Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Katalysator?
2526 besök totalt
Fredric G
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Katalysator?

Måste man ha katalysator monterad i Roadsport? Står i reglementet att bilen skall klara en besiktning hos SBP men ej när det gäller motor effekt.

_________________
Fredric Gustafsson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Så som reglementet sett ut sen tidigare så måste bilen ha kat monterad om så krävs för att avgasreningen ska vara godkänd av bilprovningen (i praktiken bör väl detta innebära från 89 års modell).
Fast SBF har nyligen beslutat att alla tävlingsbilar ska ha katalysator i framtiden (sök i forumet eller på SBF:s hemsida för att se när det införs) och då kommer följdaktligen det att krävas av alla bilar i Roadsport, oavsett om bilprovningen kräver det eller inte. Följden blir alltså att du får köra omkring som du fritt vill på vägarna utan kat men måste ha den monterad när du tävlar i 15-20 minuter på en bana men så är det....!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1896



Lyfter den här tråden med en relaterad fråga:

När katalysatorkravet träder i kraft även i Roadsport, hur blir det då för de bilar som redan har katalysator från fabrik? Måste man byta till en "SBF-kat" eller går det bra med den vanliga? För SBF-katen är inte e-märkt vad jag vet och är då egentligen inte godkänd hos bilprovningen, även om de inte kollar märkning på katalysatorer idag.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Victor. skrev:
När katalysatorkravet träder i kraft även i Roadsport, hur blir det då för de bilar som redan har katalysator från fabrik? Måste man byta till en "SBF-kat" eller går det bra med den vanliga? För SBF-katen är inte e-märkt vad jag vet och är då egentligen inte godkänd hos bilprovningen, även om de inte kollar märkning på katalysatorer idag.
Sista stycket här kan ge lite hjälp:
http://web.sbf.se/regler/up/3/GT_Katalysator.pdf
Citat:
I de fall där en tävlingskatalysator (med ONS eller FIA homologering) monterats, har den levererats med ett
uttag för mätning av Co-halten före katalysatorn. För att det ska vara möjligt att mäta på samma sätt, på en
original, till bilen homologerad katalysator, ska ett mätuttag monteras före katalysatorn även på dessa.

På bilar som i original har ett mätuttag, krävs det inget extra. Viktigt att påpeka är, att mätuttaget ska vara
åtkomligt från motorutrymmet eller under bilen så att en anslutningsnippel kan monteras i mätuttaget.
Min tolkning är att det helt OK att köra med orginalkat, men den skall förses ett mätuttag för att kunna mäta minskningen av Co-halten över katten. Den måste kunna halvera Co för att vara godkänd.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004
Inlägg: 170



Niklas Falk skrev:

http://web.sbf.se/regler/up/3/GT_Katalysator.pdf


"om det är risk finns att motorn kommer upp i för hög temperatur skall det användas en fläkt som blåser i luft i kylaren"

Inte för att klaga, men "finns" känns lite överflödigt.

_________________
Martin Engström
Citera
Allmänt banåkaforum
Katalysator?
2526 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande