Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nissan 200 S14/15 Elr toyota Celica GT-4
1994 besök totalt
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Banbil, busbil etc

vilken är den bilen som lämpar sig bäst på bana vad gäller väghållning/chassi etc??

Även vilken motor som har bäst trimpotential???

Har läst att gt4 motorn håller för ca 500-600hlk utan att behöva byta stakar kolvar etc samt har en skottsäker drivlina som tål mycket stryk!!!??? vad vet ni om det samt vad är det för dåliga resp bra delar i de båda bilarna

Mvh Pär

Här sen Feb 2004

Trimpotentialen är god på bägge..

Bägge är bra bilar, celican lite mer udda så den är ju kanske lite roligare på så vis..

S14 är ju ett enkelt konsept, rakställd fyra med bakhjulsdrift..

Celican är jobbig att mecka med, trångt som faan, vattenkyld intercooler som täcker motorn..
Mer prylar som kan paja som är dyra.

skulle nog byta stakar iaf..

drivlinan är stark, på min pajade differentialen i bakaxeln (dåligt servad ??), vet andra som haft samma problem.
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Har fått för mig att gt4 pallar lite mer med små medel men det är alltid struligt att meka med 4wd och tvärställt som jag antar att den är , usch vad trångt...

Längsmonterad och rwd är ju det smidigaste och bästa egentligen, drifting är ju möjligt med detta konceptet

vad har du för bil, lyckas inte utläsa det, stor skillnad på s14/s15 om du vet????

Pär

Karlstad
Här sen Apr 2003

Skillnad på S14 och S15:

S15 har kortare hjulbas (?)
S15 har 6 växlar (men lådan är svag jämfört med s14 lådan)
S15 har Torsen diff (s14 har visco)
S15 har lite annorlunda bakvagns genometri
S15 har 250 hk (s14 200 i Europa)

Det var väll de största skillnaderna. Finns hur många som helst men S15 är en ren vidare utveckling på S13 och S14 så mycket är väldigt lika.

om du bara ska åka fort kan du lika gärna köpa en S14 och uppgradera den med pengarna som blir över (inte för att jag kört någon s15 men det är min uppfattning)
om man ska gå på utseendet så är det ju upp till var och en vilken som är bäst.

S14/S15 vs Celica? om budgeten spelar in så är nog Nissan bilarna betydligt bättre. De är dessutom relativt lättskruvade.
Trim, coilovers, diffbroms, stora bromsar. Allt finns till Nissan för humana priser numera.

Västerås
Här sen Jun 2005

Vilken celica gt-4 är det du tänker dig??

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Mina upplevelser är iallafall att gt-four (med fyra runda lysen i fronten) inte är någon dräpare på banan iallafall. Faktiskt så att jag körde snabbare än polarens med min 318is runt mittsverigebanan.
Fina bilar, roliga på vintern, snabb rakt fram och i stan kanske men dom pallar inte så många varv runt banan innan turbon glöder och tiderna stiger. Kostar ju som bekant en schysst summa att få riktig ordning på så här tunga bilar dessutom.

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Marcus Nyström skrev:

Har inte S14 en 1.8l med 169 hk och S15 en 2.0l med 200 hk?

Toyotan lider nog en hel del av sin höga vikt på banan, har för mig att den väger 1600 kg...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

TPR skrev:
Marcus Nyström skrev:

Har inte S14 en 1.8l med 169 hk och S15 en 2.0l med 200 hk?

Toyotan lider nog en hel del av sin höga vikt på banan, har för mig att den väger 1600 kg...

Du tänker nog på s13, som har popuplysen å en motor som heter CA18DET (inte 100 på motorkoden, men 1.8 liter hursom)... å s14, s14a samt s15 har en SR20DET (som även sitter i Sunny GTi-R där tvärställd dock) på 2.0 liter.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

S14 mot GT-4 kan jag inte säga så mycket om, men S15 verkar iaf inte som ett vettigt alternativ. Du kan liksom köpa två fina S14 för en S15, och fortfarande ha råd med däck för ett par säsonger. Jag tror inte heller att en S15 är så mycket bättre att den har något att sätta mot ordentligt trimmad S14.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Pontus Fyhr skrev:
Du tänker nog på s13, som har popuplysen å en motor som heter CA18DET (inte 100 på motorkoden, men 1.8 liter hursom)... å s14, s14a samt s15 har en SR20DET (som även sitter i Sunny GTi-R där tvärställd dock) på 2.0 liter.

Hoppsan, det har du rätt i.
Alltid lär man sig ngt nytt!

Ska jag vara helt ärlig så hade jag missat att de hade släppt två modeller efter S13...
Googlade lite på S15 och den hade jag inte sett tidigare.
Eller så misstog jag den för S14, de är ganska lika...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

S15 är en uppdaterad version av S14. Närmaste vi i europa kommer en S15 är S14a som har andra framlysen och andra smådetaljer.
Största skillnaden är att S15 har bra mycket mer hästkrafter orginal och 6-växlad låda.

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tack för all info, mycket man kan lära av kunniga Rejsa Kompisar

Drömmen är ju en skyline GTS elr GTR thumbs up men den kostar ju dubbelt upp mot en s14 , kanske inte dubbelt men nästan, sedan är det ju det där med ekonomin och då lutar det ju åt s14 och bygga vidare på som är halva nöjet

Apropå 4wd och turbo så har jag haft 2st calibra turbo 4wd och de var ju inte roliga att meka med ur utrymmes synpunkt samt att det är mer som strular, ta bara en sådan sak som koppling på, bättre att byta däck bak på en rwd än koppling på en 4wd....

Det är nog s14 jag lutat åt för jag trodde det var s15 som hade annan kaxigare front men det är ju senare s14 ser jag...

Västerås
Här sen Jun 2005

TPR skrev:

nej celican väger bara ca 1400 kg har jag för mig. det är supran som väger ca 1600 kg.

Malmö
Här sen Apr 2004

olby skrev:
TPR skrev:

nej celican väger bara ca 1400 kg har jag för mig. det är supran som väger ca 1600 kg.

Stämmer!
Min gt4 95a vägde 1370 på vägverkets våg vid regbesiktning. Detta med halv tank.
Bilarna är hemska att skruva med, som tidigare nämts.
Jag tokkörde inte min gt4 på bana så det vet jag inget om. det enda jag vet är att jag aldrig kört en bil som håller sig så bra på vägen. Jämför jag men m3 e36 är det ljusår skillnad i grepp och väghållning samt styrning. Bromsarna mattades heller aldrig ner (4kolvs aluok 315mm skiva) En kul detalj var också att det sitter kyldiffuser till bakre diffen. Så nog har de tänkt ett steg längre. Dock har m3 bättre känsla i motor och bättre drag än gt4 i orginalskick.
Den generation motor som sitter i denna gt4 spricker tyvärr väldigt ofta i cylindrarna. Dock räcker det med helt orginalblock för att köra en hög 11 på strippen med helt orginal motor i en mr2. så potential finns det.
Hade jag stått och valt projekt idag hade valet inte varit vidare svårt......

M535i
Citera
GT4-R
Gävle,Bergen
Här sen Sep 2004

Re: Nissan 200 S14/15 Elr toyota Celica GT-4

Pär Moberg skrev:
Banbil, busbil etc

vilken är den bilen som lämpar sig bäst på bana vad gäller väghållning/chassi etc??

Även vilken motor som har bäst trimpotential???

Har läst att gt4 motorn håller för ca 500-600hlk utan att behöva byta stakar kolvar etc samt har en skottsäker drivlina som tål mycket stryk!!!??? vad vet ni om det samt vad är det för dåliga resp bra delar i de båda bilarna

Mvh Pär

Säg till om du vill köpa st205? Mvh Sveriges enda riktiga st205 säljare.

Håkan

www.GT4-R.com
Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens
Citera
Allmänt banåkaforum
1994 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande