Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3333 totalt) |
Drifting inställnings tråd
Tänkte starta en tråd om hur man anpassar en bil till just Drifting, kan börja med att skriva in lite tipps som funkar på 240 så får ni fortsätta ösa in beprövade ideer eller förundrande.. Detta är inställningar som funkar på 240 i alla fall.. 1. skaffa krängningshämmare bak modell jätte styv, eller skaffa dubbla asså 2 orginalare. 2. skaffa diff riktig diff, svetsdiff funkar jätte bra men då kan du inte göra annat än att klippa trotarkanter eller åka ställ. inte för nybörjare, och det sliter något extremt på bussningar och chassi. tro mig, har bytat alla bussningar i bakvagnen 2 ggr på 3 veckors tid.. 3. max negativ camber fram, ger en bättre känsla av att du har kontroll eftersom bilen reagerar och svänger bättre.. 4. DÄCK däck o däck.. försök få tag i allt. åk till däckfirmor i stan och fråga om du kan få ta av deras kastade däck, många är i gott skick med ca 5 mm kvar, fälgar köper du från skroten, ca 50 kr paret och det är härligt att ha många så man slipper byta däck o fälg 1 gång i veckan.. detta är basic.. kristianae86 nu är det din tur att skriva lite.. //Niklas PS.. ursäkta alla stavfel DS |
||||||||||||
Re: Drifting inställnings tråd
Hej Niklas - jag skall svara så gott jag kan - sedan lär nog Henrik inflika med lite andra vinklilngar på mina svar då han själv driftar en viss mkt snygg & snabb blå 242á.
Precis vad jag har gjort efter råd från många andra som kör "seriösare" än bara på gatan!
AGA-diff funkar ypperligt till äkta drift då man alltid vill ha bakhjulen bredvid framhjulens spårval. Att det sliter så mkt på bussningarna tyder dock på att något annat är fel på dina inställningar.
Inte max camber direkt - prova dig fram o se vad som känns bäst - på AE86:an så har jag hela året kört med just max camber & detta har gjort att bilen spårar lite mer än vad e normalt - & så sliter det mkt framdäck.
Alla däcksfirmor måste betala en miljöavgift när däcken slängs - så de är bara glada över att ge bort däcken i skrothögen till dig ![]() Som mest hade jag 42 fälgar med däck på - liggandes på hög i garaget för att driftas med.
Lite fler tips & trix jag vet om är att i vissa bilmodellers fall så lossar föreren på den främre kränghämmarens fästen för att på så sätt få en mjukare framvagn (mera grepp) Iom att jag har en effektsvag bil så har jag efter rekommendation kört på mellan 2,8-3,2 kg tryck på drivhjulen - samt rekommenderat tryck i R-däcken på framhjulen. AE86:an har en mkt stark lamell-diffbroms orginal på hela 56% - & är den frisk så tuggar den däck på tomgång i ettan på asfalt - framtagen för racing verkar det som - Men till de flesta bilar finns det troligen andra diffar att byta till om man vill gå den seriösa vägen. Hydrulisk handbroms är absolut inte ett måste - men snacka om att det gör skillnad när man grabbar tag i handtaget & rycker i det 2-3 cm & sedan låser bakdäcken direkt - går inte att jämföra med en javerstyrt handbroms tycker jag - väldigt enkelt att montera okså - tog ett par timmar med en rejäl luftning av bromsarna som slutligt fix. Se över bromsarna - man använder dem faktiskt mera än man tror under drifting. Jag kör på Pagid Blue (nånting i 1-liters plåtdunk) Att alltid inför säsongen byta alla oljorna & sedan minst 2-3 ggr byta diffoljan & v-låde oljan är nästan ett måste på en riktig driftbil. Min AE86:a har rullat ca 120 mil i år & jag har bytt diff oljan 3 ggr & den har vatt rejält"sliten" varje gång - Kör på Castrils värsta LSD-olja. En oljekylare är riktigt bra att ha om inte bilen har det som orginal. MVH/ .......kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||
hur löste du det med hydralisk handbroms kristian.. har funderat lite sj på att montera framok bak på 240 och montera ena kretsen på handbroms och ena på vanlig broms..
det med däcktryck ska jag prova på.. men jag måste få tag i smala fälgar.. mina 9" plåtisar funkar inte riktigt så bra med motorsvag bil. var ute och sladdade lite i rondellerna och kan säga att jag saknar min aga diff.. sladda lite på det fuktiga o sedan börjar innerhjulet > ![]() hur menar du med att lossa främmre krängningshämmaren? |
||||||||||||
|
||||||||||||
Det mesta har ju redan behadlats i tråden.. Bara att ställa in bilen och lära sig att sladda
![]() |
||||||||||||
|
||||||||||||
gearlock ? jag har själv aldrig nånsin brytt mig om de olika tekniker som finns för att sladda - utan har alltid med precis det som behövs helt enkelt - för att fåsdladden & sedan behålla den- som jag skrivit tidigare har jag endast använd handbromsen en enda gång. men jag använder mig annars mkt av varvstoppet & ratten för att få det att släppa _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||
Med risk för att va dryg än en gång.
Jag förstår inte hur man kan ha problem med att inte få det att släppa. Problemet brukar snarare vara ATT det släpper. Det kommer ju lixom helt naturligt ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||||||
nja 240 original är ju urkassa att få ställ med.. spinner bara på det jämrans innerhjulet, handbromsen funkar inte i farter över 20. Oki lite överdrift den funkar inte över 15 på mer än ett hjul
![]() min har blivit jättetråkig nu sedan jag bytte bakaxel ![]() men jag fick en omp stol av brorssan i dag. blå 5.2 kg.. //Niklas PS: fyllechaffis.. jättetråkigt sitter i min brorsas lägenhet o pratar med hans jako så jag skriver av mig lite ![]() |
||||||||||||
Du är inte dryg (jo lite ![]() ![]() Du skulle bli förvånad över hur svårt det är att få en orginal AE86 att sladda. Den har så pass grym väghållning som orginal - Pär Hansson kan troligen intyga detta då han åkte med mig 3 varv på Kullen i somras Alla bilar går ju att få att sladda brutalt - men att hålla en sladd i 3:ans växel med en motorsvag bil med bra väghållning är en utmaning för alla förare. För att kunna köra aktivt på sladd så har jag blivit tvungen att bygga om min chassieuppsättning rejält från orginal - då fortfarande med orginal motor/diffbroms. jag kan nu köra i 4:ans växel med lätt rykande hjul (120 hk) mkt - om inte det mesta - beror troligen på träning - men en bra del kommer även i bilen chassie - exempelvis så gör ju min svetsade 6y-punktsbåge att bilen blir klart styvare. Se denna filmen hur styv bilen är nu - när jag växlar till tvåan första gången http://media.putfile.com/drifting72 Se denna hur bra bilen ligger i konbanan: http://media.putfile.com/Kristian--- _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||
smakade på driftigens dyra sida i går.
småtävlade med en kille i går och det slutade med att höger bakre hörn ligger i bagaget.. kom till en höger -vänster sväng och vände mig i vänstern rakt ut i en betongsten som höll räcket.. bilder kommer snart.. ![]() ![]() |
||||||||||||
Kan intyga det Kristian skriver, det är inte lätt att få en AE86 att sladda.
Körde Kristians bil på Knutstorp i regn, trots detta får men vara rejält bestämd för att få ut baken rejält. Det som var trevligt med hans bil är att den är så enormt lättkörd när det går brett, speciellt i jämförelse med min något övermotoriserade 240. Kör man AE86 på tvären är det balans som gäller, inte brutal kraft. Mvh Marco |
||||||||||||
Håller på med en 242 som ska driftas med, dock är det ett lågbudget bygge och jag vet inte riktigt vad man ska satsa på gällande fjädrar och dämpare. Tänkte skriva vad jag tänkt mig så får ni svara om det är värt att köra på. Första alternativet är Elit fjädrar (samma som lesjöfors), monroe dämpare fram, röda koni bak, 2st org krängare bak (ena justerbar i viss mån), fjäderbensstag och nya bussningar. Andra alternativet är samma grejer men bilstein sport fram och bilstein rally bak. Det andra alternativet kommer från Forza och det var vad dom sa skulle bli bra å köra på om man ska köra lågbudget, nackdelen är att det blir dyrare än första alternativet. Fördelen med första alternativet som jag ser är att det går å justera dämparn bak, nackdelen är att den kanske blir för mjuk fram och att det inte blir rätt "känsla". Nån som vet om Koni funkar bra till drifting? Vore kul om nån vill skriva lite vad dom tror om detta. Mvh Tobias
_________________ Tobias Gunnarsson |
||||||||||||
det första kittet funkar nog gott o väl.. hårt bak o mjukare fram ska du ha. undrar varför jag inte fattat det sj
![]() ![]() använd breda däck fram med låg profil typ 195/55 15 på lagom brea fälgar. bak kör jag på 175/bla 14 och då bli bilen mycket mera överstyrd och släpper snällt. när jag körde på 205 bak så släppte den inte alls.. hoppas du fick svar på dina frågor och jag svarar gärna på mera.. vad ska du ha för diff? //Niklas PS: se upp för räcken DS |
||||||||||||
Det blir svetsat, har inte råd med en riktig diff. Sen blir de 205 på 16" plåtisar fram. Har laddat upp med 50-60 däck i 14-15" som jag ska träna med. Men sen blir de lågprofil, så däcken inte svajar när man driftar. Det jag funderar på är om effekten räcker (b21et med knappt 200 kusar) när man kommer ut på en bana, då 3an förmodligen kommer användas mest. Men det kanske går om den är hård bak.
_________________ Tobias Gunnarsson |
||||||||||||
jag o kristian kör ju med inte mer än 120 hk.. jag har nog inte mer än 100 och rondellkörningar på 2an i runt 60 var inga problem med 205orna bak.. däremot så går det inte alls o sladda osvetsat med dom..
|
||||||||||||
hej
jag har bara kört på samma inställning hela tiden & den i samband med att jag bytte te coilovers fram okså.. & dessa fjädrarna var avsedda för en Chrysler neon.... så inget stämde direkt överens med min bil.. Men det e så enkelt att det har funkat. 85-90% hårdhet bak - men så har jag 4-link & separata fjädrar baktill - vilket troligen ger andra chassiereaktioner mot en bil med bakfjädrarna utanpå dämparna. fram har jag kört på de mjukaste set-upen & sedan lossat på kränghämmaren lite grann så den så att säga "glappar" lite K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3333 totalt) |