Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1280 besök totalt |
varför är inte spindelleden i linje med fjäderben (McPherson
Jag brukarslänge ett öga på hur olika framvagnar är konstruerade. nyligen hängde den en z3 M på lyften. och jag la märke till detta. ![]() varför väljer man att göra på detta viset. ? den röda axeln är styraxeln, och den blå ska vara fjäderbenets centreringslinje. normalt sett brukar ju dessa vara samma.. vad kallas "fenomenet"? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
Så ser dom flesta nyare BMW framvagnar ut, man får väl en viss camber kompensation vid rattutslag.
![]() Svart linje är fjäderbenet och blå linje går mellan ledpunkterna. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Det intresankta är vad hjulcentrumet sitter till den blåa linjen.
Framför, bakom eller på den blå linjen. Hur fjäderbenat sitter spelar mindre roll. Hmm sen vad som exakt händer när man vrider på kringlan och hur ostarna vinklas blir inte helt travialt ![]() _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1280 besök totalt |