Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Missnöjd med mitt chassi | 1, 2, 3, 4 >> 20006 besök totalt |
Jag fick i lördags chansen att testa mitt nya KAW Chassi. Det är alltså Koni dämpare och KAW fjädrar. Fjädrarna är en hårdare vartiant än vad som vanligtvis följer med. Jag måste säga att jag är fruktansvärt missnöjd. Det är riktigt mjukt och det blir inget bra flyt i köringen och hjulen skrapar i huven i var och varannan kurva >
Jag har pratat med stötdämparexperten idag och rådfrågat lite. Enligt han finns inga kompromisser om jag vill ha ett riktigt bra chassie. Öhlins kostar 39 lök med coilovers fram&bak till min Z3 Coupé. Är det värt pengarna? Det är inga pengar jag har liggandes utan jag får ju jobba och gneta ihop det. Sen kan man ju fråga sig om det är lönt att vara snål och köpa ett värre gatchassie för att bli missnöjd igen. Bilen går inte så mkt på gata utan jag använder den i stort sett bara till bana och transport dit. Ngn som har några tips? Ska jag skicka iväg dämparna för att få hårdare bump samt köpa hårdare fjädrar och fixa k-hämmare så länge tills jag har pengar att köpa Öhlins? _________________ /Per Hylthén |
||||
Du tävlar ju inte, därmed jagar du antagligen inte hundradelar heller
Konidämparna går ju att speca om till valfri spec om jag inte har fel för mig. Stötdämparexperten borde kunna hjälpa dig med en bättre spec som lämpar sig för bana. Han bör också kunna räkna fram fjädervärden som lämpar sig för bana (vilket brukar vara rätt mycket mer macho än fjädrar som är tänkta för gata..) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
om du kör med väldigt mycket sänkning kanske det finns mer saker att göra än att bara köpa jättedyra fjäderben. Om du inte redan gjort det kanske det är läge att börja experimentera med att flytta upp länkarmslagringarna lite på kraossidan. Svårt att svara på utan att veta något. daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Tanken är ju att köra lite Roadsport med den sen när buren är i.
Jag är väldigt delad i denna frågan, Öhlins är ju såklart väldigt fina grejor men är det värt merkostnaden? Jag funtar på att speca om mina dämpare men enligt stötdämparexperten gick det inte. Troligen ville han sälja nytt _________________ /Per Hylthén |
||||
Per: Vad har du för däck? Är dom inte lite breda om det tar i?
Sen är det ju inte alltid bäst med hårt chassi, visst känns det stabilare och man får mer kontrol, men det går inte alltid fortare. Fast som det låter så är ditt lite väl mjukt |
||||
Hör med Kjell Bodin (Bodin chassiteknik) han säljer lite andra märken och kanske kan ge dig andra perspektiv och kanske andra alternativ. Han säljer bl.a. engelska AVo som jag hört en del gott om i andra sammanhang.
0171 27690 _________________ Jörgen Eriksson |
||||
kör med P Zero Corsa 235/40-18" (som i verkligheten är 225) runt om. Det tar alltså inte i skärmkanter eller annat utan det skrapar verkligen I huven. Det är gummirester på insidan av hela huven.
Bak är det verkligen inte för brett och halva hjulet försvinner in i hjulhuset. Värst är det på NGK-krönet när vikten förflyttar sig och hela bilen svajjar över. Ska undersöka vad det skulle kosta att speca om det befintliga chassit. _________________ /Per Hylthén |
||||
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
iverkligeten; örebro internet; www.shockabsorber.com _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Då ska vi kanske börja ngnstans...
Hur hårda är de fjädrar du har idag? (Kan leverantören inte svara direkt så ge han en taskspark och byt leverantör! ) Sitter de på originalplats bak? Är de dämparna som ingå i satsen likvärdiga med KONI Sport eller är de ytterligare omspecade av KW? När man vet detta kan man börja nyssta lite och iaf få en kännsla för om det är väldigt mjuk eller hyffsat hårt. Mer bump tror jag inte alls på. Däremot en hårdare fjäder alt. krängare och iom detta antagligen lite mer ruturdämpning. KONI Sport är ju justerbara i retur. Dina är kanske det oxå? Vill du så kan du ju alltid ringa annars Per... |
||||
Vet inte vad jag menar... Läste för fort och då det finns ett fabrikat som heter KW låg det bra till i hjärnan just nu... |
||||
Jag har inte fått svar på hur hårda fjädrar jag har idag men jag har mailat igen och försökt få svar. Det är vanliga KONI Sport som är justerbara i returen. Inget extra gjort av KAW. Och ja, allt sitter på originalplats bak. Krängarna ska vi bygga om snart så då får vi se hur det utvecklar sig. Jag har kollat på KW V. III och då får jag ju coilovers bak och fram samt möjlighet att justera det mesta. Och allt detta till en ganska vettig kostnad. Ska rensa i förrådet och se vad man kan sälja _________________ /Per Hylthén |
||||
Se det såhär, jag har redan detta och lite mer - och har inga som helst planer på att byta ut dessa små gosaker. Värt pengarna är ett relativt begrepp, jag har nog investerat lite mera än så och är helnöjd - nu skall jag bara montera lite högre fjädrar så att jag får tillbaka mina jeep egenskaper (åker fyrhjulsdriven BMW och just nu har jag bara 3 cm i fjädringsväg vid kompression och det är lite för lite ) som någon person i min närhet kallar det >. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Så fort ngn inte är nöjd med sin nya chassisats (ofta pga att vederbörande får intrycken av att han/hon köpt en bana/gatsats när det i själva verket är en färgglad och lätt "hottad" gatdito) är att säga Öhlins för otroliga pengar.
Tipset kan ju vara att kolla LEDA eller ngt annat "mindre kännt" märke som klubbracingnissarna åker på. Ofta funkar det väldigt bra även med lite enklare grejer, det handlar bara om att få balans på alla värden. Säger man att man är ute efter ngt som funkar på en banentusiastbil men ändå ska funka nga mil på gata. (Mao ingen "fullracesättning"). Så ska leverantören kunna guidea en rätt utan allt för stora problem. Detta är ingen kritik mot ngn, bara ett litet tips. Kolla med tex Johan f.k.a M3E30 och deras 318 E30. Originalben, originaldiameter på fjädrar, ickejusterbara dämpare. Varför går den så pass snabbt då? (5 totalt i ERF med 145hk!!!) Jo, alla komponenter är väl avstämda mot varandra. Det är inte justeringen eller diametern på fjädrarna som gör jobbet utan dänparsättningen i förhållande till fjäderkonstanterna. Är de rätt så är de. |
||||
Jag tackar för alla bra svar! Jag håller på att undersöka marknaden så gott det går. Jag har nästan uteslutit Öhlins, främst pga av kostnaden. Jag har helt enkelt inte råd att lägga 40 lock på chassi nu. För strax under 20 får jag grejor som givetvis inte är lika bra men ändå bra. Jag väntar på svar om vilken hårdhet det är på fjädrarna till KW variant 3. Verkar vara bra finish på dessa samt att jag har hört från flera att det funkar väldigt bra.
Jag vill helst ha justerbart i höjd så skruvben fram och bak är självklart vid ett byte. Sen vill man ju inte köpa grisen i säcken en gång till så man får inte bli för ivrig heller. _________________ /Per Hylthén |
||||
Låter vettigt Per! Men sur och dyr läxa...
LEDA tror jag brukar gå lös på ca 15 pengar... KW verkar väldigt vettigt. Lycka till! Ska ni skruva ngt på lördag föresten? Kommer förbi en snabbis. |
||||
Sparade trådar/FAQ Missnöjd med mitt chassi | 1, 2, 3, 4 >> 20006 besök totalt |