Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad står GT samt GTI för?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4466 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Lars Falk skrev:
Lite GTI-OT, men apropå Citroen...
En annan beteckningsförvirrad fransos är Renault. Undrar vad deras TS, TX, RXE, GTL, GTE etc, etc... stod för. Franska kanske?

Åsså Volvos S och V. S40 och V40 skulle ju heta S4 och F4 från början (Sedan och Flexibel kanske?). Volvo S4 gillades väl inte av Audi kan man tänka, så då fick det bli S40 istället, och F40 är ju en Ferrari. Det blev V40 som man fick till Versatile...
(med reservation för att jag missuppfattat nå't...)



Klart franska bilar har franska modellbeteckningar.

Jag som altid trott att Volvo härmade VW med Variant i V40/V70

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kristian Larsson skrev:
Magnus L skrev:

den V6'a som eventuellt rymms i en CX är för liten för att vara realistisk

Fast Citroen var väl långt framme med en V6-modell av CX när Peugeot sa stopp, eller blandar jag ihop sjuttiotalsdräparhistorierna??



Utrymmena i en CX gör att inga V motorer är realistiska, inga längre maskiner än den fyra som är vanlig heller.

Däremot har Citroen haft V6-modeller utan att Peugot protesterat, SM som tillverkades under sjuttiotalets första halva, med maserati V6-a och vissa extremt ovanliga DS-coupéer med samma drivlina som SM.

Däremot var raka sexor inte helt ovanliga i "TA" modellerna under 30-40 och 50 talen, och det gjordes även ett antal DS-ar med B15- sexan, vilken inkräktade såpass mycket i kupén att man fick ett fikabord på motorn.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Då var det nog en XM då, för han hade först en V6:a och senare någon 4:a om jag hängt med rätt.
XM var väl en hyfsat ny bil då? (jag är dålig på citroen, det är nog mest tidigare modeller som ID 19, DS 21 och 23 samt CV2 som fastnat i mitt medvetande, även om jag var lite spekulant på en Xantia combi när de kom ut på marknaden)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17974



Magnus L skrev:
...DS-coupé...
Hur ser en sån ut? I mina ögon är DS sedan och kombivagnar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Citat:
Är alla 911 dispenssportbilar? I min ungdom vet jag att 912, 911 L och T klassades som standardbil i rally, Gr 1 och 2 men också i racing de första åren. men att 911 S klassades som GT. Men det kanske bara var olika itllämpning av dispenserna?


Ärligt talat vet jag inte men det skulle jag tro då måtten är desamma på samtliga modeller.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Magnus L skrev:
.............

Däremot har Citroen haft V6-modeller utan att Peugot protesterat, SM som tillverkades under sjuttiotalets första halva, med maserati V6-a och vissa extremt ovanliga DS-coupéer med samma drivlina som SM.

...........
Peugeot tog inte kontroll över Citroen förrän 1974, så SM hade de inget inflytande över.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Pär Hansson skrev:
Magnus L skrev:
.............

Däremot har Citroen haft V6-modeller utan att Peugot protesterat, SM som tillverkades under sjuttiotalets första halva, med maserati V6-a och vissa extremt ovanliga DS-coupéer med samma drivlina som SM.

...........
Peugeot tog inte kontroll över Citroen förrän 1974, så SM hade de inget inflytande över.


Precis.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Lennart Mäkinen skrev:
Magnus L skrev:
...DS-coupé...
Hur ser en sån ut? I mina ögon är DS sedan och kombivagnar.



Ja, men för rallyeändamål byggdes ett antal Couéer i olika utföranden, med kotrare hjulbas än den ursprungliga 318 cm.




http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/ds/ds-74.html

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Passat TS 1976?

Övermotoriserad? Jäpp! (85 hk)
Stor? Nja!
Bekväm? Självklart!
Lyxig! Absolut!
Tung! Nope!


Det är den sista jag kan komma på också.

Men uppenbarligen med det enda syftet att förvirra hette också Sirocco med 85 hästars motor TS

_________________
Johan Rådlund
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Magnus L skrev:



Det här måste ha varit bilen som inspirerade Mitsubishi att bygga sin Pajero Evolution.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:




Kraniels nästa bruksbil?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kraniel.com skrev:



Kraniels nästa bruksbil?



Nej där har du fel, detta borde bli din nästa bruksbil.




(tråden har redan spårat ur så...)

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



GTI...

Jag trodde det hette "is"...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Magnus S skrev:
kraniel.com skrev:



Kraniels nästa bruksbil?



Nej där har du fel, detta borde bli din nästa bruksbil.




(tråden har redan spårat ur så...)



Chapron Decapotable

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Fortsätter lite på OT-temat.

Hittade denna dekal i bakrutan på en DS i ett vinterveteranfordonsrally i helgen.



Borde visa den perfekta transportbilen för rejsfordonet.

Ber om ursäkt för att undertecknad inte kunde hålla sig borta från bilden...

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17974



JohanR skrev:
Citat:
Passat TS 1976?

Övermotoriserad? Jäpp! (85 hk)
Stor? Nja!
Bekväm? Självklart!
Lyxig! Absolut!
Tung! Nope!


Det är den sista jag kan komma på också.

Men uppenbarligen med det enda syftet att förvirra hette också Sirocco med 85 hästars motor TS
Försvann Renault 16 TS före 1976?
Apropå bekväma landsvägsfordon...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Inte mycket GTi över dessa pansarvagnar
Iofs inte bara plåt i dem men ändå.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Försvann Renault 16 TS före 1976?


Sedär, en ny kandidat. Nä, jag vet inte när den försvann.

När du nämner Renault, hette inte den "heta" modellen av Renault 5 just TS? och fanns senare än -76.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

JohanR skrev:
Citat:
Försvann Renault 16 TS före 1976?


Sedär, en ny kandidat. Nä, jag vet inte när den försvann.

När du nämner Renault, hette inte den "heta" modellen av Renault 5 just TS? och fanns senare än -76.

Renault 5 ts fanns åtminstone -88. 60 ystra pållar
Vi körde race med en sån förra helgen, den är död nu...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad står GT samt GTI för?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande