Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2526 besök totalt |
Så som reglementet sett ut sen tidigare så måste bilen ha kat monterad om så krävs för att avgasreningen ska vara godkänd av bilprovningen (i praktiken bör väl detta innebära från 89 års modell).
Fast SBF har nyligen beslutat att alla tävlingsbilar ska ha katalysator i framtiden (sök i forumet eller på SBF:s hemsida för att se när det införs) och då kommer följdaktligen det att krävas av alla bilar i Roadsport, oavsett om bilprovningen kräver det eller inte. Följden blir alltså att du får köra omkring som du fritt vill på vägarna utan kat men måste ha den monterad när du tävlar i 15-20 minuter på en bana men så är det....! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Lyfter den här tråden med en relaterad fråga:
När katalysatorkravet träder i kraft även i Roadsport, hur blir det då för de bilar som redan har katalysator från fabrik? Måste man byta till en "SBF-kat" eller går det bra med den vanliga? För SBF-katen är inte e-märkt vad jag vet och är då egentligen inte godkänd hos bilprovningen, även om de inte kollar märkning på katalysatorer idag. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
http://web.sbf.se/regler/up/3/GT_Kat
|
||||
"om det är risk finns att motorn kommer upp i för hög temperatur skall det användas en fläkt som blåser i luft i kylaren" Inte för att klaga, men "finns" känns lite överflödigt. _________________ Martin Engström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2526 besök totalt |