Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bonnier+Kuba+gamla tider
3397 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bonnier+Kuba+gamla tider

Denna händelse med Joakim Bonnier inträffade på Kuba 1958, i samband med denna tävling blev Fangio kidnappad av Castro:
(Texten hittade jag på www.f1bb.com)

Tävlingsarrangörerna hade ställt till med ett stort cocktailparty på ett av stadens mycket luxuösa hotell, Hotell National. Alla förare och andra som hade något att göra med tävlingen var inbjudna. Uffe och jag gick dit men eftersom vi skulle köra blev det inte fråga om något annat än att som vanligt dricka juice. Vi stod i en klunga, Uffe (Norinder) och jag, och pratade om ditt och datt som man gör på ett cocktailparty och när en kypare kom fram till mig med en bricka tackade jag nej och viftade avvärjande.

Efter en liten stund kom ännu en kypare och stack en bricka under näsan på mig. Han var verkligen mycket envis och tog utan tvekan sitt jobb på allvar.

"No gracias", sade jag lika energiskt och vände mig bort.

Men det var inte en man som tog ett nej för nej. Kanske kunde han få den där egendomliga individen med det misstänkta castroskägget att ta sitt förnuft till fånga och smaka på en av hans goda drinkar om han var ihärdig nog. Han återkom, jag tackade nej men efter en stund var han i alla fall där igen. Jag började bli lätt förargad.

Det blev dags för oss att gå och vi gick ner i hotellets vestibul och där stod vi och pratade med några människor. Ännu en kypare kom fram med en bricka och trugade och trugade. Och då blev jag riktigt ond.

"Vad är det här för spring", fräste jag, "jag har ju sagt att jag inte vill ha någon drink!"

Vi gick ut på gatan och stod och pratade vid bilen, som vi hade parkerat utanför hotellet. Och vad får jag se - jo, en kypare som kommer springande efter oss med en cocktailbricka högsta hugg och efter honom kommer någon av hotellcheferna eller hovmästare. Karl var ju helt och håller på avvägar. Inte skulle han springa omkring på gatan och servera cocktails. För det första hade vi ju varit ett slutet sällskap och för det andra var det väl ändå ganska ovanligt att man förföljde gästerna ända utanför hotellet meddrinkar som de inte ville ha.

Hotellmannen tyckte tydligen detsamma som jag så han överöste kyparen med en flod av spanskt ovett.

Då kom jag att för första gången titta ordentligt på kyparen - han var verkligen otäckt lik Martin Ljung.

Den där karlen, som liknade Martin så ohyggligt, stod som ett krökt frågetecken och försökte stamma fram några ord på spanska. Och då förstod jag att det verkligen var Martin!

När vi hade skrattat färdigt berättade han, att han och Povel Ramel hade kommit till Havanna samma dag, något som jag inte hade en aning om och de hade beslutat att skämta lite med Uffe och mig.

Först hade de tänkt lägga sig i våra sängar och sedan njuta av vår indignation när vi upptäckte främmande människor i våra bäddar - de hade ytterligare alternativ, men till slut hade de stannat för den plan de genomfört.

Martin hade lånat en kyparjacka, men han hade hela tiden haft mycket svårt att komma fram till oss och under väntetiden hade han till övriga gästers förvåning stannat mitt på golvet och tagit sig en klunk. Och eftersom det stod så mycket folk runt omkring oss hade drinkarna ideligen tagit slut genom andra gästers ingripande och han hade fått rusa ut i köket efter påfyllning.

Povel hade hela tiden stått som åskådare och haft mycket roligt.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Det var roligare förr (tror jag)

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Dennis Kullman skrev:
Det var roligare förr (tror jag)

I alla fall på Kuba

X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006

och vad har det med banracing att göra?

thumbs down

Go:teborg
Här sen Dec 2004

X-43 skrev:
och vad har det med banracing att göra?

thumbs down

om man vet vem Joakim Bonnier var så har det MASSOR med banracing att göra samt att detta är allmänt banåkarforum delen så kan posta lite udda saker som händer runt omkring själva banan

För övrigt så var det mycket underhållande läsning! thumbs up

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
om man inte vet vem Joakim Bonnier var så föreslår jag lite historieläsning.

Citera
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006

Sörpan skrev:

Vet du vem som är ordförande i KSSS?

Svar: Jacob Wallenberg

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

X-43 skrev:
Sörpan skrev:

Vet du vem som är ordförande i KSSS?

Svar: Jacob Wallenberg

och vad har Kungliga segelsällskapet med banracing (på land) att göra?

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

För den som till skillnad från X43 är intresserad av en av vår svenska motorsport främsta förare, kan jag varmt rekommendera boken Fort, Fortare Fortast, där Bonnier själv berättar om den tidiga karriären fram till tidigt 60-tal. Den ovan beskrivna episoden finns återgiven där, liksom Segern i BRM 25:an på Zandvoort, den första Svneska F1 segern någonsin. En klart läsvärd bok som ger en fin inblick i racerförarnas liv på 50-talet. Det skilljer sig litet från idag....

X43 rekomnederar jag varmt att surfa runt lite på rejsas olika forum och ta till sig innehåll, ämnen och debattklimat, så kommer du troligtvis lättare att förstå diskussionernas bredd här.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bosse L skrev:
För den som till skillnad från X43 är intresserad av en av vår svenska motorsport främsta förare, kan jag varmt rekommendera boken Fort, Fortare Fortast, där Bonnier själv berättar om den tidiga karriären fram till tidigt 60-tal. Den ovan beskrivna episoden finns återgiven där, liksom Segern i BRM 25:an på Zandvoort, den första Svneska F1 segern någonsin. En klart läsvärd bok som ger en fin inblick i racerförarnas liv på 50-talet. Det skilljer sig litet från idag....

X43 rekomnederar jag varmt att surfa runt lite på rejsas olika forum och ta till sig innehåll, ämnen och debattklimat, så kommer du troligtvis lättare att förstå diskussionernas bredd här.

Fort, Fortare, Fortast har jag sett på bibliotek nån gång, men jag kom mig aldrig för att låna den. Nu lär den väl vara omöjlig att få tag på...

X43: Jag begriper mig inte på din attityd. Vill du inte veta vem Joakim Bonnier var?

Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

På Tradera.se finns ett ex till salu, mycket läsvärd bok, rekomenderas varmt.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Cabri skrev:

Tack för tipset, får se om jag har råd att ge något bud.

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sörpan,

Uppskattar ditt initiativ att skriva om livet runt racinglegenderna.
Det har absolut en självklar plats på Rejsa.

Pratar man motorpersonligheter som inte tillbringat tid på banor så måste jag tipsa om en bok, IACOCCA, Lee Iaccocas självbiografi som är mycket intressant och läsvärd om man är road av amerikansk bilhistoria.
Mannen som skapade bland annat Mustangen, Lincon Continental och Fiestan och sedan gick till Chrysler. thumbs up

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Bosse L skrev:
.... X43 rekomnederar jag varmt att surfa runt lite på rejsas olika forum och ta till sig innehåll, ämnen och debattklimat, så kommer du troligtvis lättare att förstå diskussionernas bredd här.

Debattklimatet är "hårt men rättvist" här på rejsa.nu.
Det kan jag intyga, fast nuförtiden läser jag mestadels.

Ett tips till alla nykomlingar är att titta på vad som står under namnet på folk, t.ex:

Sörpan
Här sedan: 19 Nov 2002

eller

fuling
Här sedan: 09 Jan 2003

Det kan vara en liten fingervisning ...

och så skall man använda sig tydligen av många smilesis-ar
för att ingen skall missförstå om man vill vara lite rolig/ironisk, har jag fått erfara hmmm.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:

Jag håller med! Den brukar också finnas hos nasarna som säljer gamla böcker på SSM mfl träffar. Jag hade nöjet att få ett ex i present i somras (inköpt hos sagde nasare).

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Är inte den historien saxad ur Sven Eric Ericssons bok "stora hjulboken"? Tyckte den killen verkade lite dryg när han hackade ner på Königseggen på FCCS härom året och menade på att det var en onödig bedrift att tillverka den när det fanns Ferarri. Fick hans bok i julklapp och läste den rakt igenom, den karln har ju upplevt allt man skulle vilja vara med om. Klart läsvärd bok som fick mig att totalt ändra uppfattning om S E E. thumbs up
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

BMWTobbe skrev:
Är inte den historien saxad ur Sven Eric Ericssons bok "stora hjulboken"? Tyckte den killen verkade lite dryg när han hackade ner på Königseggen på FCCS härom året och menade på att det var en onödig bedrift att tillverka den när det fanns Ferarri. Fick hans bok i julklapp och läste den rakt igenom, den karln har ju upplevt allt man skulle vilja vara med om. Klart läsvärd bok som fick mig att totalt ändra uppfattning om S E E. thumbs up

Kommer inte ihåg om episoden är med i Sveneriks otroligt underhållande Stora hjulboken, men den finns med i Fort, Fortare, Fortast. Sidorna 103-106.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bosse L skrev:
BMWTobbe skrev:

Kommer inte ihåg om episoden är med i Sveneriks otroligt underhållande Stora hjulboken, men den finns med i Fort, Fortare, Fortast. Sidorna 103-106.

Tittade igenom Hjulboken, kunde inte hitta den där, men jag tittade väldigt slarvigt.

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Pratar man motorpersonligheter som inte tillbringat tid på banor så måste jag tipsa om en bok, IACOCCA, Lee Iaccocas självbiografi som är mycket intressant och läsvärd om man är road av amerikansk bilhistoria.

Tar han upp när han åkte med Bosse Ljungfeldt i rallybil och Bosse körde så fort att Lee fick gå ut och spy efteråt?

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

JohanR skrev:
Citat:

Tar han upp när han åkte med Bosse Ljungfeldt i rallybil och Bosse körde så fort att Lee fick gå ut och spy efteråt?

Kommer inte ihåg episoden, men ska självfallet kolla upp det när jag kommer hem!

EDIT:

Det finns trådar på Rejsa om musik, katter, playstationrattar och diverse obskyra saker men det det som verkligen borde finnas är en Stickytråd om bilrelaterad litteratur eller filmer och racingrelaterad sådan i synnerhet.

Citera
Allmänt banåkaforum
Bonnier+Kuba+gamla tider
3397 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande