Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga bromsvåg
5084 besök totalt
Kapten

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Bygga bromsvåg

Jag håller tillsammans med min far på och bygger en mittmotorbil. Bilen kommer att ha Porschebromsar samt bromsvåg. Nu till min fråga, vart kan jag hitta beskrivningar på hur en bromsvåg skall vara dimensionerad? Det jag leter efter är beräkningsexempel, förhållanden mellan kolvdiametrar i bromsok och huvudcylindrar , infästningspunkter på pedalerna samt gärna ritningar på befintliga pedalställ.

Tacksam för alla svar
Mikael Söderström
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Här finns en ritning på willwood pedalställ, dessa mått ungefär använde jag när jag gjordet mitt. Har nog någon exakt ritning på mitt pedalställ också i gömmerna på hårdisken.

http://www.dalhems.com/safetyequip/pedalstall.html

om du kollar runt lite på dalhems hemsida så finns det bromsvågssatser och bromscylindar i lite olika storlekar. T.ex under "safety eqiuip" längst ner på sidan...

Här är bilder på mina pedaler:

Ronson

Här sen Feb 2003

På en standard bil är det bara att montera en Bromsjustering som te Dalhems säljer?

R
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Ronson skrev:
På en standard bil är det bara att montera en Bromsjustering som te Dalhems säljer?

R

Visst funkar det med reduceringsventil som jag antar du menar. Men ska man ändå bygga ett pedalställ så blir det inte så mycket dyrare att bygga med bromsvåg. Man har mer justeringsmöjlighet i än bromsvåg än en reduceringsventil.

Välkommen hit "Ronson" ! Ett tips på det här forumet är att du läser igenom om reglerna som finns på första sidan och skriver ut ditt fulla namn. Så slipper du få Magnus "Forumpolis" efter dig med batongen i högsta hugg !!

Ronson

Här sen Feb 2003

Sorry jag hade inte läst det.
Magnus får väll ta mig i örat om han kommer på vår banträff i år igen på sviesta

Ronnie Zanders
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

thumbs up Som sagt välkomen !!

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bygga bromsvåg

Kapten skrev:
Jag håller tillsammans med min far på och bygger en mittmotorbil. Bilen kommer att ha Porschebromsar samt bromsvåg. Nu till min fråga, vart kan jag hitta beskrivningar på hur en bromsvåg skall vara dimensionerad? Det jag leter efter är beräkningsexempel, förhållanden mellan kolvdiametrar i bromsok och huvudcylindrar , infästningspunkter på pedalerna samt gärna ritningar på befintliga pedalställ.

Tacksam för alla svar
Mikael Söderström

Balansen mellan huvudcylindrarna och kolvarean i caliprarna beror på bilens viktcentrum och dess höjd över marken. Mao, hur stor del av vikten som ligger på fram resp bakhjulen när du bromsar. Du bör ha denna balansering av kolvareorna så nära mittenläget på bromsvågen som möjligt, så du har justeringsmån åt bägge hållen.

Nackdelen med reduceringsventil är att man förlorar pedalkraft.

Göran Malmberg.

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vart hittar jag ev beräkningsformler för att uppnå det som du nämner här? Kort info om bilen rörram, porschemotor och v-låda samt bromsar. Bilen kommer att ha en markfrigång på ca 5cm. Jag misstänker att även däckens bredd har betydelse.

Mikael Söderström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kapten skrev:
Vart hittar jag ev beräkningsformler för att uppnå det som du nämner här? Kort info om bilen rörram, porschemotor och v-låda samt bromsar. Bilen kommer att ha en markfrigång på ca 5cm. Jag misstänker att även däckens bredd har betydelse.

Mikael Söderström

Däckens bredd har betydelse, men de ska motsvara bilens viktfördelning i yta mot vägen. Följande är mycket snabbt ihopskrivet ur minnet, och är dessutom kommet av mina egna erfarenheter. Så, vaaaarning.

Vi kalkylerar med faktorn 0,01 för beräkning av förhållandet pedal-bilvikt. Vår bil väger 1000 kg, och bromspedalen har en längd av 300mm samt 60 mm från lagringen till cylinder-stötstången. Ett förhålladne av 300/60=5.

Då räknar vi 5 x 0,01 = 0,05 Sen tar vi 0,05 x bilvikten som är 1000 kg, och får 50. Siffran 50 är ett lämpligt utväxlingsförhållande mellan huvudcylindrarna och caliprarna för att man med en pedalhävarm på 5, ska få ett rimligt pedaltryck för att bromsa en 1000 kg tung bil.
Vi behöver altså en total utväxling av 5 x 50 = 250. Pedaltrycket förstärks mao 250 ggr mot padsen.

Själva Hc-huvudcylinder arean blev 50 ggr i caliperarean. Ca = 50*Hc
om huvudcylindrarna består av 2 st 3/4 tums, så har vi 570mm2 total Hc area. 570 x 50 = 28500 mm2 total Ca, caliperarea.

Vår "mittmotorbil" väger 60 % bak å 40% fram. Men under inbromsning får vi 55 % fram och 45 bak. 55 % av 28500 = 15675mm2 fram och 45 % av 28500 = 12825mm2 bak.
Vilket betyder.
Huvud cylindrar 2 st _ cylindrar.
Fram fyrkolvsok på 7837 mm2 per st. = fyra 49,9 mm kolvar. = 2 tums kolvar
Bak fyrkolvsok på 6412 mm2 per st. = fyra 45,2 mm kolvar. = 1,3/4 tums kolvar.

Eller,
Huvud cylindrar 2 st 5/8 cylindrar.
Fram fyrkolvsok på 5440 mm2. = fyra 41,6 mm kolvar, = 1, 5/8 tums kolvar.
Bak fyrkolvsok på 4451 mm2. = fyra 37,6 mm kolvar, = 1. ½. tums kolvar.

Göran Malmberg.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Kapten skrev:

Tacksam för alla svar
Mikael Söderström

om du skickar din elpostadress till mig, kan jag skicka ett beräkningsprogram till dig.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Croner
Munktorp
Här sen Sep 2006

Re:

ice skrev:
Kapten skrev:

Tacksam för alla svar
Mikael Söderström

om du skickar din elpostadress till mig, kan jag skicka ett beräkningsprogram till dig.

Kan jag också få? dns-1@hotmail.com

Bygga bromsvåg
5084 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande