| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsservo! Ett måste, eller...?
|
2 besök senaste veckan (7889 totalt) |
|
Bromsservo! Ett måste, eller...?
Hej Jag och SBP tycker olika angående bromsservons vara eller inte vara i min bil. Bilen är en Ford Escort mk1 -73. För att registreringsbesiktiga bilen med utbytt motor så står det i deras regler att den måste ha bromsservo. Måste man alltså det? Jag har bytt huvudbromscylinder mot en med större diameter och därför fått en annan utväxling på bromspedalen. Man kan därför utan större problem få upp bromskraften utan servon. Kan någon reda ut detta åt mig. Är det så illa att jag måste sätta dit en bromsservo? Jag har varken plats (eller lust). Vad för alternativ finns det. Jag känner inte för att bygga om bromssystemet ännu mer... >
Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
|
Korrekt.
Men jag har även bytt till 4-kolvsok fram med större anläggningsyta så det kompenseras ganska bra där. Bak har jag justerat detta med en bromsreduceringsventil. /L _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
|
Hmm inte riktikt med varför redusering bak, pga att om std är kvar bak så borde det bromsa sämre där med lägre tyck pga den större diamtern på huvudsylinden. Men skit samma.
SBP har ett annal grejor som måste uppfyllas på div bilar för de skall gå att besiktiga med mer motor. Tex mitt saabas måste ha lägst 4,5:1 i totalutväxling på 4an med mer än 100hk. Jag har frågat varför, men inte fått något svar
Förmodligen är det samma sak med din Fåååård, konstig regel som MÅSTE uppfyllas. _________________ Johan Sjölinder |
|
Hej Lars,
Låter som du micklat runt lite med ditt system i lite olika riktningar. om vi antar att allt var frid och fröjd med orginalsystemet (lagom pedalkraft och bromsbalansen rätt) så byter vi först ut huvudbromscylindern till en större. Det ger dig en högre pedalkraft för att få samma bromstryck. Hur mycket större är den? Hursom sitter vi med en högre pedalkraft för att komma till fullt bromstryck. Sen byter vi ut framoken mot större. Du skriver att anliggningsytan är större. Det intressanta är hur stor kolvarea ditt ok har. Eftersom det är en fyrkolvare är det sannolikt att kolvarean är större än på ditt gamla ok. Då förskjuts din bromsbalans frammåt och på grund av att den totala kolvarean på bilen ökat kommer pedalkraften att sjunka något. Men följden bilr att frambromsarna kommer låsa före bakbromsarna eftersom balansen är skjuten frammåt tack vare de större kolvarna. Då monterar vi in en reducerventil bak. Som minskar trycket ännu mer bak och som inte reducerar pedalkraften alls. Som det verkar har du både pajjat din bromsbalans och fått en högre pedalkraft. Mer tungtrampat och med konstanta framhjulslås. om det inte är så att du bytt ut 155:orna mot slicks och beläggen runt om mot något racebelägg med högre friktion, då skulle det kunna fungera rätt hyffsat på bana... men att SBP grinar förstår jag. Enklaste är att göra lite bromskrafts- och bromsbalansberäkningar och visa upp att det är schysst gjort, för du har väl inte bara gissat dig fram när du bytt prylar? / Jonas Jarlmark |
|
Ska bilen reggas med stöd av Fords generella intyg måste man följa de kraven som finns uppställda där, som Fuling är inne på. Vettiga eller inte - du kanske ska vara glad att de inte kräver intyg på att drivaxlarna är från Lotus-Cortina och kränghämmaren från Escort Twincam också ;-)
Alternativet är att regga bilen som ombyggt fordon och gå via SFRo. Då bedömer man bromsverkan och pedalkraft istället för att kolla mot en 30 år gammal lista... När det gäller Saabs krav på utväxling hör det troligen ihop med vilken belastning som bilen utsätts för via motorns vridmoment. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Angående bromskraften fram/bak.
Jag har bytt till racingbelägg och kör på 185 respektive 205 R-däck. Anledningen till bromsreduceringsventilen bak är p.g.a att jag låste upp bak innan jag låste fram. Därför satte jag dit denna reduceringsventil och ställde in den så att det låter fram först innan det låser upp bak. Bromskraften mättes av SBP till Vänster fram 1,1 Höger fram 1,0 Vänster bak 0,8 Höger bak 0,7 om jag ska besiktiga den via SFRo, vilka krav måste vara uppfyllda då? Följer ni också de 30 år gamla papper som SBP lutar sig mot? Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
|
Bra,
Då har du koll på att bromsbalansen är rimlig. Om pedalkraften är i närheten av original så borde bilen tekniskt sett inte ha några större problem. Det som också är intressant med mer motoreffekt är att få bättre kylning och mer massa att fördela bromsenergin på så man kan ta hand om den ökade rörelseenergin. Jag antar att dina främmre ok har följts åt av större skivor, eller? Har du trummor bak? Det skulle förklara en del av fenomenen. Hur som haver så spelar inte servot existens någon roll om man inte behöver pedalkraftshjälp. Behöver du inte det är problemet helt av den byråkratiska typen och där gäller tyvärr inte logikens och naturens lagar... / Jonas Jarlmark |
|
Nej, SFRo använder inte dem mer än som en guide. Normalt sett bedömer man komponenternas prestanda, och då är Fords intyg en "lägstanivå" på vissa saker - till exempel så vet man att det "duger" med 240 mm solida skivor, tvåkolvsok fram och 8" trummor bak för 150 hk, så med 260 mm ventilerade skivor, 4-kolvsok (eller Sierra/Scorpio-ok) samt skivor bak kan man oftast tillåta mer effekt. Men kravet på servo är inte så noga bara pedaltrycket är sansat och retardationsvärdena blir okej.
Men det kräver ju också att bilen är ändrad i tillräcklig grad (bytt motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Bromsarna fram består av ventilerade Capri 2,8 skivor. Jag har tyvärr inte uppgifter vad för diameter de har. Bromsoken är Austin Princess 4-kolvsok.
Bak har jag original trumbromsar. Tycker att det borde räcka. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
|
240 mm, är Capriskivorna. Bakbromsarna räcker i och för sig för runt 150 hk men du måste ju byta dem för att bilen ska klassa in som ombyggt fordon. En variant på ett rätt enkelt byte är att klämma dit trummor och sköldar från Sierra, fördelen då är bland annat att det blir lättare att hitta reservdelar...
Tyvärr är ju din bil lite i ett gränsland mellan ändrat fordon och ombyggt fordon. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Jag har precis fått svar på Bilprovningen att de inte vill registrera den med min ombyggnation.
De klassar den som ombyggt fordon och hänvisade mig till SFRo. Enligt mitt tycke så ligger jag på "rätt" sida om gränsen för ombyggt fordon och att en registreringsbesiktning skulle räcka. Detta håller dock inte min station med om. Se här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21327 för en beskrivning på vad jag gjort... Jag är lite ovillig att lägga ut nästan 5000 kr för att registrera den som ombyggt fordon. (3700 kr till SFRo, 250 kr för vägning och 950 kr för regbesiktning). Detta garanterar ju inte heller att bilprovningen ska godkänna bilen om jag är rätt informerad. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
|
Som jag ser det har du två huvudalternativ;
1. Utnyttja möjligheten att INTE ta den som ombyggt fordon - din station verkar ju gå med på det. Du får troligen montera bromsservo för att lyckas men du sparar pengar på att inte behöva SFRo-besiktning. Plats går att lösa, om inte annat med separata servon som i Lotus-Cortina. 2. Kör som ombyggt fordon men bygg om ALLT du ändå kommer vilja ändra samtidigt (bromsvåg till exempel). Då får du prata med "din" station och säga att ASB centralt anser att bilen är ombyggt fordon. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Jag var nog lite otydlig.
Min station anser att den ska besiktigas som ombyggt fordon. De tänker inte registrera den som omgjord. Det verkar inte som om en bromsservo får dem att ändra sig. De tycker att jag byggt om så pass mycket att den ska klassas som ombyggt fordon. Jag håller dock inte med... Tanken är att senare montera i en bur i bilen, men det hade jag tänkt skjuta på framtiden lite. Detta för att jag vill få ut den nu i vår, och börjar jag bygga mer på den nu så kommer den kanske inte ut till sommaren (om jag känner mig själv rätt...) /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
|
Ah, då förstår jag. Testa en annan station eller överklaga men tyvärr är nog chanserna rätt små eftersom du har "gått utanför" Fords intyg genom att använda andra bromsar fram.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Bromsvåg.
Fördelen med Escorten är ju att det finns en billig bromsvågsat, Jag besiktigade en Escort enligt Fords anvisningar (Den som jag nämde från Norrköpings GP) men jag lurade bilprovningen bromservot var aldrig inkopplat !! och om jag inte mindes fel så var kravet bromservo bara på framhjulen ? Mitt råd strunta i SFRo lägg pengarna på ett färdigt pedalställ med bromsvåg köp ett från Rally disign 167£ och följ SBF/Fords anvisningar, har du bara typat om den så är det i stort sett fritt fram sen vid nästa besikting. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
|
Per, de billiga bromsvågar som du nämner, har de bromsservo också? Eller menar du att de ersätter bromsservon?
Fords lista på modifieringar är enligt följande (Tack Gustaf för denna listan): ÄNDRING AVSER 150 HK DIN FRAMVAGN: Krängningshämmare och fjäderben av s.k "Heavy Duty" typ BAKVAGN: 1/2" sänkningsblock BAKAXEL: Momentstag och drivaxlar från Cortina Lotus BROMSAR FRAM: 245mm skivor, servo och belägg ferodo DS 11 eller motsvarande BROMSAR BAK: 230mm trummor, 45mm backbred och belägg Ferodo VG 95 eller motsvarande De avsteg som jag har från denna specifikationen är följande: - Ingen krängningshämmare, men reaktionsstag monterade istället - Ingen bromsservo. - Skivorna fram mäter 240mm men är ventilerade - original trummor bak Vad gäller skivorna fram så tycker jag att de jag har borde räcka för syftet. Bak kan jag ju sätta dit större trummor utan större problem. Det som jag mest funderar på nu är om jag måste besiktiga som ombyggt fordon. Är det så illa att p.g.a att jag har andra bromsok fram, växellådan är bytt, kardanen bytt och huvudbromscylindern bytt så måste den klassas som ombyggt fordon? Jag kommer ju (om jag får dit en bromsservo) uppfylla besiktningens lista... Kanske ska höra efter med den sista stationen här i Gbg vad de tycker. Modifieringarna jag har gjort ser ju värre ut på pappret än de är i verkligheten. Weberförgasarna på motorn sticker ju i ögonen också... /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
|
Formellt sett, så är bilen inte ett ombyggt fordon (det är för få ändringar) utan ett ändrat fordon. Ändrat fordon kan strikt sett egentligen godkännas på två (med ett tredje inom parentes) sätt;
1. Det är ändrat i enlighet med tillverkarens generella intyg (alltså Fords lista) 2. Om det inte är ändrat enligt tillverkarens intyg när det gäller exempelvis bromsar krävs bromsprov (egentligen från VTI/godkänd instans) (3. som punkt 2 men med enskilda tekniska utlåtanden från SFRo - alltså inte en hel SFRo-besiktning utan exempelvis endast bromsprov - denna möjlighet används knappt i praktiken) Din bil faller alltså strikt sett under punkt 2, och de bromsintygen är snordyra. Jag tror att Bilprovningen vill vara "snäll" mot dig när de säger att du ska ta bilen som ombyggt fordon, de "töjer" en aning på reglerna om vad som egentligen kan klassas som ombyggt fordon för att du ska slippa skaffa dyra intyg från VTI. Bilprovningen vill inte själv göra en teknisk bedömning på om bromsarna utan bromsservo kan anses motsvara Fords "intentioner" i det generella intyget. Pedalställen med bromsvåg har inte servo. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsservo! Ett måste, eller...?
|
2 besök senaste veckan (7889 totalt) |

