Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (31902 totalt) |
|
||||
Njae, blir nog lite trångt skulle jag tro. Men dubbla krängningshämmare borde gå att få dit. Angående fälgarna lutar det nog åt att lacka dem mörka. Detta är dock inte prioriterat, men får jag lite pengar över i vår så... ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Nu ska du inte vara elak, Magnus! Fast ska man vara riktigt ärlig, så har du nog lite rätt i det du säger... ![]() Men, den här vintern så blir det ju inga större ombyggnationer, jag ska ju inte bygga om motorn igen, iallafall....... ![]() Blir bara lite finputsning av nuvarande konceptet ![]() Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Här kommer äntligen lite mått. 1. 370mm 2. 265mm Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Roligt att läsa om SAAB:ar på rejsa
![]() Jag undrar varför du tagit bort balansaxlarna? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Varför ha extra vikter som roterar - samma som att lätta svänghjulet. Dessutom är balansaxelkedjan inte så värst stöddig och kan i värsta fall gå av vid hård körning... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
De fyller ju en funktion. Blir inte motorn väldigt obalanserad och vibrerar mycket?
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Har för mig att jag läst att de bara har en funktion upp till ca 1800 rpm och är med andra ord bara en bekvämlighetssak som jag tror Magnus inte lägger så stor fokus på. Saab gjorde faktiskt en snik-variant av denna motorn med endast insprutning och hade då ett motorblock med annan gjutning helt utan balansaxlar. Tyvärr har detta block inte färdiga uttag för kolvkylningen annars hade dessa snik-block varit värda ganska mycktet bland "lättningsligan".
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Märkte faktiskt ingen större skillnad på vibrationer före och efter att jag demonterade balansaxelkedjan.
Sen skiljer det sig säkert en del från motor till motor pga toleranserna från fabrik....kanske har ett bra balanserat ex i min? 900:ans/9-3:ans motorfästen är dessutom rätt mjuka (för mjuka!) och dämpar en hel del bara dom. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Tänkte att man kunde sprätta upp och svetsa om jämnte den andra pinnen, men det kanske är ide att bygga en ställbar krängare? Räserbilar ska ha vita fälgar! gärna mångekrade. _________________ Dennis Mollberg |
||||
>t16
Jo, en ställbar krängare står högt upp på önskelistan. Men smakar det så kostar det.....Sellholms ville ha över 3000kr för ett kit komplett med knivar. Angående fälgarna är jag kluven.....tycker både vitt och svart är snyggt. Har fått bra pris på pulverlackering och kommer lämna bort fälgarna om 2 veckor. Har tills dess på mig att bestämma färg. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Dessa "snik-block"(B206 som dom heter) är ganska populära trots avsaknaden av kolvkylningsmunstycken. T ex har P-A Johansson kört med 750hk och Robert Uhr med 500+hk med dessa block. Finns många fler mindre kända trimmare till som kör med dessa. Så dom är faktiskt ganska populära ![]() Det där med kolvkylningsmunstyckena är en ganska enkel grej att lösa själv. Det saknas även hål för oljereturen från turbon men det är också lätt löst. En kamrat som jag även delar garage med har ett B206 som han ska köra med... vid invägningen vägde B206-blocket 11kg mindre än B204(orginal-block). Nog om detta... Sjysst bil du har Magnus. Och ännu bättre kommer den väl bli. Tycker du ska köra på vita fälgar... fast mörka är snyggt också och så slipper man gnugga bort dammet (syns ju ingen större skillnad ändå) Mvh _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
||||
Bak: Med korreigering av MR=265/370 --> MR=0,72 ger f --> k=100 --> f=2,4Hz K=150 --> f=3Hz 220 som någon har åkte ser jag som onödigt hårt Fram: Med MR hugget lite ur luften på 0,94 K=70 --> f=2,2Hz k=120 --> f=2,8Hz Någon stans i detta spann borde du ligga fram och bak. Det borde vara lite hårdare bak an fram(Hz mässigt) _________________ Johan Sjölinder |
||||
>fuling
Tackar så mycket! Ska som sagt räkna och mäta lite på framvagnen senare och göra ett försök att räkna på framfjädrarna lite mer noggrant. Även om din gissning säkert ligger väldigt nära sanningen. ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Ja, beläggen köpte jag av PEAN.
C:a 2000kr för de främre och 1500kr för de bakre. Hehe...jo, du har berättat om erat lilla "race". och snabbare lär den bli. Har redan bytt till ett 2,5" halvsystem och har 3" rördelar med racekatt liggandes hemma som ska förvandlas till en ny downpipe. Blir även Hirsch steg3 programvara, dubbla 9000 IC-cellpaket och gula konis med nya fjädrar. ![]() Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
För övrigt har det inte hänt så jättemycket i garaget.
Har demonterat AC-anläggningen. Lämnat bort fjäderbenen, fjäderbensstag och subframe på pulverlack. Topplagringarna var visst färdiga från ytbehandlingen och bör vara hemma i början av nästa vecka. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Mange du ska inte lyssna så mkt på Eklöf. Hoppas han informerade om att han körde bil med överladdning och att min hade helt naturlig andning ![]() Tyckte dock att han såg lite svettig ut efteråt. ![]() //Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
Så, idag kom äntligen topplagringarna.
:EDIT Lagringarna fanns bara till 9-3, och jag trodde bestämt att fjäderbenstornen var likadana som på 900NG förutom att djupet var lite längre på 9-3. Dock så visade sig bultdelningen vara lite annorlunda samt att plattan är för stor. Får helt enkelt fila upp hålen i tornen samt massera plattorna med bandsågen för att de ska passa. ![]() Tråkigt på den fina eloxeringen..... ![]() ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Sågade till plattorna i bandsågen idag. Blev samma form som original.
I efterhand kunde man kanske sparat lite mer material för att få en större anliggningsyta i tornet. Men tror det går bra ändå. ![]() ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (31902 totalt) |