Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9272 besök totalt |
Tror jag gav 3200:- http://www.02-depan.se/e30h%E4mmare. Titta på dessa bilder så förstår du vad jag pratar om även om det är en annan leverantör så det det precis likadant ut. Jag är väldigt kräsen när det gäller finish och passform. Alubiten som klämmer runt krängaren bak va hemmasmidd med borr pelare och bågfil. Så den va det ingen vidare passform på. Fick fila upp hålet men jag ska göra nya i fräsen när jag får tid. Plastbussningarna man fick till va tjockare än va originalfästet klarade av så jag fick tillverka 2 mellanlägg. Uniballsen bak (droplinksen heter det va) bestod i satsen av en hona och en hane vilket gjorde att när man skruvade ihop dom blev droplinken alldeles för kort. Så jag beställa 2st nya honor och lite gängstång så att jag kunde få rätt längd. Sen när jag körde på bana så gick fästet i bilen till droplinksen av pga styva krängare. Men det är ju enbart bmw fel å inte någon annans. Även om det va lite pyssel är jag väldigt nöjd med beteendet på bilen. Det kanske är bäst att du ringer mig ![]() |
||||||
Det kanske är säkrast att ta det via telefonen. Blir nog till att förstärka kränghämmarfästen på bärarmarna när man ändå har dem lösa och man får väl göra det på fjäderbenen samtidigt. _________________ Jonas Edling |
||||||
Jag fick en tanke igår när jag höll på och grottade medbromsarna fram och fick syn på krängaren och infästningarna.
Vad händer om man flyttar in fästet på kränghämmaren säg en decimeter, borde man inte få betydligt mycket kortare hävarm och att krängaren då upplevs som hårdare? _________________ Jonas Edling |
||||||
Krängrna sätt uppifrån
a=infästing i bärarm/fjäderben b=infästing flyttad krängre c=infästing i kaross
om det är så att du flyttar c så att b kommer just på länket till bärarmen så blir krängar hårdare. Är det så du tänkte, så ta en banan ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Angående förstärkningar på kränghämmarinfästningarna så finns det bra bilder på www.turnermotorsport.com
Gjorde egna till fjäderbenen fram och även enligt deras modell på infäsningarna till motorkuddarna i framvagnsbalken. Enkelt i 3 mm plåt och lite svetsning... |
||||||
Tack men jag har precis ätit lunch... ![]() Jag hängde inte riktigt med i dina tankar. om vi utgår från din eminenta ritning så tänkte jag låta infästningarna i karossen sitta kvar där de är. Likaså fästet i fjäderbenet. Däremot så var tanken ev att flytta staget som sitter mellan krängaren och fjäderbenet från det som skulle kunna vara a till b. _________________ Jonas Edling |
||||||
Tobbe: Är det dessa du menar?
http://www.turnermotorsport.com/html http://www.turnermotorsport.com/html http://www.turnermotorsport.com/html http://www.turnermotorsport.com/html Ser inte direkt ut som några Nasaprylar ![]() Kommer nog bli till att kapa plåt själv istället för att beställa från staterma... _________________ Jonas Edling |
||||||
ja det funkar om man inte om man inte får förstor vinkel på staget. Typ långt stag klarar stort avstånd mellan a till b. Är du med? om ja, ta en klase bananer ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Apan har tagit en hel klase bananer nu ![]() Staget är ca 20-30sm långt och i nuläget riktat snett framåt. Vinkelmässigt borde det funka fint att vinkla det minst lika mycket bakåt kan man tycka. Kan det bli några elaka nackdelar med att sätta ett extra fäste, typ som att krängaren i sig är för klen och inte kan gå av eller andra konstigheter? _________________ Jonas Edling |
||||||
TROR inte det. Men får jag måtten på krängar kan jag snurra siffror lite.
Diameter=? cc a till a cc c till c (den bit av krängar som går tevers bilen) Mått mellan a till b Ta även måtten cc mellan infästingspunkerena i bilen. Gärna om det går ett bild på krängareländet. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Japp, det är dessa jag menar. Ingen poäng med att beställa därifrån, jag gjorde egna i 3 eller 4 mm plåt och svetsade i både framvagnsbalken och i fjäderbenen. Bak har jag inte fixat något än men det kommer. |
||||||
Jag ska måtta lite när jag kommer till garaget. _________________ Jonas Edling |
||||||
Mina siffror direkt från ditt excelark. Nu blev det nästan för lätt eller hur?. ![]()
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Den ökar dvs blir styvare (ganska rejält).
Ladda ner fulings excel-ark och stoppa in siffrorna ovan så kan du labba själv. Det finns i första posten i tråden Johan "fuling" Sjölinders exceldokument!. Närmare bestämt: Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare https://rejsa.nu/im/_excel/krangare_c.zip _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Tumme pekfinger, jag snurrat lite siffror, så fördubblar man fjäderkonstent på kräng när man går från 160 till 110mm.
Bra va? Ser ni hur lätt det är att fixa justerbar krängare? GunnarÖ: Ja det var alldels för lätt ![]() citat: f (på kränarn) 10mm Jag skulle tro att det kränger lite mer än 10mm(per sida 10 upp och 10ner) Då kommer sigma jämförelse stiga med ökad kräning. Men jag TROR det klarar sig. Hmm varje gång jag öppnar något som jag gjort för ett tag sen så infaller sig frågan. -Har jag gjort rätt???? ![]() Vi får hoppas det ![]() Men kapar man nu hävarmen, ökad fjäderkonsten, så kränger det mindre. Annars har man misslyckats groft ![]()
Japp krängran är en fjäder så den har en fjäderkonstant, eller flera/variaabel om den är justerbar. Så ta en .... eller vill du ha något annat nu??? ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tack för hjälpen Gunnar och Johan.
Det kan då vara värt ett försök att montera dit ett par extra fästpunkter om man så enkelt kan fördubbla fjäderkonstanten. Tyvärr så har jag inte excel på den dator jag nu använder mig av då min ordinarie har kraschat så jag litar på era uträkningar så länge ![]() Ska ut och meka idag så jag återkommer med hur det gick at få dit extrafästen. Provtur för utvärdering lär dock få vänta... _________________ Jonas Edling |
||||||
Jag höll på och pulade en del med krängaren idag.
Hade tänkt at helt enkelt svetsa på ett nytt fäste gjort av plattjärn på krängaren fast vad är det för material i krängaren? Är det inte någon form av fjäderstål som blir hårt, sprött och sprickbenäget om man svetsar i det? Som det verkar bli nu så kommer jag göra ett alufäste som klämmer runt krängaren, med den konstruktionen är det dessutom enkelt att justera om krängaren ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
Hmm, såg precis att 325 har en 20mm krängare jämfört med M3:ans 19mm.
Hur stor procentuell skillnad skulle ett byte till en sådan innebära? Någon som vet om krängarna ser likadana ut trots att 325:an har infästningen på bärarmen istället för fjäderbenet? Har 02 depån resp Verrera krängare för att fästa på fjäderbenet eller hur har ni löst detta? På deras bild så verkar det nämligen ingå fästen till 325 infästning? _________________ Jonas Edling |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9272 besök totalt |