| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
BPR inom 12 timmar....
|
1306 besök totalt |
|
_________________ /Joakim Janas |
|
tja jag gillar det. Har iof moddat det lite iom att man måste blippa på gasen vi nerväxlingar o man kan inte fullgasväxla. Jätte coolt om man har en kopplingspedal, som jag dock inte har så jag ställde om så att datorn sköter kopplingen helt vi växling. Måste säga att Mclaren va väldigt lättkörd faktiskt. (Eller så e det jag som e för långsam.
)
Grafiken e väll sådär lite sämre än GTR2002 men sen o andra sidan flyter det klockrent! och som det står i Readme filen så har dom satsaat mycket på att man ska kunna köra det även på äldre system. Ljudet tycker jag det e lite dålig kvalitet på dock mycket brus när motorn får varva. Älskar Förar vyn dock man får se mer av banan och inte som på vissa andra simmar där det känns som att titta ut genom ett brevinkast. Den får _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
|
Jag tyckte moden och bilarna var grymt fina...
Med tanke på att målet inte var att göra de mest korrekta modellerna möjligt utan att få hyffsade modeller och hög fps. Trots detta tycker jag att bilarna är grymt välgjorda. Fysiken dock... jag har inte testat speciellt mycket men jag tycker den suger... Tittar man på hur fysikfilerna ser ut så förstår man också varför... Mycket väggrepp och högt luftmotstånd. Dvs höga kurvhastigheter och lägre straightlinespeed. Kommer troligtvis inte att spela moden speciellt mycket i den formen den är nu. Dock har jag lagt in bilarna i gtr samt gjort om fysiken... Nu går bilarna lite snabbare än gt bilarna men man kan köra dem på ungefär samma sätt. Inställningarna från gtr går också att använda. _________________ Kalle Larsson |
|
Nej har haft lite annat att göra på söndagarna...
För att flytta över bilarna så kopierade jag en hel del från bpr1996season\vehicle katalogen... I princip går det till så här. Börja med att titta i veh-filen i den bil du vill flytta, vilka filer som refereras till nämns först här. Som exempel kan vi ta den här: Kokusai Kaikatsu Racing HDVehicle=McLaren95.hdv Collision=mccoll.mts Graphics=GTcar.gen Sounds=McLaren.sfx Eyepoint=(0.000, 0.680, -0.082) Number=59 Team="Kokusai Kaikatsu" Driver="Dalmas/Lehto/Sekiya" Engine="BMW V12 DOHC" Manufacturer="Kokusai Kaikatsu" Classes="1995, LM, GT1" FullTeamName="Kokusai Kaikatsu Racing" TeamFounded=- TeamHeadquarters="-" TeamStarts=1 TeamPoles=0 TeamWins=1 TeamWorldChampionships=1 (Det första jag gjort är att kopierat katalogen med bilen in i gtr2002season\vehicle...) Första filen som refereras till är hdv'n den ligger redan i katalogen vi kopierat. Går man vidare ser man en mts-fil nämnas. Låt oss hoppa över denna tills vidare. Nästa rad, gtcar.gen kopiera denna till vehicle katalogen. Gör lika dant med McLaren.sfx Driver="Dalmas/Lehto/Sekiya" Vi hoppar över denna till senare. När vi ändå har veh-filen uppe kan vi passa på att ändra klass. Annars kommer det inte att komma upp någon bil när vi väl startar gtr. Ändra raden: Classes="1995, LM, GT1" till Classes="24H, EXTRA, 2002" Nu har vi kopierat alla filer som refereras till direkt i gen-filen. Då är det dags att gå ett steg till. Vi börjar längst upp och kollar vilka referenser som görs i hdv-filen. Det första som nämns är däcket. TireBrand=McLaren Antingen ändrar man det till tex gt_pirelli (michelin eller dunlop) eller så får man kopiera mclaren.tbc in i sin gtr2002season\vehicle katalog. Andra: PhysicalModelFile=McLaren.pm Kopiera mclaren.pm till gtr2002season\vehicle Tredje: GearFile=McLaren.ini Kopiera mclaren.ini till gtr2002season\vehicle Detta var allt från hdv-filen. Nu gäller det att få till så att det blir en bil i rutan också. Detta styrs av gtcar.gen Tar vi oss en titt i den ser det ut så här från början: //---------------------------------------- SearchPath= SearchPath= MASFile=<12345>.mas //---------------------------------------- SearchPath= MASFile=Cdb.mas MASFile=Cmaps.mas //MASFile=Drivers.mas //---------------------------------------- För att spara lite plats på min hd har jag gjort som så att jag använder de mas filer som ligger i bpr-installationen. Det behöver man inte göra och det kan kanske till och med vara bättre att inte göra det... Utifall att man får för sig att ta bort bpr men behålla gtr. Hur som helst. Om man inte bryr sig om platsen på hd som det tar att ha dubletter av samma filer är det bara att döpa om och kopiera cdb.mas och cmaps.mas från bpr1996season\vehicle\ till gtr2002season\vehicle\ förslagsvis kan man kalla dem cdb_bpr.mas och cmaps_bpr.mas När man nu har dessa liggandes i sin gtr2002season\vehicle\ katalog är det bara att ändra i gen-filen så att den inte refererar till cdb.mas utan till cdb_bpr.mas etc. När man gjort dessa kopieringar och editeringar går det hur bra som helst att köra bilarna. Det som behövs mer för att få bilarna att fungera hundra procentigt är föraren och pitcrew. För att göra det hela enkelt för sig. Kopiera alla .rcd (record) från bpr1996season\drivers till gtr2002season\drivers Skriv inte över några filer! Pitcrew är däremot lite krångligare... De filer som behövs ligger paketerade i bpr1996season\tracks\pits\pits.mas För att kunna flytta dessa filer behöver man mastudio. Det enklaste sättet utan att behöva gå in på vilka filer som hör till vilken bil är att extrahera alla ur bpr's pits.mas med hjälp av mas2files.exe. Gör såhär kopiera bpr's pits.mas till en temp-katalog och kopiera även dit mas2files.exe samt files2mas.exe I ett cmd-fönster kör: mas2files.exe pits.mas pitsbpr (en katalog innehållande alla filer skapas) Härefter, gör en kopia på din gtr pits.mas och kopiera den till samma tempkatalog. Kör i cmd-fönster: mas2files.exe pits.mas pits (en katalog innehållande alla filer från gtrs pits.mas skapas) Härefter, kopiera alla filer från pitsbpr katalogen in i pits katalogen (den i temp) Skriv inte över några filer... Nu har vi en katalog, pits, som innehåller alla pits filer som behövs både för gtr och bpr. Återigen från ett cmd-fönster, kör: files2mas.exe pits pits.mas Det som sker nu är att alla filerna i katalogen pits paketeras till en ny pits.mas som innehåller filerna som behövs. När detta är klart, kopiera den ny-paketerade filen till din gtr2002season\tracks\pits katalog. Kom ihåg att ta backup på den gamla om något skulle gå snett. Hoppas detta förklarar lite hur man gör för att flyta bilar från olika moddar till gtr... _________________ Kalle Larsson |
![]() |
Racingsimulatorer
BPR inom 12 timmar....
|
1306 besök totalt |