| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
|
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (17540 totalt) |
Det händer ibland att turboåkare stressar grejorna för hårt. Vissa bygger en motor för 500 hk med en turbo som är bra till detta. Sedan kommer man på att 750 hk faktiskt är mycket roligare och skruvar upp trycket. Kanske t o m laddar med lustgas. Motorn kommer att gå med konstgjord andning och håller sig vid liv tack vare laddtrycket, men korken sitter i den lilla turbon och för små kanaler. Det blir väldigt varmt på avgassidan och man kyler förbränningsrummen med att mappa upp soppan. Då blir grenröret ännu varmare. Osv. Ofta är det koltopparna som smälter först. Kapuff! Billigare att bygga motorn rätt från början. Dagens macksoppa klarar inte värme alls. Isolera och se till att cirkulera soppan ordentligt. _________________ Olof Lagerqvist |
||||
Dagens sanning!!! det stämmer nåttså fruktansvärt även vid mindre HK _________________ AIexander StenvaII |
||||
Avesta Sheffield är finskt och heter outokumpu nu för tiden. 310 och 316 (2333 och 2343) är väl bara vanligt rostfritt respektive syrafast rostfritt och alltså inte alls framtagna med fokus på värmebeständighet? Materialen du nämner är väl däremot framtagna för att vara värmebeständiga och borde ju därför vara kalas! _________________ Martin Öling |
||||
|
Aha, jag beställde elektroder från Avesta Sheffield nu i veckan men det kan hända att nasaren vi vänder oss till på jobbet inte orkade förklara hur det ligger till.
2333 och 2343 är ju just som du nämner inte värmebeständiga. 253MA är det men har inte samma egenskaper som 2361 tex. Jag vet inte exakt men 2361 klarar värme där det är gaser inblandade i processen på ett annat sätt. I våra härdungar tex där man har en allksöns blanding av olika gaser för att uppnå rätt atmosfär sägs 253MA inte vara rätt material att använda tex. Hur det ställer sig i ett grenrör är jag inte kunnig nog att svara på men det kan väl inte röra sig om alpluft som passerar röret kan jag tänka mig.. Nåväl jag tillför inget till ämnet egentligen. Jag svammlar mest bara ugnarna på jobbet. Back to topic. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag svammlar en sista gång i den här tråden jag med
Svestmaterial sköter ett företag som heter/hette Avesta Welding och det är sålt och har alltså inte något med vare sig Avesta Sheffield eller outokumpu att göra mer: http://www.avestawelding.com/pages/P Så antingen var försäljaren lat och opålitlig eller så sålde han på er något junk med gamla loggan kvar på
Det där frågeställningen om hur aggresiva avgaser är (förutom att de kan vara ruggigt varma) tycker jag är intressant. Jag får för mig att de inte är så hemska, i alla fall inte med den kvalitet på sås vi har i Sverige (inge bly, lite svavel osv). Det skulle vara kul om någon kunde reda ut det. _________________ Martin Öling |
||||
Ahh. Det är jag som dåligt påläst. Det är Avesta Welding jag har beställt från. Jag trodde det var samma företag som Avesta Sheffield. Då var det utrett. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Kika in på dessa, finns mycket info om lämpliga stålsorter http://www.outokumpu.com/20259.epibr http://www.outokumpu.com/20259.epibr 2333 brukar räknas som värmebeständigt. 2333 betecknas dock 304H enligt ASTM. 310 är värmebeständig men inte 2343 vilket betecknas 316. |
||||
|
Nu har jag följt denna tråd ett tag och jag skickade mitt grenrör på Coating förra veckan, men det är inte frågan utan sen när jag får hem det ska jag sätta dit avgasbandage.
Jag har hört att man ska blöta det innan man sätter dit det? ska det ligga och dra i vattnet ett tag? eller ska man bara stoppa ner det i en hink med vatten sen börja snurra runt det? och varför ska man göra det? Tack för svar //Alex _________________ Alexander Sundquist |
||||
|
Tar upp en gammal tråd nu när mitt grenrörsbygge börjar bli klart, funderar också på om jag ska använd bandage eller ej! jag använder mig av syrefasta rör 2343 och
men det jag värkligen sitter å tänker på är om det skulle va till någon nytta avspänningsglödga grenröret efter att man har svetsat ihop det helt, för jag har märk att det "drar" sig riktigt årdentligt när man svetsar ihop alla 6 rören,
eller kommer det att uppstå spänningarna på nytt efter första hårda åkturen och sänningarna är tillbacka? andra problemet är väl var man skulle kunna göra det! för vanligt stål kräver 500-600C, kan tänka mig att rostfritt kräver enu högre temperatur eller hur!? _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||||
|
Per,
Linda bandage på avgaset där det är nära oljetråget (vet att det är nära org på Coupe), annars kan du få tråkigheter som koksning i oljetråget och i värsta fall motorras som följd och då är det inte så roligt längre med större avgas
_________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
|
<< 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (17540 totalt) |