Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nissan 180ZX VS Porsche 924? Ska funka som "allround" bil.
<<   1, 2, 3   >>
5381 besök totalt
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005

924 e kul att åka på vintern! eller hur Qaz?

nej men ja tror nog porschen e roligare än en gammal nissan. porschen har jue inte nån turbo som kan strula å sånt.

Mvh oliver

BMW m5 e39 -00
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

poppe skrev:
Är motorn baserad på samma motor som LT31;an eller är det bara en myt? Tänkte att i så fall borde det vara väldigt lätt att fina reservdelar samt att dom borde vara relativt billiga?

Tja, alltså... Det lär vara samma block men... Toppen gissningsvis det mesta övriga kommer från från Porsche...

Såg att nån nämnde att rosten inte borde vara ett problem på 924orna... Jag hävdar motsatsen (kolla in skräckexempel på min förra 924) 924an var bara delvis galvad fram till 1980-81 då den blev helgalvad. Är bilen krockad + dåligt lagad tidigare så kan även den galvningen spela mindre roll...

Annars:
Smidig, svängvänlig, billig och aningens ovanlig bil! och Utzon har rätt bra priser på slitdelar + mkt kunnande! thumbs up

Mvh
Mangan

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Magnus Karlsson skrev:
poppe skrev:
Är motorn baserad på samma motor som LT31;an eller är det bara en myt? Tänkte att i så fall borde det vara väldigt lätt att fina reservdelar samt att dom borde vara relativt billiga?

Tja, alltså... Det lär vara samma block men... Toppen gissningsvis det mesta övriga kommer från från Porsche...

Såg att nån nämnde att rosten inte borde vara ett problem på 924orna... Jag hävdar motsatsen (kolla in skräckexempel på min förra 924) 924an var bara delvis galvad fram till 1980-81 då den blev helgalvad. Är bilen krockad + dåligt lagad tidigare så kan även den galvningen spela mindre roll...

Annars:
Smidig, svängvänlig, billig och aningens ovanlig bil! och Utzon har rätt bra priser på slitdelar + mkt kunnande! thumbs up

Mvh
Mangan

Näe, som magnus säger så är galvningen ingen garanti på en sådan gammal bil, hur bilen har behandlats tidigare är av mycket större betydelse.
Min bil som är pre-galvning är i princip helt rostfri. Och se på Magnus ex som skräckexempel på motsatsen.

Angående ny bil så är inget 100% klart. så jag väljer att komma med denna lilla teaser

Är ju med sorg jag måste sälja den blå, man får ju definitivt inte tillbaka vad man lagt ut på den. Men det är sådant som man måste acceptera i den här branschen. Vill ju helst sälja den till någon på rejsa så man vet var den tar vägen och att den används på rätt sätt =)

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
daijo
Lund
Här sen Jun 2005

Verkar som man gissade rätt då Hoppas det blir av!

Sollefteå
Här sen Mar 2004

TobbeC skrev:
Johan Mähler skrev:
när du går på krogen kan du alltid råka tappa upp, just det, Porschenyckeln på bardisken :P
Nissan är inte riktigt lika bra brudmagnet när det gäller 10k budgetar

Kan man inte bara köpa en Porsche-nyckel på skroten? Kan inte kosta mer än 100Kr?

Man kan ju inte ljuga för brudarna va om att man faktiskt har en Porsche :P
En kompis hade en ganska fin 924 och tro't eller ej, brudarna hade ingen aning om vad som va under huven eller att bil inte är något superb skönhet direkt. Så visst funkar det i det avseendet!

Skulle dessutom tro att banpotentialen är riktigt hygglig för pengen och hästkrafterna. Va själv ruggigt nära på att köpa en sjukt lågmilad 924S tidigare men 60k är ju 60k så en 318is fick det bli istället

maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Johan Mähler skrev:
TobbeC skrev:
Johan Mähler skrev:
när du går på krogen kan du alltid råka tappa upp, just det, Porschenyckeln på bardisken :P
Nissan är inte riktigt lika bra brudmagnet när det gäller 10k budgetar

Kan man inte bara köpa en Porsche-nyckel på skroten? Kan inte kosta mer än 100Kr?

Man kan ju inte ljuga för brudarna va om att man faktiskt har en Porsche :P
En kompis hade en ganska fin 924 och tro't eller ej, brudarna hade ingen aning om vad som va under huven eller att bil inte är något superb skönhet direkt. Så visst funkar det i det avseendet!

Skulle dessutom tro att banpotentialen är riktigt hygglig för pengen och hästkrafterna. Va själv ruggigt nära på att köpa en sjukt lågmilad 924S tidigare men 60k är ju 60k så en 318is fick det bli istället

Jag tror få tjejer vet vad en 924 är men de verkar gilla formen på karossen av någon outgrundlig anledning. Flertalet tjejer har sagt att min solblekta 924 turbo med diverse väl synbara skavanker är "snygg" och "läcker". Den betydligt fräschare mörkgrå 944 S2:an som stått en halvmeter bakom har inte ens fått en kommentar ...

Apropå LT-motor i 924:an så är det bara blocket. Tror inte ens det är samma borrning, övriga detaljer okänt men det är knappast bara att ta ett LT-block och byta. Topplock, insug och så vidare är special, och resten är ett ihopplock av VAG-delar så långt det gick och passade vilket kompletterades med framtagna eller anpassade delar just för 924:an. Mycket är ju naturligtvis standarddelar som på alla andra bilar; mycket Bosch-delar.

Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Ush då.... verkar vara mycket Porsche entusiaster här och inte lika många Nissan Fans!
Ja skulle köpa Nissan (har ja redan gjort) men ja gillar ju turbo också å andra sidan, krog potentialen har man inte med den men mycket annat finns de! Det är en mycket trevligt bil, men ja tror porschen har mera banpotential, mera lättkörd och bättre viktfördelning! Köp en Porsche och få en bra bil eller köp en Nissan och bli nöjd

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

poppe skrev:
Föresten, vad har 924;an för bultmönster?
4x108 hade de väl bara första året? Kanske två år, men inte mer, väl?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Pär Hansson skrev:
poppe skrev:

Faktiskt så fick 924:an behålla det bultmönstret, och trumbromsar bak, tills 924 S kom. Den är iofs en 944 i 924-kaross så det är mer än bultmönstret som skiljer.

924 turbo hade inte heller 4-bult då den fick hjulupphängningen (med samma bultmönster som övriga samtida porschemodeller; läs 911) som senare skulle hamna på 944:an.

Jag har för mig att man som option kunde få 924 turbons hjulupphängningar och bromsar till 924, efter att turbon introducerades naturligtvis, men hur vanligt det är har jag ingen aning om. I det stora landet på andra sidan pölen verkar det vara rätt populärt att byta så att man får 5-bult och skivbromsar runt om.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Maxx skrev:
Pär Hansson skrev:
poppe skrev:

Faktiskt så fick 924:an behålla det bultmönstret, och trumbromsar bak, tills 924 S kom. Den är iofs en 944 i 924-kaross så det är mer än bultmönstret som skiljer.

924 turbo hade inte heller 4-bult då den fick hjulupphängningen (med samma bultmönster som övriga samtida porschemodeller; läs 911) som senare skulle hamna på 944:an.

Jag har för mig att man som option kunde få 924 turbons hjulupphängningar och bromsar till 924, efter att turbon introducerades naturligtvis, men hur vanligt det är har jag ingen aning om. I det stora landet på andra sidan pölen verkar det vara rätt populärt att byta så att man får 5-bult och skivbromsar runt om.

Efter 1980 blev det väl 5 bultat ?

Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Cédric skrev:
Efter 1980 blev det väl 5 bultat ?

Nej, bara 924 Turbon och 924S som är 5 bultade (fanns nog som option på vanliga 924an).

(hoppas verkligen jag inte har fel nu... )

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Min 83:a har 4x108 i alla fall. Den gick igenom besiktningen nyss också med blankt papper .

Laholm
Här sen Nov 2002

Maxx skrev:

Apropå LT-motor i 924:an så är det bara blocket. Tror inte ens det är samma borrning, övriga detaljer okänt men det är knappast bara att ta ett LT-block och byta. Topplock, insug och så vidare är special, och resten är ett ihopplock av VAG-delar så långt det gick och passade vilket kompletterades med framtagna eller anpassade delar just för 924:an. Mycket är ju naturligtvis standarddelar som på alla andra bilar; mycket Bosch-delar.

Jag tror att blocket är identiskt med Audi 100 GLS och LT35 (inte 31 utan 35 tror jag). Även vevaxel är samma. Oljepumpen är nog samma oxo. Osäker på vattenpumpen och svänghjulet. Iofs är det bara att kika i PET (reservdelsprogrammet) om det är några artikelnummer som ser främmande ut. Håller med om det med topp och insug, kolvar etc. Även t.ex pluggen för det borrade hålet för olja till vevaxeln är en VW-detalj. Kostar 2,85 kronor samt 100 kr i ilfrakt till lokala VW-verkstaden samt en massa ilska, energi samt mektimmar om den nybyggda motorn saknar en sådan bakom svänghjulet och man inte upptäcker det förrän det är dags att provstarta motorn och man får ut olja i kopplingshuset istället för oljetryck på mäteren Info som kan sparas i arkivet för värdelöst vetande om man inte precis är på gång att bygga en sådan motor.

Mycket annat är samma som i Golf MkI oxo, bärarmar, styrväxel, spindelleder etc. -> hyggliga reservdelsrpriser

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Ja fick nog järnsläpp, 4 bultat stämmer...

Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Hejsan, jag har varit utan internet i ett par dagar nu så jag har inte kunnat svarat.

Uppenbarligen vinner Porschen era röster, kan vara värt att tänkas på!

Naturligtvis är det ju testkörning som gäller hur som helst, men det är inget som är aktuellt nu! kanske nrmare våren isf.

Hur är det med försäkringen, svindyr? kan tillägga att bilen kommer att stå på min far, Dvs en 49 årig
man som bor i en stad med 25-30 000 invånare!

Cédric: Hur mkt har du tänkt dig för pärlan? ca pris?
Mvh

/Pontus

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

poppe skrev:
Hejsan, jag har varit utan internet i ett par dagar nu så jag har inte kunnat svarat.

Naturligtvis är det ju testkörning som gäller hur som helst, men det är inget som är aktuellt nu! kanske nrmare våren isf.

Hur är det med försäkringen, svindyr? kan tillägga att bilen kommer att stå på min far, Dvs en 49 årig

Mvh

/Pontus

Försäkringen är billig. har bara trafik på min, står på far och det kostar kanske 1800-1900 kr om året. Skulle kostad 5500 när jag kollade på mig, 18 år, sthlm.

vet dock itne va de skulle skulle kosta nu när jag är 20, men med garage går det ju entusiastförsäkra..

Har beslutat att inte sälja den än. Kanske senare på våren. Men om du är intresserad av en billig 924 då så kan du ju höra av dig. Alla bromsgrejer är nybytta, och motor, vattenpump,spridare,startmotor å lite annat. + 3 uppsättningar fälg.

Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Cédric skrev:
poppe skrev:

Mvh

/Pontus

Försäkringen är billig. har bara trafik på min, står på far och det kostar kanske 1800-1900 kr om året. Skulle kostad 5500 när jag kollade på mig, 18 år, sthlm.

vet dock itne va de skulle skulle kosta nu när jag är 20, men med garage går det ju entusiastförsäkra..

Har beslutat att inte sälja den än. Kanske senare på våren. Men om du är intresserad av en billig 924 då så kan du ju höra av dig. Alla bromsgrejer är nybytta, och motor, vattenpump,spridare,startmotor å lite annat. + 3 uppsättningar fälg.

okej, det låter bra det! Jag är själv 21 år, så försäkringskostnaderna borde inte skilja så ofantligt mkt mellan oss. men den kommer ju hur som helst att få stå på min far om jag nu skaffar någon.

Det är inte aktuellt på ett tag för mig iaf, anledningen till att jag lade ut tråden är att jag ville ha lite
info/tycke om bilarna bara.

Men som sagt, den dagen du ska sälja då, vad hade du tänkt dig? För dom varierar rätt bra i priser.

Mvh

/Pontus

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Pär Hylander skrev:
Maxx skrev:

Jag tror att blocket är identiskt med Audi 100 GLS och LT35 (inte 31 utan 35 tror jag). Även vevaxel är samma. Oljepumpen är nog samma oxo. Osäker på vattenpumpen och svänghjulet. Iofs är det bara att kika i PET (reservdelsprogrammet) om det är några artikelnummer som ser främmande ut. Håller med om det med topp och insug, kolvar etc. Även t.ex pluggen för det borrade hålet för olja till vevaxeln är en VW-detalj. Kostar 2,85 kronor samt 100 kr i ilfrakt till lokala VW-verkstaden samt en massa ilska, energi samt mektimmar om den nybyggda motorn saknar en sådan bakom svänghjulet och man inte upptäcker det förrän det är dags att provstarta motorn och man får ut olja i kopplingshuset istället för oljetryck på mäteren Info som kan sparas i arkivet för värdelöst vetande om man inte precis är på gång att bygga en sådan motor.

Mycket annat är samma som i Golf MkI oxo, bärarmar, styrväxel, spindelleder etc. -> hyggliga reservdelsrpriser

Jag litar definitivt mer på dig än på mig. Arkiverar infon för jag känner på mig att jag kommer att behöva den i framtiden.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

poppe skrev:

/

ajaj, så politiskt inkorrekt på detta forum att skriva så, akta dig så inte stormen rasar in över dig.

Btw, du vet att det är olaglig att göra så?

En trafikförsäkring på 924:an är inte dyr.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

olagligt och olagligt...
Bor man i samma hushåll så är det ju inge problemas. Surt om man inte får köra mamma och pappas bilar när man ska övningsköra eller precis tagit körkortet. Inte alla som köper en bil det första dom gör
Nu vet jag inte om Poppe bor hemma än men för ganska exakt ett år sen gjorde han det iallafall :P

Jag blev själv tagen i en flygande besiktning förrut på "pappas 318is" och polisen ville hela tiden lura mig till att erkänna att jag var brukaren utav bilen så han kunde fläska på mig böterna.
Men det är ju i princip omöjligt. Jag sa att han gärna tar sig en tur på banan ibland. Men policen hävdade bara på det ungdomliga och rejsiga stuket. "Du känner inte min pappa eller vet vilka bilar han har" är allt jag sa och visserligen blev det ombesiktning ändå :P

Hur som helst, bor man i samma hushåll så kan det lika gärna vara nån förälders bil då det blir omöjligt att säga vems bil som är vems.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Johan Mähler skrev:
olagligt och olagligt...
Bor man i samma hushåll så är det ju inge problemas. Surt om man inte får köra mamma och pappas bilar när man ska övningsköra eller precis tagit körkortet. Inte alla som köper en bil det första dom gör
Nu vet jag inte om Poppe bor hemma än men för ganska exakt ett år sen gjorde han det iallafall :P

Jag blev själv tagen i en flygande besiktning förrut på "pappas 318is" och polisen ville hela tiden lura mig till att erkänna att jag var brukaren utav bilen så han kunde fläska på mig böterna.
Men det är ju i princip omöjligt. Jag sa att han gärna tar sig en tur på banan ibland. Men han hävdade bara på det ungdomliga och rejsiga stuket. "Du känner inte min pappa eller vet vilka bilar han har" är allt jag sa och visserligen blev det ombesiktning ändå :P

Hur som helst, bor man i samma hushåll så kan det lika gärna vara nån förälders bil då det blir omöjligt att säga vems bil som är vems.

Ja den kör jag också på, så ingen tror att jag är en elak typ =)..
Far kör ju bilen på bana med mig, så då borde det vara lugnt...

Citera
Allmänt banåkaforum
Nissan 180ZX VS Porsche 924? Ska funka som "allround" bil.
<<   1, 2, 3   >>
5381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande