Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Konbanor
2132 besök totalt
erikgustafsson
Växjö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Tänkte att någon här måste ha lite tips om konbanor och sånt. Några speciella tips och idéer?

Vore toppen om någon kunde bifoga lite bilder så man får lite inspiration hur man ska bygga.

Sen på ett ungefär, hur många koner kan det gå åt, för att bygga lite normala saker.

Grymt tacksam för många tips!

_________________
Erik Gustafsson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här finns lite info om hur jänkarna gör...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11497
Kanske lite overkill men en hel del bra info.



När det gäller körteknik skrev jag ihop följande när jag var lekledare i något sammanhang.
Jag säger inte att det är lagen, men kanske ger lite idéer i alla fall...

Lekledare Falk skrev:
Några grundläggande tips för dig som inte kört konbana så mycket.

Varför kör vi bil bland koner?
Jo, för att vi gillar att köra bil och vi vill ha kul med likasinnade. Vi gör det absolut inte för show off. Prestige och dryghet lämnar vi hemma. Släpp fram ödmjukheten! Konbaneåka är ett utmärkt sätt att lära sig bilkontroll utan att ta några onödiga risker.

Vem tävlar vi mot?
I första hand mot oss själva. Varje ekipage är unikt. Alla har vi olika förutsättningar och alla är nybörjare i början. Övning ger färdighet.

Vad är hemligheten? Hur blir man en dräpare i konbanan?
Vilka modifieringar ska man göra till att börja med för att bli snabb?
Glöm modifieringar av bilen till att börja med. Börja istället med att modifiera föraren! Det är mycket billigare och enklare att fixa till föraren än bilen. Det gäller att träna bort invanda felbeteenden. Många kör med felaktig sitt(ligg)ställning. Ovanor som att t.ex greppa ratten inifrån måste arbetas bort.
Det gäller att behandla manöverorganen disciplinerat. Ratten, pedalerna, stolen och bältet är dina bästa kompisar i konbanan. Använd ögonen och "insidan" av skallen.
Det flesta funderingarna runt bilen är överkurs de första gångerna du testar konbana.
Bara ett par saker att tänka på när det gäller bilen. På en standardbil med standarddäck, se till att ha ordentligt med luft framförallt i framdäcken. Naturligtvis inga lösa prylar i kupén eller bagageutrymmet.

Före start.
Läs banan. Gå och kika!
Memorera! Gör en mental karta av banan i skallen. Fundera på knepiga partier. Hur fungerar partierna körda i sekvens. Den vägen som ser kort och självklar ut är inte alltid snabbast.

Tag plats i bilen. Hur sitter du?
Grundtips. Dra fram stolen ett par hack och vinkla fram ryggstödet lite.
Det blir ofta lagom om man bekvämt kan vika ner handen över ratten högst upp på utan att lyfta skuldrorna från ryggstödet. I tighta slalombanor funkar det ofta bra att sitta lite högre än vanligt.

Ratta konsekvent.
Att greppa ratten i "tjugo i fyra"-fattning är ett bra utgångsläge.
Jobba med vänsterarmen i högersvängar och högerarmen i vänstersvängar. Sitt avslappnat och skjut ifrån dig ratten så att du trycker ryggen mot stolen. Greppa inte överdrivet hårt i ratten. Försök att undvika att "dra" i ratten då lättar nämligen ryggen från ryggstödet och du tappar kommunikation med bilen. (Den mesta informationen om hur bilen beter sig får du i rumpan och nedre delen av ryggen)
Bältet. Åtdraget. Inga bylsiga kläder mellan bältet och kroppen.
Högerhanden på ratten. Inte på växelspaken.
Vänsterfoten i golvet. Inte på kopplingen.

Några körtips:
 Titta rätt. Upp med blicken!
 Titta dit du ska, inte där du är.
 Titta genom nästa hinder och förbi. Öka "bildvinkeln".
 Den konen/porten som är närmast framför dig har du mentalt redan passerat.
 Bromsa innan konen/porten.
 Viktförflytta. Undvik "abuse understeer".
 Överkör inte. Mjuka inputs. Du kan inte utnyttja mer grepp än vad som finns tillgängligt. Spelar ingen roll om du vrider mer på ratten, bromsar mer eller gasar mer om det inte finns mer grepp att ta av.
 Timing är viktigt. "Sakta ner och bli snabb". Det går inte att köra fort i långsamma partier.
 Strunta i att torkarna och blinkersen slås på och att du tutar av misstag.
 och igen, upp med blicken!

Tillbaka till verkligheten.
Kom ihåg att när du åker hem så är du tillbaka i trafiken igen.
Utnyttja det du upplever i slalombanan på rätt sätt. Använd kunskaperna/erfarenheterna till ökad säkerhet. Inte ökad fart.

Ha kul bland konerna!!!






Edit: Det jag skrivit i mitt konbanedokument är inte statiskt. Det kanske behöver ändras eller späs på. Tacksam för inputs... thumbs up

Såg just att vi diskuterat slalomkörteknik i denna tråden för ett tag sedan:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17322

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vill inte vara negativ på nåt sätt utan egentligen enbart uppmuntra till att fler hittar på saker men...

om du ska stå som arrangör....
Kolla upp vad du har för försäkringar som arrangör eller vad som händer om någon personskada eller andra tråkigheter inträffar. Jag har inte full koll på detta men har i bakhuvudet att man kan i värsta fall råka ganska illa ut. Finns säkert andra som vet mer om detta här på forumet.


Jag har anordnat några konbanekörningar och är såhär efteråt väldigt glad att inget hände annat än lite biltrassel för en del av oss.


_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Sen kan jag efter att ha satt ett par konbaner (långt ifrån erfaren banbyggare) tipsa om att det brukar uppskattas med skiftande tempo i banan. Sen när OSC kör på tex björkviks flygfält brukar det gå åt runt 100 konor. Man måste vara övertydlig så inget kan misstolkas utan att alla kan se precis var banan går. Tro mig, alla tolkar konorna olika hehe. Man brukar få köra ett par demovarv så alla lär sig banan innan man sätter igång.

Tänk också på att undvika att lägga skarpa "hörn" vid kanten av flygfältet (eller var ni nu kör någonstans) för där riskerar man att någon åker av.

Jag brukar försöka använda dem asfaltsträckor som ligger bredvid själva fältet för att få till lite mer än bara höger, vänster, höger, vänster osv.... Det brukar uppskattas.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Konbanor
2132 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande