Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3088 besök totalt |
BMW e30 318is -90 Drifting
hej.. har nyss köpt en 318is och ska köra drifting med den i sommar.. men jag har lite funderingar.. var kan man köpa hårda krängningshämmare "bak" eller kan man köra med dubbla? Är det nån som har ritningar på sånna där ställbara fjäderbenslagringar? eller vad det heter och var kan man köpa oljekylare som är lämplig till m42 och kan man ta nån såndär adappter som sitter mellam oljefiltret från nån annan bil? _________________ e r i k e r i k s s o n |
||||
Hej jag har inget svar på dina frågor men en 318 is att drifta med? Är det inte lämpligare med en 325? 318 är en roligare och mer udda modell med att ha den till drifting låter lite främmande, jag skulle välja en starkare modell med mer vrid, som tex 325
_________________ Avregistrerad användare |
||||
http://www.02-depan.se/ har ställbara och grövre krängare.
En riktig diffbroms är ett måste dessutom. Kanske lite vassare kammar också? Har en uppsättning orginal som är klockrent för att slipa om om du vill köpa. Sen tycker jag det värsta med 318is är utväxlingen på styrväxeln. Man får ju veva, veva och åter veva för att kunna svänga lite. Så byt sådan också så kan du nog drifta med lätthet. Eller ja.. Lätta också såklart. _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
Hur mkt skiljer det i vikt på en 318 och en 325? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
tack:) det där med styrväxeln har jag märkt.. lär ju ratta som fan på snö . ![]() _________________ e r i k e r i k s s o n |
||||
Sök så kan du läsa en hel del om det.
M3ans har annan bättre utväxling, men är tydligen lika "död" i mittenläget som vanliga. Jag tyckte det blev för mycket pengar som man ändå inte fick tillbaka så jag köpte en merca istället som har allt det där för samma pengar nästan som en 318is kostar ![]() _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
Du kan ta styrväxeln från en e36:a. Då slipper du ca 1,5rattvarv. Har för mig att e30 utan servo har 4,6 rattvarv mellan fulla styrutslag och det är vevigt.
Dock så bör du väl då ha servopump till bilen om du byter till en e36 styrväxel, vet inte hur det funkar att åka med en styrväxel gjord för servo utan att ha servopump inkopplad. _________________ Jonas Edling |
||||
Haha, från att ha tyckt att en 318is är en gåva från ovan kommer du nu säga detsamma om dess tyska storebror, 2.3-16? DET ÄR RÄTT!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||||
318is saknar endel saker som om man vill vara seriös med, kostar en hel del slantar.
Hästkrafter, diff, oljekyl och styrväxel. Det har mercan ![]() _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
jaja men nu har jag nyss köpt en 318is och har en del erfarenhet av e30...
nån som vet hur låg vikt man kan komma ner i om men tar ur alla matta och baksäte, dörrsidor och bakrutorna? _________________ e r i k e r i k s s o n |
||||
Man kan skjuta älg med pilbåge också, men hur kul är det?
Som den framtide driftaren i tråden skriver så räcker det med lite snösladdning så man får känna på styrväxelns uselhet. Klart det går att drifta med dom som dom kommer från fabrik, men ska man kliva ur med känslan av att man vill ratta en igen så skulle jag gärna spendera lite mer (som jag även gjorde med min ![]() Sen kanske du vill tänka på om du ska traila din is till banan eller om du ska köra is:en dit? Inte så bra eller driftsäkert med AGAdiff då. _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
Bra sagt Johan. ev så borde alltså styrväxeln bytas okså - jaghade personligen rekommenderat att ta bort servon - men det är bara jag ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
jag har ingen servo ![]() _________________ e r i k e r i k s s o n |
||||
Servon gör inte särskilt mycket på E30, tar snarare bort lite känsla bara. Kanske om du kör med 10" breda däck fram och 10" sportratt att man vill ha lite kraftassistans.
Annars vet jag inte riktigt om just 318is är så optimal driftingbil, för den är minst sagt snärtig när baken väl kommer ut :P Finns ju en fin Toyota just för det här ändamålet annars till salu ![]() ![]() _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
ja hadde jag haft pengar hadde jag köpt den direkt.. men nu går man ju i skola och är fattig som ett as hoppas den blir tillsalu till hösten igen ![]() _________________ e r i k e r i k s s o n |
||||
Då ställer jag mig nästa fråga (även för egen skull :P), hur seriöst har du tänkt köra? Hur billigt kan man köra drifting igentligen då man eldar däck ganska friskt. Service på motor, växellåda och diff kostar ju också.
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||
jo jag vet men jag får jobb snart förhoppningsvis. Och däcksponsor har jag.. _________________ e r i k e r i k s s o n |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3088 besök totalt |