Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elkontakter Opel/Saab 4-cyl
3605 besök totalt
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Elkontakter Opel/Saab 4-cyl

Håller på att byta motor i min Speedster från 2.2 till 2.0SC och undrar nu lite över div. kontakter som inte passar rakt av. Hoppas nån kan hjälpa mig....
Vill inte att det ska bli som Dynamit-Harry med "den gubben går till den gubben" och sen händer ingenting. Passar också på att nämna att jag inte alls har hållt på att el i nån större utsträckning och kan inte läsa kopplingscheman.

Kontaktstycke 2.2 som sitter i bilen orginal;






Kontakten i nya motorn;





Hu gör man enklast? Sitter det nån liknande kontakt i nån annan Saab/Opel motor (2.0T, 2.3T)?
Dessutom så stämmer inte antal kablar mellan motorerna, hur löser man sånt? Är det enklast att skaffa ett eftermarknadssprut direkt, typ Nira? Antar att man inte kan flytta över den gamla DI kassetten till den nya motorn (lite för enkelt va?)

Hoppas nån kan hjälpa mig....

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Är inte riktigt med på hur du har tänkt.

Antar att du fick med kabelhärva och boxar till den motorn du har köpt. Då är det isf bara att koppla in den mot bilens elsystem. Är normalt bara några kablar (iaf på äldre bilar).

om du istället tänker använda den gamla kabelhärvan dvs det som sitter i bilen och bara koppla in den nya motorn måste du fixa fram lite information. Då kontakterna uppenbart inte verkar vara identiska. En bra början är att kolla om kontakten mot databoxen verkar lika.
En pinlayot till kontakterna vid boxarna känns även som en bra sak att ha. Har inte koll på vad som skiljer mellan motorstyrsystemen men det kan behövas lite anpassningar. Alla kontakter var ju inte uppenbart lika.
I bästa fall räcker det med att koppla om någon kontakt men det är inte något man gör innan man vet vad som skiljer mellan motorerna och vilken kabel som är vad.

Är möjligt att det går att byta "tändkasett" mellan motorerna. Tror inte att det är en tändkasett utan lossa på kåpan så sitter det nog vanliga spolar därunder. Mät då upp vad som är vad på bägge kasetterna så märker du vad du behöver göra för att få det att fungera. Är det samma typ av spolar borde det gå att koppla om utan problem. Det viktiga är att rätt sak är inkopplad på varje pinne i databoxen.

Att köpa ett eftermarknadsprut känns lite förhastat innan du har kollat upp vad som krävs för att få det att funka med orginalspruten. Köper du ett sådant måse du ju mappa motorn samt bygga en kabelhärva med alla kontakter vilket tar lite tid.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du kommer inte kunna använda det coilpack som följde med motorn med mindre än att byta kabelhärva/box.

Trodde du skulle ta den gamla tändkasetten och flytta över?

Vet inte heller om stacken kommer tala bra med den nya boxen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Antar att du läst bl.a. detta (ang. Nira + Stack): http://www.vx220.org.uk/forums/index.php?act=ST&f=16&t=31579?

_________________
Vincent Wong
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Ang mätare så är det normalt varvräknaren som tar information ifrån motorstyrningen (iaf på de lite äldre grejer jag har erfarenhet av) samt färddator om man nu har en sådan. Har svårt att tro att Stack instrumentet har en databuss emot motorstyrningen som styr varningslampor, hastighetsmätare mm.
Men bygg gärna om så kan ni skicka Stack instrumentet till mig.

Är möjligt att varvräknaren vill ha en lite speciell signal ifrån motorstyrningen men jag ser ingen anledning till att det skulle vara på det sättet. Sen kan ju alltid startspärr mm krångla till det men varför inte lägga ner lite tid på att undersöka saken närmare.

Finns det inte något bra elschema tillgängligt till dessa bilar så borde man kunna få fram en del? Är ju bara att kolla vilka pinnar i boxens handske som är anslutna till instrumenteringen. Allt som man behöver borde finnas i verkstadsmanualen till bilen.

Men säger någon insatt att det är problem så är det väl det. Fast innan man vet varför är det ju dumt att lägga ner.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Saabster
Lidköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 20



Andreas Millbro skrev:
Är möjligt att varvräknaren vill ha en lite speciell signal ifrån motorstyrningen men jag ser ingen anledning till att det skulle vara på det sättet. Sen kan ju alltid startspärr mm krångla till det men varför inte lägga ner lite tid på att undersöka saken närmare.

Naturligtvis har Gm beställt stackinstrumenten för en special varvräknar signal, som inget funkar till, och Stack kan/vill inte byta mjukvara i instrumentet heller....
Men man kan bygga en frekvensomvandlar burk...!

_________________
Andreas Almqvist
_________________
Badster R3 (ex. Opel Speedster)
Vette -68 454:a med Nira Motorsport i3 sprut/tändning
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Saabster skrev:

Naturligtvis har Gm beställt stackinstrumenten för en special varvräknar signal, som inget funkar till, och Stack kan/vill inte byta mjukvara i instrumentet heller....
Men man kan bygga en frekvensomvandlar burk...!


Som du säger borde det gå utmärkt att bygga en frekvensomvandlare med en PIC. Om man mäter signalen ifrån en orginal speedster och signalen ifrån den motorn man vill använda så borde det går att fixa utan större problem.

Känns inte som att en sådan grej borde ställa till med några problem för motorbytet om det nu bara är varvräknaren som inte fungerar. Nyckeln till sådana operationer är att ha bra schemor över motorerna och gärna ett där varje kontakt är specificerad. Det tar lite tid att klura ut vad man ska göra för att få det att fungera men det är inte direkt svårt.'

Eller så kan man leka eftermarknadssprut som sagt. Då vet man iaf hur det ska kopplas.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Elkontakter Opel/Saab 4-cyl
3605 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande