Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1978 totalt) |
Motorbyte och originaleffekt i Roadsport?
En fundering dök upp i min arma skalle. Hur ska jag räkna om jag petar ner en maskin som är enligt originalspecifikation, men som ursprungligen inte hör hemma i min bil? Tidigare har det förekommit Alfor i Roadsport som fått hjärtat transplanterat (och registreringsbesiktat) till maskinen från Alfa 75 Turbo som enligt papperet har 156 hk och sedan fräst runt i Roadsport B. om jag själv skulle göra en liknande operation, skulle jag få sänka effekten till drygt 140 hk för att kunna besikta. Det är förvisso inte alldeles omöjligt, andra har gjort det före mig. Men nu infinner sig ett delikat beräkningsproblem. Kan jag hävda att jag har originaleffekt 156 hk? Eller ska jag försöka inbilla någon att jag har ~140 hk (ett akademiskt problem, det gör ingen skillnad för klasstillhörighet eller vikt i mitt fall)? Eller åker jag dit på att räkna trimmat och få 230 beräkningshästar oavsett hur hes jag skriker mig om att min spis är original? och hur blir det i Club Alfa Romeo Challenge - Ena brodern Moberg körde ju turbo förra året i sin Giulia. |
Hej
För Challenge skulle mitt tips skulle vara att du, om motorn är original, får räkna den som original... Dock skall motorns uppgivna effekt anges till 165 hk i reglementets klassningskalkylblad. Detta bestämt av Jerry då Turbomotorn "anses" ha mer effekt än de 155 som står i papperen. Rätt eller fel, men så är det sedan januari 2005. Är motorn inte original räknar man som trimmad motor. Den andra brodern Moberg kör mycket riktigt med en 75 Turbomotor i sin Giulia. Den är helt original, förutom vissa modifieringar(krokigare downpipe, modifierad laddluftkylare mm) som krävdes för att platsa i en 105-serie bil. Dessa modifieringar är dock godkända av Jerry. Kör hårt nu i vinter så kanske vi får se dig på griden till sommarn? Eller skall vi vänta ytterligare ett år? mvh JohanMoberg _________________ Johan Moberg |
Tack Johan!
Inte utan att jag är sugen på din brors motor. Trevligt att höra att den godkänts av Jerry för Challenge. Hursomhelst, jag skrev till info@spvm.se och ställde samma fråga angående godkännande i Sportvagnsmästerskapet (Roadsport) och fick följande trevliga och klara svar: "Hej Daniel! Det är effekten i den motor du har i bilen som räknas. Är det en orörd motor från en annan bil får du använda den bilens originaleffekt. Handlingar från generalagenten/tillverkaren som styrker detta måste uppvisas. Har man ändrat något på motorn gäller beräknad effekt. Arrangören har dessutom möjlighet att bromsa motorn om uppgiven effekt verkar orimlig.. Effektuppgiften i SBP:s papper har ingen betydelse. Hoppas att få se dig i Sportvagnsmästerskapet! Hälsningar Jan Nordgren" Så då infinner sig naturligtvis frågan huruvida man kan få olle ohlsson att utfärda ett intyg. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1978 totalt) |