Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3980 besök totalt |
Är det någon som kör Roadsport med Lotus Elise?
Är sugen på att köra Roadsport med min Elise. Är det någon som kört med en sådan? Hur funkar det med bur? I reglerna står det att det skall vara en tvärgående båge med två bakåtriktade strävor. Det är ju precis det som sitter original i bilen. Är det godkännt? _________________ Fredric Gustafsson |
||||
Det körs roadsport med Elise, absolut. På MGCC KM går det ett par tre stycken.
Snedsträvan har jag sett går ned åt höger vid passagerarsolen, alltså snett framåt istället för bakåt som dom flesta andra bilar har. _________________ Pär Hylander |
||||
om jag inte har helt fel kör i.a.f. Heikki Särg med en fabriksbur i sin 111S mk1 (som Pär beskriver). Vad jag vet så kunde man få dessa burar monterade från fabrik. Se om du kan kolla upp det eftersom jag misstänker att dessa burar är godkända för racing (F.I.A)
![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Inte såvitt jag vet. Fråga två går väl inte att svara på? Har ingen aning varför speedsterchaffisar inte kör roadsport och kan inte svara för alla roadsportchaffiskollegor varför dom inte kör speedster..... Hade jag haft en speedster och känt att jag hade råd att sätta den i räcket så hade jag rejsat med den! _________________ Pär Hylander |
||||
Skulle vara kul att testa! Vet en snubbe som lyckas bra i clubsportracing i Tyskland med sin Speedster. ![]() Men iofs vet jag inte om min kapacitet som förare räcker _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Jag uppfattar det som om folk är rädda om sina sportvagnar och inte kör med tanken att de skall sättas i räcken. Vore synd på så fina bilar. Men iofisg så växer ju hornen lätt ![]() /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Det är nog ingen som varken har råd eller lust och sätta bilen i räcket som kör roadsport idag.
Grejen är väl att komma ut på bana under riktigt ordnade former med tävlingsmoment. Man ska givetvis inte köra över sin förmåga det är då riskerna kommer. Roadsport vill jag nog säga att det är gentlemannaracing , man bromsar eller viker undan så man undgår skador på sin egen och andras bilar, man tar ju en kopp kaffe tillsammans efter racet. Torbjörn, anmäl dig till en tävling du har ju licens , testa. Ni andra också som tänkt prova på att tävla, att bara vara med är en härlig känsla. /robban _________________ Robert Gustafsson |
||||
Ja, man e sugen! Å de säger att man inte får tävla mot de andra på en "track day". Men hur är det med kraven på bur? om en Elise behöver mer så är det väl så på min med? _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Som det skrevs tidigare iden här tråden om båge /bur, Roadsportreglementet säger
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekomenderas. Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad. Det är möjligt att det behöver monteras något mer ,jag vet inte hur det ser ut idag. Men har mar börjat fundera på att öka det personliga skyddet så tycker jag att man ska genomföra förändringen. om det senare händer det som inte får hända, och man hade tänkt att man skulle montera eller andvända ett bättre skydd så blir man lätt efterklok. Sätt dit en godkänd båge, ett steg närmare att komma till start. /robban _________________ Robert Gustafsson |
||||
Vagnsboksbesiktaren har bara sitt goda omdömme till stöd (om jag nu minns rätt i julfettsnarkosen). |
||||
Citerar:
"Standardmonterade bågen är godkänd för roadsport. Enligt Lotus är den också godkänd av FIA. Finns redan flera Eliser som kör i roadsport med enbart oe båge. " http://www.lccs.nu/forum/viewtopic.p Kan det stämma? _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
_________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3980 besök totalt |