| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Justering K-Jet insprutning
|
8 besök senaste veckan (7661 totalt) |
|
Håller på och mixtrar lite med det moderna k-jet sprutet och undrar om den enda inställningsmöjligheten på sprutet är att justera bränsle trycket på styrtrycksventilen så bilen får mer soppa efter trimmning. I så fall borde man ju lätt göra det själv om man har tillgång till bredbandslambda eller? Mvh Johan _________________ Johan Börjesson |
||||
|
Gör du det kommer du att öka soppan igenom hela registret vilket inte är så bra. Vad är det som är "trimmat" och hur vet du att du behöver "mer soppa"? Vad är "moderna K-Jet sprutet"? Det finns minst tre varianter.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Jag tror att för att förändra bränslemängden över varvtalsregistret så måste man börja greja med konan i luftmängdmätaren, så det är bara att ta fram plasten och börja forma om den.
En bit från dagens knapptryckningsbaserade sprut... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
om man nöjer sig med diskreta ändringar (alltså stegvisa) så kan man ju klura ut "vedbodtrimningsmetoder" hyggligt enkelt. Ser lite mikrobrytare samt stryp- och magnetventiler framför mig ) T.ex ekonomiläge på styrtrycksventilen upp till ca 60-70% trottelöppning och sen prestandaläge efter det.... Med hjälp av en vippströmbrytare kan man ju har olika "mappning" att tillgå oxo...
Påstår inte att det kommer att bli superbra iofs.... _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jag undrar också om det är K-Jet eller KE-Jet (finns fler varianter, men dessa är vanligast på vw).
När det gäller K-Jet som är helt mekaniskt så kan man justera(chimsa) system/styrtryck och justera skruven i styrtrycksventilen(varmkörningsregulatorn) på vissa modeller golf 16v bla. Det finns också möjlighet att justera de fyra insexskruvarna på bränslehuvudet som vad jag vet ger mer effekt vid fullgas. om det är KE-Jet som saknar styrtrycksventil och kör med med potentiometer och "motor" i mängdhuvudet tillsammans med en styrbox så finns det möjlighet att lura systemet med hjälp av en potentiometer kopplad i serie med tempgivaren vid fullgas (via relä). (sen att det kanske inte är så bra, är en annan sak.) På min oettingertrimmade 16v med KE-Jet sitter det en alubit i konan som gör att luftvågen går upp mer än innan och tillsammans med en annan tändbox är det allt som är gjort (vad jag vet). _________________
|
||||
|
Har fixat hela sprutet från en Saab turbo så luftvågen behöver jag inte greja med, styrtrycksventilen tar jag från en Saab EMS som har en liten ratt på ventilen där man ställer trycket. Intressant det du skrev om att ställa skruvarna på bränslehuvudet Johan. Men eftersom den suttit på en turbo har ju laddtrycket styrt styrtrycksventilen så borde ju det enda sättet för justera bränslet vara styrtrycksventilen.
_________________ Johan Börjesson |
||||
Jo, men även KE Jet finns i två varianter där ena styr styrtrycket med pulsventil kopplat till lambdasensorn och andra reglerar mängden med en liten elektromagnetiskt anordning kopplad till mängdskivan. Jag vill fortfarande veta hur trådstartaren vet att hans K-Jet behöver justeras överhuvudtaget. En fungerande K-Jet går sällan snålt, snarare tvärtom. Dom går relativt fett vid full-last. Det är lutningen av konen som avgör "mappningen". Att fippla med styrtrycket ger bara procentuell ökning över hela registret och kan användas vid t ex. E85 konvertering (där man vill öka bränslemängden totalt), men är inget man kan finlira med. För övrigt anser jag K-Jet vara ett värdelöst system för prestandamotorer. Som sagt, dom går sällan snålt (i och med att det egentligen inte finns några taktstyrda spridare utan dom bara vräker soppa hela tiden) utan det är själva luftmätarkonen som är i vägen för större effektuttag. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Fakta om nya Golf motorn: Topp gjord av Jaklund med större ventiler med mirafrästa säten, 315graders ultramotor kam, 2L block med JE kolvar med komp 12:1. Sprutet är hämtat från en Saab Turbo med K-Jet insprutning (Som det står i rubriken: K-Jet) och jag måste nog höja bränsle mängden då det blir ca 50-60% effekt ökning.
||||
|
Å en så fin maskin ska du stryps från sin fulla potential med ett "hammare och spett"-sprut igen kommer bli glad över?
Kommer det ens funka hjälpligt ihop med så pass vass kam? Tveksamt, men vad vet väl jag... Megasquirt tilltalar inte alla vilket jag kan förstå, men oj så mkt bättre. Bäst för pengarna skulle nog dock ett VEMS vara. Med liten del egen lödning och lite filladdande har du full koll på framförallt tändningen (Alltid viktigt, men särskillt med 12:1 i komp.). Kostnad under 4000kr inkl bredbandslamda. om sprutet skrämmer, köp 2 st Wbere 45 DCOE. Mina två cent. Nu kommer alla som fått K-jet att funka lynsha mig.
|
||||
Nä, du kan allt få leva ett tag till men jag har å andra sidan inte så stor effektökning, c:a 20% och till detta funkar det med lite justerat styrtryck.
Fast det är klart att det skulle funka bättre och ge mer effekt med något modernare, men med tanke på att jag besiktigar bilen varje år u.a. Och inte har lust att krångla mellan varven med något annat så är jag nöjd. Sedan har jag nog inte heller den kunskapen och det tålamodet man behöver ha för att bygga något.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Har man intresset kan man skaffa sig kunskaperna...eller lära känna ngn som kan.
Nä, jag förstår dig Nisse och i ditt fall är det en lite annan sak. Man kanväl säga att din bil är maxad effektmässigt efter sprutet och "krångelmässigt" efter ägarens vilja att ständigt skruva fram å tbx osv osv. Mao, årecis det jag tror du vill ha. 12:1 i komp och 315 graders kam ställer sakerna på sin spets. Med den maskinen kommer man troligen inte rulla igenom SBP "UA" oavsett.
|
||||
Jag håller med dig, det är inget bra system (effektmässigt). Jag är med på att det finns olika KE-jet varianter, men jag visste inte den exakta skillnaden (det jag visste var att styrströmmen ska vara 10mA på det med elektromekanisk anordning och 0mA på andra). _________________
|
||||
Jag tror att du är ute och cyklar. Denna K-Jet satt monterad på en 145-hästars bil och kan ofta leverera betydligt mer soppa än så. Jag har sett bromsningar på över 200hk med denna sprut. Sprutet i sig bryr sig inte om den sitter på sugmotor eller på turbomotor...den mäter bara mängd luft som sugs in. Risken att du får ut mer luft i denna sugmotor än vad en 200hk turbomotor gör är obetydlig. Om du ändå envisas med att köra K-Jet tycker jag att du ska låta den vara som den är och kolla med bredbandslamda. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Du har nog inte riktigt fattat vad jag frågar om, sprutet har suttit på en turbo motor och jag behöver ställa in så bränslemängden blir lagom för min bil som har en sugmotor. Frågan gällde om det räcker med att justera styrtrycket. Jag vet om att sprutet klarar upp till 200hk det var därför jag bytte till det för jag kommer inte överstiga detta.
||||
|
Jag säger det för andra gången: det finns inget som man ställer in "lagom" för din motor. Detta är inte programmerbar eller justerbar system. Den mäter mängd luft som åker förbi mätkonen och sprutar in motsvarande mängd bränsle. Den vet inte om det är "din" eller "hans" motor. Den bryr sig bara om luften som passerar. Med andra ord kommer den att försöka hålla ungefär stochiometriskt vid låglast och lite fetare vid höglast oberoende av hur stor motor du monterad den på (inom vissa marginaler). Att bara ge sig på styrtrycksventilen i blindo innan man vet hur det ens står till är dumt då det kommer bara att fetta till allt linjärt. Montera den som den är och kontrollera med bredbandslambda att bränsleblandningen är korrekt innan du börjar skruva i den. Jag är 98% säker att lambda inte kommer att vara problemet. Med andra ord, behåll allt orginal och kör.
Jag har en känsla att du har fått för dig att sprutet som sådant är justerat för en motor och automatiskt kommer att ge fel mängd soppa när den sätts på din motor, men det funkar inte på det sättet. Man kan t.o.m. ta en V8 K-Jet och montera spridare två och två i varje cylinder utan att mixtra med styrtrycket (eller något annat) och den komer ändå att hålla korrekt lambda så länge din motor inte är mycket mer effektiv än den sprutet kommer ifrån. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
beepbeep är rätt inne, jag har själv tagit Saab K-jet och satt på en annan motor (Pinto 2.0, först utan turbo, sedan med turbo).
Det fungerar såtillvida att motorn går, ganska okej till och med. Men olika motorer vill ha lite olika "mappning" och det är svårt att ordna med K-jet, som andra redan har skrivit. Att få mer eller mindre soppa över hela registret om det skulle behövas är ganska enkelt ordnat (styrtryck i första hand), men som sagt, kör med bredbandare och kolla först. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Är långt ifrån någon expert på K-jet men tycker likväl att det är intressant.
Sköter inte uppvärmningsregulatorn även accanrikning, fullgasanrikning och höjdkompensering? Dvs att konen är anpassad för att ge ett "konstant" luft/bränsleförhållande och sen sköter man anrikningen genom reducera styrtrycket med den regulatorn? Då uppvärmningsregulatorn har plenumtrycket anslutet till sig borde den ju sköta anrikningen på fullast. Fast det karnske beror på version. Finns ju några varianter på K-jet. KE-jet borde man ju kunna mappa lite som ett vanligt sprut. Om nu det finns kunskap om hur man gör det.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Rent teoretiskt skulle man kunna "mappa" K-Jet inom ett visst område genom att modifiera pulsbredden till styrtrycksmojängen (för tidiga K-Jet med lambda) alternativt modulera strömmen till EHA (senare KE-Jet).
Frågan är bara varför. Orkar man göra så mycket kan man lika gärna plocka en LH-Jet sprut istället och bli kvitt luftmätarskivan. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Ursäkta för OT. Igentligen finns det ju bara tre anledningar till att man vill använda K-jet på em modifierad/trimad motor som jag ser det. #1 Man måsste besiktiga bilen och vill att den ska se orginal ut för att inte få problem med SBP.
#2 Ekonomi, man har ett k-jet och inga pegnar och en stor arbetslusst = Man använder sitt k-jet och försöker göra det så bra som möjligt. Ev, byter till "el-sprut" när ekonomin tillåter. #3 Man har gett sej f_n på att få bilen att gå bra med k-jet. = Ingen ide att diskutera, bara vara berädd att ducka för flygande pallbockar, när det trilskas.
Tillbaka till topick nu...
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (7661 totalt) |