
Här sen Maj 2004

ANTEROW skrev:
jag tror att man gör en stor miss om man pekar uppåt med länken då fjädern får ta mycket sidkraft. sen rc kontra tyngdpunkt avgör ochså hur mycket fjädern får jobba.det jag menar med f1orna är att de har ej uppåt pek på länken men av nån anliedning sitter de undre högre i bak(högre rc?). det blir helfel med oppåtlänk samt sänkt rc, och varför sänker de flesta (tror jag) alfa åkare rc bak på sina stela axlar. Det blir obegripligt för mig, finns det nån som kan motivera detta? fuling?

Bättre att fjädern tar sidokrafter än att man får stora jackingkrafter.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
2414 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande