Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 TURBO -94 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31902 totalt)
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Du ser pinnen 4 på översta bilden, borde det inte gå att ha dubbla såna istället för att boxa axeln?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Lacka fälgarna mörka tycker ja

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
t16 skrev:
Du ser pinnen 4 på översta bilden, borde det inte gå att ha dubbla såna istället för att boxa axeln?


Njae, blir nog lite trångt skulle jag tro.
Men dubbla krängningshämmare borde gå att få dit.


Angående fälgarna lutar det nog åt att lacka dem mörka.
Detta är dock inte prioriterat, men får jag lite pengar över i vår så...

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 977



Magnus 2074 skrev:
Det är en kompis till mig.
Att han inte har synts till så mycket i Nyköping är väl att så snart bilen är nästan klar och de flesta problem är utsorterade väl till hösten......får för sig att bilen ska byggas om radikalt under vintern, med nya problem som tar ytterligare en hel sommar att reda ut.
Nädå, i år tror jag faktiskt att den kommer fungera riktigt,rikitgt bra. Har den förhoppningen iaf....vill ju åka med mera än förra året!


Nu ska du inte vara elak, Magnus!
Fast ska man vara riktigt ärlig, så har du nog lite rätt i det du säger...

Men, den här vintern så blir det ju inga större ombyggnationer, jag ska ju inte bygga om motorn igen, iallafall.......
Blir bara lite finputsning av nuvarande konceptet

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
fuling skrev:
Mörkt är perfekt, då slipper man tvätta fäljarna så ofta

Magnus:
Du skall mäta lite, hmm SKALL sa svinsliten

Kolla på bilden.
1. från hjulcentrum till infästingen i karossen(cc måtten)
2. fjäderläge till infästingen i karossen((cc måtten)

Måtten skall mätas gäms med bilens längslinje.


Här kommer äntligen lite mått.
1. 370mm
2. 265mm

Mvh Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Roligt att läsa om SAAB:ar på rejsa

Jag undrar varför du tagit bort balansaxlarna?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3417



Freddan72 skrev:
Jag undrar varför du tagit bort balansaxlarna?


Varför ha extra vikter som roterar - samma som att lätta svänghjulet. Dessutom är balansaxelkedjan inte så värst stöddig och kan i värsta fall gå av vid hård körning...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



De fyller ju en funktion. Blir inte motorn väldigt obalanserad och vibrerar mycket?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3417



Har för mig att jag läst att de bara har en funktion upp till ca 1800 rpm och är med andra ord bara en bekvämlighetssak som jag tror Magnus inte lägger så stor fokus på. Saab gjorde faktiskt en snik-variant av denna motorn med endast insprutning och hade då ett motorblock med annan gjutning helt utan balansaxlar. Tyvärr har detta block inte färdiga uttag för kolvkylningen annars hade dessa snik-block varit värda ganska mycktet bland "lättningsligan".

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Märkte faktiskt ingen större skillnad på vibrationer före och efter att jag demonterade balansaxelkedjan.
Sen skiljer det sig säkert en del från motor till motor pga toleranserna från fabrik....kanske har ett bra balanserat ex i min?
900:ans/9-3:ans motorfästen är dessutom rätt mjuka (för mjuka!) och dämpar en hel del bara dom.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Magnus 2074 skrev:
t16 skrev:
Du ser pinnen 4 på översta bilden, borde det inte gå att ha dubbla såna istället för att boxa axeln?


Njae, blir nog lite trångt skulle jag tro.
Men dubbla krängningshämmare borde gå att få dit.


Angående fälgarna lutar det nog åt att lacka dem mörka.
Detta är dock inte prioriterat, men får jag lite pengar över i vår så...


Tänkte att man kunde sprätta upp och svetsa om jämnte den andra pinnen, men det kanske är ide att bygga en ställbar krängare?

Räserbilar ska ha vita fälgar! gärna mångekrade.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
>t16

Jo, en ställbar krängare står högt upp på önskelistan.
Men smakar det så kostar det.....Sellholms ville ha över 3000kr för ett kit komplett med knivar.

Angående fälgarna är jag kluven.....tycker både vitt och svart är snyggt. Har fått bra pris på pulverlackering och kommer lämna bort fälgarna om 2 veckor. Har tills dess på mig att bestämma färg.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Mutte
Jönköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 39



Mats Friberg skrev:
Har för mig att jag läst att de bara har en funktion upp till ca 1800 rpm och är med andra ord bara en bekvämlighetssak som jag tror Magnus inte lägger så stor fokus på. Saab gjorde faktiskt en snik-variant av denna motorn med endast insprutning och hade då ett motorblock med annan gjutning helt utan balansaxlar. Tyvärr har detta block inte färdiga uttag för kolvkylningen annars hade dessa snik-block varit värda ganska mycktet bland "lättningsligan".


Dessa "snik-block"(B206 som dom heter) är ganska populära trots avsaknaden av kolvkylningsmunstycken. T ex har P-A Johansson kört med 750hk och Robert Uhr med 500+hk med dessa block. Finns många fler mindre kända trimmare till som kör med dessa.
Så dom är faktiskt ganska populära
Det där med kolvkylningsmunstyckena är en ganska enkel grej att lösa själv. Det saknas även hål för oljereturen från turbon men det är också lätt löst.
En kamrat som jag även delar garage med har ett B206 som han ska köra med... vid invägningen vägde B206-blocket 11kg mindre än B204(orginal-block).

Nog om detta...

Sjysst bil du har Magnus. Och ännu bättre kommer den väl bli.
Tycker du ska köra på vita fälgar... fast mörka är snyggt också och så slipper man gnugga bort dammet (syns ju ingen större skillnad ändå)

Mvh

_________________
Martin Andersson
Licenssvetsare Tig och Pinne
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

fuling skrev:
Mätte lite i bilderna i tråden, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=335486&highlight=#335486

MR är CA CA CA CA 0,68

Ger en hjulkonstant på 220*0,68^2 --->102N/mm

med 1240*0,4 /2 kg bak --> 248kg per sida
minus ca ca ca 30kg ofjädrat --> 218kg

f=(102*1000/218)^0,5/2/pi --> f=3,4Hz ger HÅÅÅÅÅRT men inte JÄTTE hårt

Std borde fjädrana ligga runt 25-30N/mm
Sänkingsats, hämska ord , ca ca ca 20-25% mer.

Jag skulle lägga mig på ca ca ca 120-150N/mm på en bil som skall gå att använda på gatan också.

OBS ta nu inte detta som ett SKALL utan som ett höftskott CA CA
Behövs lite mer nogra vägingar + att MR borde kolla bättre. Även fädervalet fram skall anpassa till bak.


Bak:
Med korreigering av MR=265/370 --> MR=0,72
ger f -->
k=100 --> f=2,4Hz
K=150 --> f=3Hz

220 som någon har åkte ser jag som onödigt hårt

Fram:
Med MR hugget lite ur luften på 0,94
K=70 --> f=2,2Hz
k=120 --> f=2,8Hz

Någon stans i detta spann borde du ligga fram och bak.
Det borde vara lite hårdare bak an fram(Hz mässigt)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
>fuling
Tackar så mycket!
Ska som sagt räkna och mäta lite på framvagnen senare och göra ett försök att räkna på framfjädrarna lite mer noggrant. Även om din gissning säkert ligger väldigt nära sanningen.

Mvh Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Fredrik E

Här sen Feb 2004
Inlägg: 115



Tjenare Magnus!

En fråga bara, köpte du bromsbeläggen av PEAN, och vad gav du för dem?

PS. du vet att din bruksbil är snabbare än Carneskölds "rejsbil" =)


mvh. Fredrik

_________________
mvh. Fredrik Eklöf

wastegate.se
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Ja, beläggen köpte jag av PEAN.
C:a 2000kr för de främre och 1500kr för de bakre.

Hehe...jo, du har berättat om erat lilla "race".
och snabbare lär den bli. Har redan bytt till ett 2,5" halvsystem och har 3" rördelar med racekatt liggandes hemma som ska förvandlas till en ny downpipe.
Blir även Hirsch steg3 programvara, dubbla 9000 IC-cellpaket och gula konis med nya fjädrar.

Mvh Magnus

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
För övrigt har det inte hänt så jättemycket i garaget.
Har demonterat AC-anläggningen.
Lämnat bort fjäderbenen, fjäderbensstag och subframe på pulverlack.
Topplagringarna var visst färdiga från ytbehandlingen och bör vara hemma i början av nästa vecka.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Fredrik E skrev:
Tjenare Magnus!

En fråga bara, köpte du bromsbeläggen av PEAN, och vad gav du för dem?

PS. du vet att din bruksbil är snabbare än Carneskölds "rejsbil" =)


mvh. Fredrik


Mange du ska inte lyssna så mkt på Eklöf. Hoppas han informerade om att han körde bil med överladdning och att min hade helt naturlig andning Jag använde aldrig lustgasen.
Tyckte dock att han såg lite svettig ut efteråt.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Så, idag kom äntligen topplagringarna.

:EDIT Lagringarna fanns bara till 9-3, och jag trodde bestämt att fjäderbenstornen var likadana som på 900NG förutom att djupet var lite längre på 9-3. Dock så visade sig bultdelningen vara lite annorlunda samt att plattan är för stor. Får helt enkelt fila upp hålen i tornen samt massera plattorna med bandsågen för att de ska passa.
Tråkigt på den fina eloxeringen.....




_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Sågade till plattorna i bandsågen idag. Blev samma form som original.
I efterhand kunde man kanske sparat lite mer material för att få en större anliggningsyta i tornet. Men tror det går bra ändå.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 TURBO -94 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (31902 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande