| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
rFactor problem..
|
4 besök senaste veckan (4488 totalt) |
|
rFactor problem..
Hej på er! Jag har fått ett mycket underligt problem. Mina fps har sjunkit drastiskt i rFactor! Hittils har jag kunnat köra med 80-120 fps och det har sett bra ut. MEN nu har det sjunkit till löjliga nivåer. Nu har jag tex 10-30 fps i rFactor. Kolla bifogad bild.
Jag har kört Adaware och Serach&Destroy för att kolla om jag har nåt skit på datorn. Jag hade lite med det är åtgärdat. Jag har avinstallerat och lagt på den senaste grafikkortsdrivrutinen från nVidia utan resultat. Jag har installera om rFactor ut någon förbättring. Jag har stängt ner Antivirus etc utan att det hjälper. Vad ska jag göra??? Det är ju så j-a bra tajming nu när vi ska köra i ligan. PS En sak som händer med min dator när jag startar upp den är att jag får pip från moderkortet. Ett kort-tre långa och en kort igen. Kan grafikkortet ha lagt av? Borde inte ha gjort det kan man tycka. Det är ett nytt 6800GT-kort. Detta är en hem-pc och jag har nyligen fått grafikkortet utbytt. När jag fick det ny kortet insatt har det flytit på mycket bra i spelen. DS _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
|
Glömde skriva att jag skruvat ner grafikinställningarna ordentligt i spelet. Jag har inte en enda Full eller High och får ändå dessa usla frames. Spelet blir ju ospelbart med så låga frames...
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Har du kollat om försämringen i fps bara förekommer i rFactor? Annars låter"pipet" låter lite oroväckande... _________________ Johan Ulff |
||||
|
ljudkortet kan förstås spela en roll ifall du får mer fps utan ratt, men med tanke på pip pip så kanske kolla att processorn går på rätt hastighet.
|
||||
|
Niklas, du har skrivit att problemet är löst. Men du har inte skrivit VAD själva lösningen är.
Jag har för mig att du beskrivit lösningen i SSR:s forum, men inte här på rejsa. Jag kommer inte åt RSC från jobbet, så jag kan inte läsa vad du gjorde för något.
Dela med dig av din nyfunna kunskap!
_________________ // Thomas Granbacka ZZ Racing International |
||||
|
Jo, det har han:
När han drog ut ratten gick fps:en upp till 71 enligt skärmdumpen. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
Jag läste bara urprungsposten och letade en edit i den...*harkel* Följdfråga. Vad hände sen Niklas? Kopplade du in ratten igen och FPS:en höll sig kvar eller dök den igen? Det behöver ju inte vara ett rakt motsatsförhållande. Ratt i = dålig fps. Ratt ur = bra fps. Det kanske räckte att man "sparkade på USB:n" lite genom att dra ur och koppla in ratten igen. Jag lider också lite av dålig FPS på vissa banor. T.ex har jag KASS fps på Birmingham när jag kör online med F3-modden (v1.2). Men inga problem med rF3. Och antalet bilar spelar ingen avgörande roll. Jag hade problem om det var jag och bara en 2-3 förare till. Offline, inga som helst problem. Ska försöka testa Birmingham med F3-modden och prova att köra helt utan FF (både i spelet och lite hårdare genom att koppla ur strömkällan...om det funkar.) och i sista fall koppla ur ratten. Många av de FPS-problem jag upplevt skulle man kunna fylla ett X-files avsnitt med. Klart ockulta saker. Men jag är glad för det. För som oftast funkar det ju.
_________________ // Thomas Granbacka ZZ Racing International |
||||
|
F-N!!!!!! >
Då var det tillbaka!!!!!!!!! I söndags körde jag Birmingham i ligan och hade ca 100 fps. Nu när jag skulle in och kika igen så har jag 10-15 fps!!! Detta oavsett om jag drar ur ratten eller ej! Jag blir så trött!!!! Ska prova att installera om ratten så får vi se. Men jag kan inte hosta (eller köra över huvudtaget) om det ska vara så här. Pipet, (1-3-3-1) betyder enligt Phoenix hemsida att det är nåt skit med minnet. Det måste vara nåt med det för att jag märker att hårddisken börjar gå lite tungt när det blir så här. Det knepiga är att jag kört Memtest över en natt och det var inga problem. Samtidigt så går datorn och köra och så. Det är bara ibland som det blir så här. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Testa en standard lösning: Plocka av skalet och tryck på minnena lite för att se om det verkligen sitter i sina socklar. Likadant med grafikkortet. När du får pipen, hur mycket minne registreras då? AGP eller PCIx? |
||||
|
Jag har provat att trycka till på minnena, byta plats på dem, byta slottar. Inget hjälper.
Förut startade datorn ok, men sen hände nåt och det blev så att datorn inte startade ibland. Sen har det egentligen blivit värre. Nu startar den inte alls. Det knepiga är ju att de gånger då den startat har den fungerat kanonbra. Körde Memtest och inga problem dök upp. Det som händer nu är följande: 1) Trycker jag på startknappen så startar datorn upp men kommer aldrig till BIOS-bilden. Det kommer inget på skärmen. DVDn startar, hårddiskarna startar, fläktarna startar etc. Men inget mera... 2) Håller man sen ner startknappen så stängs datorn ner. 3) Sätter man sen på datorn igen så kommer pipet 1-3-3-1 vilket betyder "28 Autosize DRAM". 4) och så håller det på....suck Jag ska ringa Fujitsu-Siemens support idag. Det är bara så trist att behöva vara utan speldator i 2 veckor. (Jag skriver detta på den bärbara som jag har i jobbet) Det där med grafikkortet har jag inte provat. Det ska jag göra. Det är ett 6800GT kort av typen PCIx. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
|
Hej Niklas.
Sorgligt att läsa om dina problem. Det verkar konstigt att det helt plötsligt inte funkar. Jag kanske kan guida dig rätt oxå. Hör av dig på PM eller mail om det inte löser sig. Men efter dessa iaktaganden och det faktum att Memtest funkar felfritt och felet uppkommit helt "out of the blue" så skulle jag nog testa att byta nätaggregat. De är kända för att bidra med bisarra problem. Har du ett liggandes inärheten så rekommenderar jag verkligen ett byte (som test). En idiotisk fråga men... har du överklockat burken? Lite specar på datorn kan hjälpa... du kanske har överklockat den utan att du vet om det... ställt fel på någon bus- eller minneshastighet i bios eller något sånt skummt. _________________ Henrik Rosén |
||||
|
m00ndancer hjälpte mig lite ikväll. (Tackar!!) Med allra största sannolikhet är det nätagget...Det trodde du också Liverpoolarn.
Mitt nätagg är på 350W och vi räknade ut ikväll att jag troligen låg över 350W på min Prescott maskin... Så jag får se hur jag gör...Jag återkommer... _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
|
Låter väldigt knepigt Niklas. Eftersom datorn vägrar att boota stundtals så kan man ju nästan utesluta att det är något som har med mjukvaran att göra. Nätagget ligger väl nära till hands som många redan nämnt, speciellt om det utges vara 350W. Den egentliga effekten brukar ju i sådana fall vara närmare 250-300W, vilket väl kan vara lite snålt för Prescott + 6800GT skulle jag tro.
Jag kan bara hålla tummarna för att problemet löser sig om du testar ett nytt nätagg eller köpet ett nytt, om inte så får vi klura ut en ny lösning. Lycka till! _________________ Michael Claesson |
||||
Niklas: om du ska köpa ett nytt agg så tänk på att allt e inte Watt i ett nätagg... Jag hade tidigare ett Q-tec-"ala-crap" från Kjell&Co på 500W + ett AT-agg på 200W för fläktar o hårddiskar (min gamla Barton 2500 o mitt 9800Pro klockades ganska duktigt, så strömmen gick nog åt!)... men strömmen fluktuerade en hel del vilket gjorde att det började dumma sig oxå så det slutade med att jag köpte ETT (1) Tagan 530W Easy-connect... Och himlans vilken skillnad det blev!! Nu när jag kör min A64 3700+ i 2,7GHz och mitt Geforce 7800GT överklockat tillsammans med 4 hårddiskar, dvd-spelare och dvd-brännare och 5 fläktar... då rör sig inte spänningen märkvärt i Motherboard Monitor. Så kvalitet ! _________________ Henrik Rosén |
||||
Det nätagget som sitter i Niklas dator lämnar 25A på 12v railen, vilket teoretisk skulle kunna gå. problemet är att han lastar nätagget max i princip hela tiden. Risken med det är att han kan få läckström och att hela datorn går sönder komponent efter komponent. Han har redan fått byta grafikkortet. |
||||
|
En fråga från en som inte är så haj på detta med att överklocka...jag har en 3,4Ghz,1024DDR2 RAM,dubbla hårddiskar på 300Gb tillsammans,GeForce 6800GTo,DVD-rom,DVD-brännare,EJ ÖVERKLOCKAD och min burk funkar klockrent.Niklas har sett den med egna ögon och blev förvånad att jag har så hög FPS.I PCC modden till rFactor så ligger jag och pendlar mellan: 150-drygt 200 FPS.om jag nu skulle överklocka den så är det ens märkbart för min del?Eller är det att chansa lite grann?
|
||||
![]() |
Racingsimulatorer
rFactor problem..
|
4 besök senaste veckan (4488 totalt) |