Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad gör en Sportbil?
<<   1, 2, 3   >>
6258 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Min "sportbil" är reggad för 7 personer

Sen har jag ju plastbaljan som man bara kan åka 2st i och man får knappt med sig nessesären, detta åk är ett rundningsmärke för "sportbilen"

Karlstad
Här sen Apr 2003

Hmm sportbil är väl en obestämd definition?
Alltså var och en bildar en personlig uppfattning om vad en sportbil är. Diskussionen på CAR:s hemsida var hemsk. Min uppfattning är att en sportbil behöver inte ha en massa hästkrafter, den kan ha tak, den kan i vissa fall ha 4 dörrar (nja), den kommer alldrig att heta saab eller volvo, den är byggd för att köras, inte för att åka i.

Bästa exemplet på vad jag själv har kört är Alfa Romeo (gtv) Bertone Coupé. En sådan körde jag min bror i på hans student i somras. Den är bullrig, den har ett förgasar ljud som man får stånd av, trång, liten, lätt, inte speciellt många hästkrafter, väghållning, opraktisk, vacker. ja...

Det är sportbil för mig, dessutom så har jag råd med en sådan

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Här är det svårt att inte tag sig vatten över huvudet eller att trampa i klaveret. Enda enligt min mening riktiga och själva definitionen av sportbil jag kört är nog farsans Ferrari 328 GTS.. Jag måste köra bilen i strumplästen eller med ett par skor som är några nummer för små, kommer knappt in i bilen, sitter som en apa, men känslan finns där, och det är nog känslan som är det viktigaste när man definerar en sportbil, inte utseende och hästkrafter... Man ska fråga sig, känns det här som en sportbil...

(Filosofi på hög nivå :read2: och vänta bara tills jag tryckt i mej att par öl också... Om jag inte somnar först vill säga )
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Min definition av sportbil blir: Bakhjulsdriven 2dörrars kaross (öppen eller täckt) i praktiken 2sitsig körglad bil. En bil som låter, ser ut, uppför sig som en sportbil. Då provar vi mina kriterier:

BMW M3 thumbs down Ser ut som en 316 (fast på steroider ). Placeras i facket Sportsedan tillsammans med EVo6, Impreza 22B m.fl
BMW M Coupe thumbs up Sportbil.

Ferrari 456GT thumbs down Kan inte tänka mig att den blyklumpen upträder som en.. En GT-bil
Mazda Miata thumbs up Sportbil

Honda Integra Type-R thumbs down Synd att den är framhjulsdriven
Honda NSX thumbs up Sportbil

Jaha innan jag vilja påpeka att mina subjektiva kriterier är lite vad jag tycker att en sportbil skall gå ut på, känslor och inte förnuft.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Är detta en sportbil?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Ferrari 575M Maranello då? Skrivs ju i bilpressen att det är en av världens bästa sportbilar, fast personligen tycker jag den gränsar till en GT-vagn?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Sonett thumbs up Fast då helst med en ylande tvåtaktare i nosen.
Fram eller bakhjulsdrift är egalt, tycker jag.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

En sportbil är bakhjulsdriven... 911 skulle kunna vara norm för sportbil?

Subarun heter väl p22 om de är samma som jag vill minnas och isådanfall är den en av få 2dr subaru imprezor

Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Det tycks väl som de flesta här är överens?
Jag hänger på och säger att en sportbil för mig är tvådörrars, trång och låg samt kul att köra. Inte nödvändigtvis snabb, men den skall KÄNNAS snabb.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Johan CooperS skrev:
Ferrari 575M Maranello då? Skrivs ju i bilpressen att det är en av världens bästa sportbilar, fast personligen tycker jag den gränsar till en GT-vagn?
Här lyssnar jag på vad Horst von Saurma sa när han klev ur en sån efter ett test på Ringen. "Ist ja ein Gran Turismo"
Han gillade den bättre med Fiorano-kit på, enligt tidningen.

Sportbilar är för mig bilar som ger mig något tillbaka som förare och är byggda så gott som enbart för att man ska njuta bakom ratten när man är aktiv. Kör man försiktigt eller sitter som passagerare så ska det inte vara alltför bekvämt för då har man tummat på sportigheten.

Två dörrar och bakhjulsdrift är förstås inget man kan argumentera bort.

Stolt 924-ägare!

Surahammar
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:
.........Subarun heter väl p22 om de är samma som jag vill minnas och isådanfall är den en av få 2dr subaru imprezor

22b om jag får be. En begränsad utgåva för att fira framgångarna i rallyt under sent 90-tal i dryga 400 ex med sömsvetsad kaross som har samma breddare som den gamla wrc:n, fräna diffar, kort drevning och 2,2 liter boxerkärlek.

Jag har haft den otroliga förmånen att få åka med en dylik på bana...det skall provköras senare.

För mig spelar det föga roll vad andra tycker om min bil - jag har skitkul året om i min familjebil.

/J

Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

...det finns fler modeller av Imprezan med 2 dörrar...dock inget i den nya karossen....än.

/J

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

En lastbil är en bil som lämpligen utrustas med flak för att tjäna detta syfte. En personbil är en bil som utformats för att transportera personer, och därför har många sittplatser, tyst å fin så att de transporterade ska trivas på färden.

En sportbil ska ha byggts för att tjäna bilkörning som SPORT. Att kunna ta sig en vägsträcka på kortast möjliga tid. Den behöver bara EN stol, förarens. Det som skiljer den från en racerbil är kompromisserna som måste till för att den ska vara möjlig att köra på allmänn väg.

Göran Malmberg.]

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:

....

En sportbil ska ha byggts för att tjäna bilkörning som SPORT. Att kunna ta sig en vägsträcka på kortast möjliga tid. Den behöver bara EN stol, förarens. Det som skiljer den från en racerbil är kompromisserna som måste till för att den ska vara möjlig att köra på allmänn väg.

Göran Malmberg.]

Då finns det många här som har sportbilar.

bmwsson

Här sen Jan 2003

Vad gör en Sportbil?

En bil som käckar pengar och skiter glädje.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Vad gör en Sportbil?

Esa skrev:
En bil som käckar pengar och skiter glädje.

Haha, den där gillade jag!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

SecretAgentMan skrev:
Karlsson skrev:
.........Subarun heter väl p22 om de är samma som jag vill minnas och isådanfall är den en av få 2dr subaru imprezor

22b om jag får be. En begränsad utgåva för att fira framgångarna i rallyt under sent 90-tal i dryga 400 ex med sömsvetsad kaross som har samma breddare som den gamla wrc:n, fräna diffar, kort drevning och 2,2 liter boxerkärlek.

Jag har haft den otroliga förmånen att få åka med en dylik på bana...det skall provköras senare.

För mig spelar det föga roll vad andra tycker om min bil - jag har skitkul året om i min familjebil.

/J

22b finns väl endast som högerstyrd? Såg en sån på Nürburgring förra hösten, läcker! thumbs up

Så här ser den ut:

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Är detta en sportbil?

Nej, det är en SAAB Sonett....

Jag tycker den räknas som sportbil helt klart eftersom den är så lätt! thumbs up

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
SecretAgentMan skrev:
Karlsson skrev:

/J

22b finns väl endast som högerstyrd? Såg en sån på Nürburgring förra hösten, läcker! thumbs up

Så här ser den ut:

Visst är den bara tillverkad i högerstyrd variant.

Så jag behöver en postbil att träna på innan provkörning - sist jag blev erbjuden att få ratta polarens (engelsman) så hade jag ett par guinness innan för västen, så jag avböjde klokt nog.

Men det ångrar man idag...

/J

Citera
abd

Här sen Feb 2003

Jag sag en 2-dorr Impreza med STI-dekaler och stolar idag! Tror dock inte den hade breddningen, finns det andra 2-dorrars utom 22B?

Surahammar
Här sen Nov 2002

Japp, det finns ett par specialare i kupeutförande. Det rullar en importerad sak i Stockholm....och Stoffe Nilssons rallykärra är en 2-dörrarsbil om jag minns rätt...

STi Type R/RA är baserade på 2-dörrarskaross.

Men de är ju fortfarande bara familjebilar.

/J

Citera
Allmänt banåkaforum
Vad gör en Sportbil?
<<   1, 2, 3   >>
6258 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande