Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6807 totalt) |
Körglädje
Hej Naturligtvis skall du köpa en Caterham eller Lotus 7 ![]() ![]() ![]() ![]() Du har många tillfällen att raca med en dylik bil. Svårt att hitta motsvarande körglädje för samma pengar om du vill ha en gatreggad bil. Till salu just nu: http://www.gunnarsgarage.se/Tillsalu / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||
Maken till motägande svar har jag sällan sett, 911:orna är lättare och kör på samma däcksdimensioner. Och alla Porschar är ju massproducerade under lång tid jämfört med lågseriebilar. Menmen, köp billig bil dyrt och sälj när den är värdelös. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Jag tänkte precis skriva att jag hört att S2000 ska vara bra bilar ![]() Men ärligt talat. En otrimmad S2000 är nog svårslaget i den prisklassen. ![]() _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||||
Hej Skulle vara kul att veta vad som får dig att tveka på en S2000. Vilka egenskaper lever inte upp till dina förväntningar? _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Bakdiffen på en S2000 håller inte för hårt banåka med R-Däck, men det är en diff, går alltså att byta.
Många upplever också att bakändan kommer ganska agressivt när det väl släpper, jag tycker att det är en vanesak och att det går att få riktigt bra fart i en S2000, finns även massor med chassieupgrades för den som är intresserad. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
Re: Körglädje
Tror inte en 7:a är aktuell se även tråden "Vart köpa formgjuten race stol?" ![]() Möjligtvis en SEIW EDIT såg att det var avus itne x43 Självklart skall han köpa en 7even Eller varför inte en Marcos 1600 Jag kan meka om det skulle behövas _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Som Lennart säger så blev man ju lite förvånad över bakdiffens kvalitet... Nu är väl inte Jimmy känd för sin defensiva kvinnliga körstil direkt.. Enkelt uttryckt, jag stod i ena änden av den belgiska byn klockan 8 på morgonen, och hörde Jimmy varva 8000 varv i andra änden av byn, ett tag var jag osäker om det var 10 hayabusor som hade invaderat belgien. Sedan blev det tyst och Jimmy kom åkandes i baksätet på en RS2:a, och på den vägen var det.. _________________ Henrik Troeng |
||||||||
Priset på en S2000 diff beror väl på om man vill ha en ny till fullpris eller om man kan tänka sig att slita slut en från skroten.
I USA ligger skrotpriserna på ca $1500, men i sverige blir det väl 20000:- eftersom alla ska ha halva nypriset oavsett skick. ![]() Det är ju fortfarande en 7"diff och ska tydligen inte vara helt olik Miatans fast med kraftigare drivaxlar. Har man som hobby att skriva romaner i däckskrift (svårt att låta bli) så tar den förmodligen stryk med tiden. |
||||||||
En Bmw M3 3,2 med ett chassi från tex leda, uppgraderade bromsar tillsammans med rätt hjulvinklar och däck ger en rolig och snabb bil att köra på bana som inte går sönder i första taget. Ett annat alternativ är porsche 968 med liknande modifieringar. Båda dessa bilar tål att användas varje dag året om. Jag har ej ägt varken m3 eller 968 men Bmw M3 verkar tåla vad som helst. Annars är en tidig och väl preparerad Mazda Miata ett svårslaget koncept vad det gåller kostnader, driftsäkerhet och körglädje.
om du vill ha turbo och möjlighet att trimma skall du skaffa en Maserati Ghibli 2,8 GT! De ger 284 hp orginal och 350 hp med endast något höjt turbotryck och lite mappning av tändning och bränsletryck. De tål effekten bra tackvare tysk getrag låda (liknande den i bmw m3) och en ruskigt kraftig diffbroms. Motorerna låter sig trimmas till över 400hp utan att de pajar, det är dock inte det mest ekonomiska förslaget. Lycka till med köpet! _________________ Avregistrerad användare |
||||||||
Det är ju en sak i topic som gör det lite jobbigt och det är "inge mek".
Det är ju få modeller som passar bra på bana nån längre stund utan att först genomgått lite modifieringar. Att "korrigera" hjulinställningar gör man ju på en oskruvad bil också så det räknar jag inte men om man nu byter chassi, är det då "inge mek" längre? Att köpa en färdigmoddad bil och sen vara nöjd med det är ju ett alternativ (eller göra moddarna bara en gång) men det blir ju lätt en sjuka ![]() Även en Miata behöver fixas till för att passa in i beskrivningen även om det finns "standardmods" (för lite under 20kkr) som klarar sig ganska länge på bana. När det gäller kostnader får man även räkna in möjligheterna att sälja objektet vidare i modifierat skick (dvs "inge mek" innan försäljning). Hur som helst så låter en Opel Speedster eller 911 (nån som är mer renrakad orginal) som alternativ som borde klara sig länge utan att man behöver skruva dem långt från orginal. |
||||||||
Tack för svaret. Var inte medveten om att diffen var ett stort problem. Oavsett så har diffen förbättrats på senare årsmodeller. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||||
Jimmy får skylla sig själv eftersom han envisas med att det måste vara vissa märken på allt... ![]() Vad jag menar är att jag också lessnade, men löste problemet genom att upgradera till en mycket hållbarare diff (självklart också m LSD) Installerade samtidigt en oljekyl. Sen höll det...!! ![]() Minns jag inte fel, (ny ägare) så har bilen nu ca 480 häst och går ofta på bana utan problem. om trådskaparen inte vill ha något mek alls, så är det svårt att hitta en bil. Att däremot hitta en bil som med några moddar blir underbar och sen inte kräver något mek, det är en annan femma. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
Varför inte ta en bil som kräver ett par moddar, låta någon göra dom och sen glatt köra utan mek?
Blir ju mycket billigare i slutändan än att köpa en bil som är i race spec direkt från fabriken! _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
om man ska börja tänka på M3 och Maserati behåller jag hellre Rs4:an, tanken var att hitta nåt lätt litet kul.. 968 är dock fina. _________________ Henrik Troeng |
||||||||
Sant ![]() Nog kan jag väl byta hjul och fylla på luft själv, det är väl där mek kunskaperna upphör... ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||||||
Jo jag förstår det, men vad är RS4:an om inte en funkar-till-precis-allt bil.. Så det jag menar är att allround-bil har jag redan den optimala bilen i garaget, men jag funderar på annat ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||||||
[quote="avus"]
En Formel 1 bil, kanske? ![]() ![]() _________________ Arthur Arnell |
||||||||
[quote="X-43"]
Det blir den aldrig ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6807 totalt) |