| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Leakdown - byggt en testare
|
1 besök senaste veckan (9167 totalt) |
|
Har byggt mig en leakdowntestare, inte för jag har ngn direkt behov vad jag känner till utan mest för att jag är så nyfiken på hur min hemmabyggda två säsonger gamla räsermotor står sig mot orenoverade gatbilsmotorer. Själva testaren var rätt enkel att bygga (ska ordna bild på den) men det som verkar klurigt är att få motorn att stå stilla i med aktuell cylinder i övre dödpunkt. Jag provade att ställa motorn rätt så gott jag kunde och la sen i låg växel och drog handbromsen. På första försöket så rörde sig bilen. Provade med högre växel och då hände samma sak. När jag skulle prova en tredje gång så drog jag nog sönder handbromsen... Räknade föresten ut att vid veven i 90° så genererar 2-litersmaskinen ca 180 Nm... Nu var det en 3-litersmaskin (4 cyl) jag testade på så den genererar väl närmare 250-300 Nm då vid 7 bar.
Hur brukar man göra? Är det jag som måste bli bättre på att hitta övre dödpunkt mer exakt eller är det mer rejäl låsning av vevaxeln som behövs (dvs av med startmotorn och låsanordning som skruvas fast?) _________________ Pär Hylander |
||
|
Har du motorn exakt i td så har du endast tryck rakt nedåt. Testa att hålla emot fram på veven om det går, annnars funkar som sagt var mejsel i kuggen om du kommer åt. Som sagt var så behövs det ingen stor kraft om motorn står i rätt läge.
_________________ Jonas Edling |
||
|
Ja, momentet borde bli attans litet vid små felställningar tycker jag oxo, trots det ville min handbroms inte hålla emot. Men det kanske är glappet i drivlinan som gör att felställningen blir stor innan det börjar ta emot?
Hylsa och t-handtag på vevaxelns skruv vid remskivan borde funka, men det känns farligt för skulle man misslyckas så kan det ju bli en j*kla smäll när det snurrar till. Skruvmejsel mot kuggkransen får nog inte lika stora följder. Känns iofs som det är en sån sak man ska vara två som gör, jag har nog för få händer och armar för att få till det säkert på egen hand. Alternativet är klart låsning vid startmotorn. _________________ Pär Hylander |
||
|
du måste vara säker på att du är i ö.d en svetstråd i tändstiftshålet för att mäta t.ex..
jag har hållt emot på bulten till remskivan... tog du hänsyn till vevstakens vinkel när du räknade ut vinkeln??
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
När jag varit med och gjort leakdown på flygmaskiner så håller man i prOpellern. När vevstaken står rakt ned mot vevslängen så behövs det som sagt ingen kraft alls att hålla den still, men om man vrider den liiite så är det bara att släppa taget och ta ett steg bakåt
_________________ //Mikael Jardstam |
||
|
Re: Leakdown - byggt en testare
Efterlyser en liten enklare byggbeskrivning/mtrlbehov oxå
mvh /Micke _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||
|
Har ju tagit bilder och glömt ladda upp dom
Ska bättra mig.
Byggbeskrivnign kan ju knappast behövas, det bilderna visar precis hur den ser. Kan nog iofs fixa fram ett kit med komponenter för strax under en femhundring. Montaget tar mindre än kvart.
Jo, jag har nog hyggligt grepp om hur det där med utväxlingar fungerar... Att jag valde att prova med låg växel var för att minska transmissionsglappet, på hög växel kan motorn vrida rätt sig mycket innan alla glapp har kommit till ändläget. _________________ Pär Hylander |
||
|
Kan du inte bara sänka trycket du matar in i cylindern? om det läcker så läcker det ju vid låga tryck också, fast kanske lite svårare att mäta.
Eller finns det nåt speciellt argument att ha så högt tryck som möjligt? (Typ, att annars tätar inte ventilerna som de ska) _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
undrar vad du komfram till med testet ?
hur mycke läkte den och borde det inte vara ide att kolla om den läcker i nedre dödläget ? eller har ventilerna öpnat då ? (sen lite OT men hur mång bars tryck är det i cylindern när förbräningen är klar ? (tänkte att det borde vara betydligt mer än 7bar när bara kompet borde ligga på mer än då) _________________ // Mikeal Rylen |
||
|
Ja, man skulle kanske använda längre tryck så att det blir mer lätthanterliga vridmoment. Jag fått intrycket att dom på andra sidan golfströmmen brukar använda 100 pund per kvadrattumme (psi) vilket väl i runda slängar är 7 bar. Men det kanske mest är för det blir lätt att räkna då? Använder man lågt tryck ska man nog välja en manometer med lägre skala för bättre upplösning.
om man ska göra som Göran skriver så borde det ju vara fördel att använda lägre tryck för att kunna hantera dom stora momenten det blir. Eller bör man isf balansera momentet genom att trycksätta en annan cylinder vars kolv är på väg på andra hållet? I undre dödläget är väl ventiler alltid öppna? Med vassa kammar är det väl dessutom öppet rätt långt innan? Fast å andra sidan har man ju intresse av ett leakdownvärde om ngn ventil ändå är öppen? _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag ser inte hur hela konstruktionen ser ut men det skall vara två mätare med en smal passage mellan, typ bränslemunstycke. Man mäter tryckskillnaderna mellan mätarna och får på så vis en procentuell läckagesiffra för cylindern. Det blir alltså ett förhållande mellan munstycket och läckage i en cylinder som gör skillnaden mellan mätarna.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
om man har bara en mätare kan man väl helt enkelt mäta tiden det tar för trycket att sjunka t.ex. 1 bar när man stängt lufttillförseln.
Man kan inte snurra samtidigt då utan får prova med stillastående kolv i flera positioner om man vill mäta även cylinderloppets läckage. Fråga: -är inte ventilernas läckage av högre ordning än kolv/cylinderläckaget? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
Man kan naturligtvis få till en mätning med en mätare. Problemet är att det då inte finns någon referens att ställa sitt resultat mot. Om vi säger att sämre än 90% läckage inte är acceptabelt, vad har vi då för jämförelsevärde med tiden på klockan? Jag säger alltså inte att man inte kan göra så, jag gör massor av liknande saker själv, men man får vara medveten om den ev problematik man kan stå inför. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
om man endast har en mätare så kollar man vilket tryck det är på mätaren med stängt utlopp. Öppnar man sen kranden så ser man hur mycket trycket sjunker och även då hur mycket läckage man har någonstans.
Denna metod är inte lika bra som om man har en testare med dubbla mätare, man får hålla reda på kompressorns tryck så att det inte sjunker medans man håller på... MVh Jonas _________________ Jonas Edling |
||
Precis så har jag resonerat. Konceptet bygger på att antagandet att tryckreduceringsventilen ger ett hyggligt konstant tryck och att tryckfallet i slangarna fram är osignifikant. Skulle det visa sig inte fungera får jag komplettera med en manometer till före strypningen. Idag är tanken att stänger jag ventilen efter manometer som minskar flödet och därmed tryckfallet till noll över strypningen och därmed visar manomenter trycket från kompressorn. Strypningen är borrad i en blindad dubbelnippel som sitter mellan snabbkopplingen och t-röret. Har borrat ett 1 mm hål. _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (9167 totalt) |