Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Konbanor | 1 besök senaste veckan (2133 totalt) |
Tänkte att någon här måste ha lite tips om konbanor och sånt. Några speciella tips och idéer?
Vore toppen om någon kunde bifoga lite bilder så man får lite inspiration hur man ska bygga. Sen på ett ungefär, hur många koner kan det gå åt, för att bygga lite normala saker. Grymt tacksam för många tips! _________________ Erik Gustafsson |
||
Här finns lite info om hur jänkarna gör...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kanske lite overkill men en hel del bra info. När det gäller körteknik skrev jag ihop följande när jag var lekledare i något sammanhang. Jag säger inte att det är lagen, men kanske ger lite idéer i alla fall...
Edit: Det jag skrivit i mitt konbanedokument är inte statiskt. Det kanske behöver ändras eller späs på. Tacksam för inputs... Såg just att vi diskuterat slalomkörteknik i denna tråden för ett tag sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Jag vill inte vara negativ på nåt sätt utan egentligen enbart uppmuntra till att fler hittar på saker men...
om du ska stå som arrangör.... Kolla upp vad du har för försäkringar som arrangör eller vad som händer om någon personskada eller andra tråkigheter inträffar. Jag har inte full koll på detta men har i bakhuvudet att man kan i värsta fall råka ganska illa ut. Finns säkert andra som vet mer om detta här på forumet. Jag har anordnat några konbanekörningar och är såhär efteråt väldigt glad att inget hände annat än lite biltrassel för en del av oss. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||
Sen kan jag efter att ha satt ett par konbaner (långt ifrån erfaren banbyggare) tipsa om att det brukar uppskattas med skiftande tempo i banan. Sen när OSC kör på tex björkviks flygfält brukar det gå åt runt 100 konor. Man måste vara övertydlig så inget kan misstolkas utan att alla kan se precis var banan går. Tro mig, alla tolkar konorna olika hehe. Man brukar få köra ett par demovarv så alla lär sig banan innan man sätter igång.
Tänk också på att undvika att lägga skarpa "hörn" vid kanten av flygfältet (eller var ni nu kör någonstans) för där riskerar man att någon åker av. Jag brukar försöka använda dem asfaltsträckor som ligger bredvid själva fältet för att få till lite mer än bara höger, vänster, höger, vänster osv.... Det brukar uppskattas. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Konbanor | 1 besök senaste veckan (2133 totalt) |