Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4216 besök totalt |
Växellåda/bakaxel vilka passar?
Har frågat otroligt många om vilken växellåda som dom tycker jag ska anvädna till min mi16 locost och det finns lika många svar som personer jag har frågat, får panik snart.. Och jag är då inte duktig på att räkna ut vilken utväxling som det ska vara och vilka jag kan använda som passar.. Eftersom det är en Locost vill jag ha något billigt som det finns mycket av, får ju inte vara värdelös heller.. Funderat på Volvo eller Ford Sierra växellåda, men hur får jag reda på utväxlingen samt hur tar jag sedan reda på om det funkar? och när jag ändå frågar om detta så passar jag på och frågar om någon vet en firma som kan svetsa på adapterplattan så grejerna passar ihop? Är väll inget jag klarar av själv gissar jag på, svetsa stål kan jag men har ingen erfarenhet i alu eller rostfritt och sprängkåpan är väll i typ gjutalu? Alla tips uppskattas, gärna hjälp med hur jag kan ta reda på om växellådan passar? _________________ Henrik "Henke" Sundset .:: 206 GTi ::. |
Hej
Vad är en MI16 Fordlådor finns det gott om Fyr eller femväxlade Beskriv bilen / motor / bakaxelutväxling / hjulstorlek / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
Vi sysslar med att bygga en Locos med XU9J4 (samma motor som i 405MI16 och BX19GTi16V)
Vi sätter ihop den med en Ford typ9(från en sierra) som är bra mycket smidigare än vad volvolådorna är. Vi använder Sierrabakaxeln. Vi använder ena gaveln från en BX-växellåda som vi håller på att modifiera för att ha istället för sprängkåpan på fordlådan. |
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4216 besök totalt |